Roboty na moście na Wyderce, prace utrzymaniowe w okolicach Janinowa i remont przejazdów kolejowo-drogowych to zakres wartej 6 mln zł inwestycji realizowanej przez PKP PLK na liinii nr 181. Oznacza to duże zmiany dla pasażerów. Korzystający z pociągów regionalnych muszą przesiąść się do autobusów, ci podróżujący składami dalekobieżnymi będą zaś jeździć objazdem.
Od kilku dni pociągi nie kursują po łączącej województwa śląskie, opolskie i łódzkie trasie Tarnowskie Góry – Wieluń Dąbrowa. – Rozpoczęliśmy prace przy przebudowie mostu kolejowego nad rzeką Wyderką w Janinowie – tłumaczy Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Znajduje się on na krótkim fragmencie linii kolejowej nr 181 przecinającym skraj Opolszczyzny.
Roboty nie tylko na samym moście – W ramach prac przewidziano montaż stalowego przęsła, wykonanie nowych przyczółków żelbetowych i wzmocnienie ich fundamentów oraz wymianę toru – mówi nasza rozmówczyni. Przęsło
nie będzie jednak całkowicie nowe. Pochodzi ono z mostu nad Wisłą znajdującego się w ciągu linii nr 91 Kraków Główny – Medyka. Konstrukcja stojąca dotychczas w Janinowie zostanie rozebrana ze względu na jej zły stan techniczny.
Wykorzystując przerwę w ruchu, zarządca infrastruktury przeprowadzi też prace na przejazdach kolejowo-drogowych: na drodze krajowej nr 42 w Janinowie i na drodze wojewódzkiej nr 488 w Wieluniu-Dąbrowie. – Dzięki temu będzie bezpieczniej – przekonuje przedstawicielka PKP PLK. Na odcinku linii nr 181 Janinów – Panki wykonane zostaną natomiast prace utrzymaniowe obejmujące wymianę szyn i podkładów oraz regulację toru.
Podróż trwa o pół godziny dłużej – Wykonawcą prac jest Dolkom Wrocław, a ich wartość to ok. 6 mln zł – usłyszeliśmy. Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że roboty zakończą się w czwartym kwartale tego roku. Inwestycja wymusza istotne zmiany w ruchu kolejowym. Za pociągi Polregio z Wielunia-Dąbrowy do Tarnowskich Gór uruchomiona została zastępcza komunikacja autobusowa funkcjonująca na odcinku do stacji Herby Nowe (tam następuje przesiadka na pociąg). Czas przejazdu wydłużył się o ok. pół godziny.
Pociągi dalekobieżne kursują przez Kluczbork. Na trasie Krzepice – Kępno funkcjonuje zaś zastępcza komunikacja autobusowa. – Informacje dla podróżnych są dostępne na stacjach i przystankach oraz na naszej stronie internetowej – zapewnia Katarzyna Głowacka. Roboty wymusiły ponadto zmiany w organizacji ruchu towarowego.