W czwartek 3 września odbyła się prezentacja techniczna zmodernizowanego ezt EN57 AKM z napędem asynchronicznym produkcji MEDCOM Sp. z o.o. Dwie jednostki, zmodernizowane przez Newag i ZNTK Mińsk Mazowiecki dla Kolei Mazowieckich, przejechały trasę W-wa Wschodnia - Sulejówek Miłosna - W-wa Śródmieście pokazując możliwości techniczne zastosowanego w pojazdach systemu napędowego i sterowania.
Medcom zaprezentował nowy napęd prądu przemiennego, zastosowany w zmodernizowanym elektrycznym zespole trakcyjnym EN57 AKM. Jest to pierwsze rozwiązanie tego typu w Polsce. Układ falownika został zaprojektowany i wykonany na bazie doświadczeń firmy MEDCOM z innych pociągów - jest niezawodny, energooszczędny i wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązania techniczne.

Zastosowanie nowego typu napędu umożliwia zwiększenie prędkości pociągu do 120 km/h, prawie dwukrotnie zwiększyło się przyśpieszenie rozruchu - do 1 m/s². Jest to szczególnie istotne w warunkach aglomeracyjnych, przy małych odległościach między przystankami. Znacznie podniósł się komfort jazdy oraz spadło zużycie energii elektrycznej.
Razem z falownikiem firma MEDCOM opracowała nowe rozwiązanie systemu sterowania - mikroprocesorowy system sterowania jednostki wykorzystujący cyfrową transmisję danych. System ten jest odporny na zakłócenia, elastyczny i integruje szereg urządzeń pojazdu. Dzięki temu elektryczny zespół trakcyjny EN57 AKM swoimi parametrami nie odstaje od nowych obecnie produkowanych pojazdów ezt.


