Partnerzy serwisu:
Pasażer

Prezesi samorządowych kolei: Bez nas Wspólny Bilet nie istnieje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Prezesi samorządowych kolei: Bez nas Wspólny Bilet nie istnieje
fot. Martyn Janduła
Tegoroczne targi Trako były okazją do spotkania kierujących kolejowymi spółkami samorządowymi. Zarządzający dziewięcioma samorządowymi kolejami wyraźnie komunikują – trzeba się z nami liczyć, bo razem wozimy najwięcej pasażerów w Polsce.

To prawda, bo gdy zsumować liczbę podróżnych wszystkich spółek, których właścicielami są władze samorządowe, okaże się, że jeździ nimi 49% wszystkich pasażerów w Polsce. Dla porównania: z usług PolRegio skorzystało 25%, a z PKP Intercity 13% wszystkich osób, które w pierwszym kwartale tego roku pojechały koleją.

Drobne sukcesy spółek

Wrześniowa konferencja na Trako była okazją do przedstawienia planów spółek i podsumowania tegorocznych osiągnięć. I tak na przykład: Koleje Mazowieckie oceniły kolejny rok kursowania „jako sukces (pasażerów miało być tyle samo, ile w bardzo słonecznym sezonie 2015), a Koleje Małopolskie pochwaliły się, że już co trzeci lądujący na lotnisku w Balicach dojeżdża do centrum Krakowa koleją. Chwalił się też prezes Dinges z Kolei Śląskich, który ocenił, że odwaga przy otwieraniu komercyjnego połączenia z Krakowa do Zakopanego przez Żywiec opłaciła się. Dlatego od grudnia pociąg pojedzie jako połączenie, do którego dorzucą się samorządowcy, dzięki czemu w rozkładzie jazdy zagości na stałe.

Co nowego w rozkładzie jazdy?


Znacznie ciekawsze były zapowiedzi przewoźników. Między innymi taka, że Koleje Śląskie chcą ożywić niemal martwe kolejowe przewozy pasażerskie między Polską a Słowacją. – Być może będziemy współpracowali ze stroną słowacką, naszym celem jest ożywienie ruchu turystycznego przez Beskidy – zapowiedział prezes Dinges.

Prezes Kolei Małopolskich zapowiedział, że od 1 października pociągi spółki dojadą z Krakowa do Jasła. Enigmatycznie wspomniał także o tym, że południowe Podkarpacie leży w zasięgu zainteresowania spółki. – Chcemy wracać do wschodniej Małopolski i wjeżdżać do sąsiedniego województwa – powiedział prezes Kolei Małopolskich Grzegorz Stawowy, dodając, że w grudniu ruszą połączenia KM do Skawiny, które umożliwią lepsze skomunikowanie południa Krakowa z centrum miasta.

Prezes dodał, że nie poprzestanie na zakupie dwunastu elektrycznych Impulsów, które spółka kupiła od Newagu w zeszłym roku. – Chcemy wziąć sprawy wymiany taboru w swoje ręce i wyemitować obligacje, z których dochód pozwoli nam na jego zakup. Mowa o 5 elektrycznych zespołach trakcyjnych. Będziemy do nich potrzebować maszynistów, dlatego teraz, po raz pierwszy w naszej historii szkolimy 20 przyszłych prowadzących pojazdy – dodał.

Ciekawy głos w dyskusji zajął Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Kolei Wielkopolskich, który dobrze ocenił rolę… Przewozów Regionalnych, które także jeżdżą w Wielkopolsce. – Świetnie współpracujemy z Przewozami Regionalnymi. Ta nasza „quasi-konkurencja” sprawia, że pasażerowi lepiej się jeździ. Nie tylko jemu, ale także PR wprowadzają na tory coraz lepszy tabor – powiedział i dodał, że wzrost liczby przewiezionych pasażerów w KW jest autentyczny, bo przybywa ich szybciej niż przejechanych kilometrów.

– Sytuacja, która jest w Wielkopolsce pozwala na tworzenie coraz lepszej oferty w porozumieniu z PR, my nie będziemy z nimi walczyć o kolejne linie – zadeklarował Włodzimierz Wilkanowicz. Podkreślił on, że nowe pociągi jeżdżące po dobrej infrastrukturze w połączeniu z dobrą ofertą to klucz do sukcesu. Zgodził się z nim Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Dobre tory + dobry tabor + dobra oferta = dobra kolej

– Wydajemy wielkie pieniądze publiczne na remont infrastruktury kolejowej. Po tej infrastrukturze musimy jeździć nowym taborem, żeby wykorzystać w pełni jej możliwości. Te dwa składniki to już niemal pewny sukces – dodał Rachwalski i przypomniał jaki potencjał drzemie w kolejach samorządowych.

– Tym, którzy tęsknią za „starą, dobrą koleją” przypomnę: w 2008 roku pomiędzy Legnicą a Wrocławiem było 8 połączeń regionalnych przejeżdżających tę trasę w 1,5 h. Obecnie kursuje tu 26 par pociągów, a czas przejazdu nimi wynosi 45 minut – takich przykładów jest cała masa, że wspomnę olbrzymi sukces przewozowy na linii kolejowej Poznań – Wągrowiec – powiedział Rachwalski i pokazał liczby, z których wynika, że KD, mimo że w tym roku nie wjechały na nowe linie, przewiozą nawet 9 mln pasażerów. To olbrzymi sukces, jeśli weźmie się pod uwagę, że spółka w zeszłym roku przewiozła 7,2 mln pasażerów. Rachwalski dodał, że wszystkie samorządowe spółki wydały w ostatnich latach 3 miliardy zł na nowy tabor. To znacznie więcej niż jakakolwiek państwowa spółka.

Puste krzesło dla partnera z PKP


Podczas prezentacji zwracało uwagę puste krzesło pozostawione na środku sceny. – Zostawiamy je dla prezesa Grupy PKP. Chcemy zasygnalizować, że nie ma możliwości pracy nad tak skomplikowanym i ważnym projektem jak „Wspólny Bilet” bez samorządowych kolei regionalnych. Pokazujemy, że chcemy współpracy przy tym projekcie, bo bez nas pominie on połowię pasażerów polskich kolei i stanie się zupełnie bezużyteczny. Czekamy aż rozpoczniecie z nami rozmowy, czekamy aż ktoś wdroży prawdziwy Wspólny Bilet, a nie „wspólny blankiet”, który pasażerowi nie daje niemal nic – powiedział Piotr Rachwalski.

Na współpracę z Grupą PKP utyskiwał też Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego. – Bardzo byśmy chcieli przejąć PKP SKM, ale wiemy już, że prezes Mamiński nie odda nam tej spółki. Dlaczego? Bo jako jedna z nielicznych przynosi dochód. Niestety, nie przekłada się to na inwestycje w tej spółce. Nikt nie ukrywa, że problemem w Pomorskim jest elektryczny, przestarzały tabor – wskazywał Świlski.

Docenić wartość samorządowych kolei

Na koniec spotkania z zarządami spółek głos zabrał Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR. – Coraz częściej w gronie rządowym mówi się o ewentualnej nacjonalizacji kolei i powrotu do jednolitego PKP. Trudno powiedzieć, jakich narzędzi należałoby do tego użyć, ani czy to w ogóle możliwe, wiem natomiast na pewno, że stałoby się to z olbrzymią szkodą dla pasażera, ponieważ koleje samorządowe tworzą olbrzymią wartość dodaną. Warto podkreślić, że takie projekty jak „Wspólny Bilet” nie mają bez Was sensu. We współpracy z Wami powinna powstać oferta z zastosowaniem degresywnej taryfy, która pozwoli obniżyć ceny biletów i skłonić pasażera do powrotu na kolej – powiedział.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Pasażer

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Koleje Dolnośląskie 16 października 2025

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Pasażer

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Mikołaj Kobryński 13 października 2025

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Pasażer

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Koleje Śląskie, opr. RC 07 października 2025

Zobacz również:

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Pasażer

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Koleje Dolnośląskie 16 października 2025

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Pasażer

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Mikołaj Kobryński 13 października 2025

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Pasażer

Koleje Śląskie pojadą przez Ochojec, Murcki i Kostuchnę

Koleje Śląskie, opr. RC 07 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij