Partnerzy serwisu:
Pasażer

PR mają się za co wstydzić nie tylko na EURO?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PR mają się za co wstydzić nie tylko na EURO?
Małgorzata Kuczewska-Łaska, Prezes Zarządu spółki Przewozy Regionalne, powiedziała, że wstydzi się taboru, jaki podstawi przewoźnik na Euro 2012. Trudno nie zgodzić się, że pociągi największego przewoźnika są o bardzo różnym standardzie. Jednak z punktu widzenia pasażera, który regularnie podróżuje składami tego przewoźnika, większym wstydem dla władz przewoźnika powinny być przynajmniej niektóre rozwiązania względem pasażerów, regularnie korzystających z usług przewoźnika.

Obolałe plecy i owiana twarz…

Z punktu widzenia zwykłego pasażera niezrozumiała jest polityka taborowa przewoźnika. Choćby to, co jakiś czas temu spotkało członków rodziny piszącego te słowa, którzy postanowili przebyć trasę z Wrocławia do Chełma pociągiem IR „Bolko”. Większą część podróży (do Lublina, bo wtedy pociąg ten kursował w tej relacji) przebyli starym składem z plastykowymi siedzeniami i z nieszczelnymi oknami. Jaki jest komfort jazdy taką jednostką to chyba każdy wie. Najbardziej zdziwiło ich to, że we Wrocławiu na krótkie trasy regionalne podstawione były lepsze składy PR. Wtedy przypomnieli sobie, że kiedyś pospieszny „Bolko” był chyba najgorszym składem dalekobieżnym, który przybywał do stolicy Dolnego Śląska. Widać tradycja zobowiązuje – podsumowali gorzko. Doznania po przejażdżce starym składem IR spowodowały, że mimo dużo niższej ceny pociągi kategorii IR (dzięki promocji „Ty i Raz, Dwa, Trzy” i przejazdu całej trasy jednym przewoźnikiem), był to ostatni przejazd pociągiem tej kategorii… Także wiele innych osób po przejeździe starym ezetem takiej trasy (nawet nie w tak skrajnych warunkach jak opisane wyżej) deklaruje, że nie zamierza już korzystać z tego pociągu.

W tym miejscu należy jednak zatrzymać się przy pociągach interREGIO. Z punktu widzenia pasażera jest dobrze, że pociągi tej kategorii dojeżdżają również do stacji, z których obsługi zrezygnował (lub ograniczył liczbę pociągów tam kursujących) narodowy przewoźnik. Dzięki nim wiele osób wróciło na kolej, choćby z powodu możliwości podróży bez przesiadek. Wydaje się jednak, że przynajmniej na najdłuższe trasy najniższym oferowanym standardem powinien być skład z miękkimi siedzeniami i na tyle szczelnymi oknami, aby w zimie nie narażać głowy na przewianie. Chyba niewiele? Znając realia w jakich funkcjonuje przewoźnik na inne udogodnienia (np. działający termostat) już chyba nie ma co wymagać... Dlatego dziwi, że odpowiedzialna za interREGIO Centrala nie jest w stanie dopilnować, aby na kilkanaście pociągów tej kategorii (za Vademecum pasażera IR), obsługiwanych przez niezmodernizowane EN57, podstawiane były składy choćby w minimalnym standardzie. Wtedy wstyd w stosunku do pasażerów powinien być mniejszy…

Głupi przepis wypiera mądrzejszy?

Dla przewoźnika (zresztą nie tylko PR) powodem do dumy nie powinien być także obowiązek legalizacji biletów abonamentowych czy karnetów w kasach biletowych. Kredytując de facto działalność przewoźnika można by liczyć, że nie będzie on utrudniał korzystania z przygotowanych przez siebie ofert. Zamiast wprowadzić legalizację przez samego podróżnego (poprzez wpis daty), ew. znieść opłaty za legalizację u drużyn konduktorskich, przewoźnik woli nałożyć obowiązek legalizacji REGIOpiątki czy REGIOkarnetu w kasie biletowej, i to w dodatku tylko w dniu wyjazdu. A do niedawna nie było problemów choć z legalizacją na kilka dni do przodu. Jak to utrudnia życie pasażerom, którzy muszą wcześniej przybyć na dworzec, odczekać swoje w kolejce (próby załatwienia poza kolejności wywołują wręcz agresje ze strony czekających na zakup biletu), nierzadko denerwować się, gdy zbliża się czas odjazdu pociągu. Czy naprawdę nie można inaczej?

Być (prawie) jak PKP Intercity…

Kolejną bulwersującą decyzją przewoźnika jest podniesienie opłaty za wypisanie biletu do 8 zł. Takie postanowienie w dobie braku opłat u przewoźników samochodowych czy nawet niektórych przewoźników kolejowych (np. Koleje Dolnośląskie) jest przejawem polityki wręcz odstraszania od pociągów przewoźnika. Można zrozumieć, że Przewozy Regionalne chcą ograniczyć liczbę osób kupujących bilety u obsługi. Jednak należy zauważyć, że opłata jest niewspółmiernie wysoka – przecież można za nią kupić prawie trzy bilety w taryfie normalnej na przejazd na najkrótszym odcinku. Ponadto podwyżka wprowadzana jest w momencie, kiedy konduktorzy są wyposażeni w terminale mobilne, co przecież ułatwia wypisywanie biletów. W dodatku coraz więcej składów wyposażonych jest w monitoring, co też poprawia komfort pracy drużynom konduktorskim przy zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerom. I co bardziej bulwersujące – na torach można spotkać składy użytkowane przez przewoźnika wyposażone w biletomaty, które od lat są wyłączone. Choć tam powinna być możliwość zakupu biletu bez dodatkowych opłat. Jednak z ich uruchomieniem jakoś służby przewoźnika nie mogą sobie poradzić…

To tylko kilka powodów, które w ocenie piszącego te słowa nie dają powodów do dumy przewoźnikowi. Spotkałem się z nimi w ciągu tylko jednego długiego weekendu. Jest ich więcej? A może jednak nie?
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rzeź pociągów na Śląsku. Sprawdź co Ci wytną

Pasażer

Rzeź pociągów na Śląsku. Sprawdź co Ci wytną

jm, Rynek Kolejowy 21 lutego 2012

„Byłem megafonistą na Dworcu Centralnym”

Infrastruktura

Radwan: Sukces kolei podczas Euro

Biznes

Radwan: Sukces kolei podczas Euro

Artur Radwan 16 lipca 2012

Peryt o Euro 2012: Celem PKP PLK była zmiana wizerunku kolei

Warte uwagi

Peryt o Euro 2012: Celem PKP PLK była zmiana wizerunku kolei

ew, Rynek Infrastruktury 11 października 2012

Od wtorku bez komunikacji zastępczej na linii Kielce - Częstochowa

Pasażer

Od wtorku bez komunikacji zastępczej na linii Kielce - Częstochowa

Przewozy Regionalne/Rynek Kolejowy 18 stycznia 2013

Tydzień bez samochodu z Przewozami Regionalnymi

Pasażer

Tydzień bez samochodu z Przewozami Regionalnymi

Przewozy Regionalne 17 września 2013

Zobacz również:

Rzeź pociągów na Śląsku. Sprawdź co Ci wytną

Pasażer

Rzeź pociągów na Śląsku. Sprawdź co Ci wytną

jm, Rynek Kolejowy 21 lutego 2012

„Byłem megafonistą na Dworcu Centralnym”

Infrastruktura

Radwan: Sukces kolei podczas Euro

Biznes

Radwan: Sukces kolei podczas Euro

Artur Radwan 16 lipca 2012

Peryt o Euro 2012: Celem PKP PLK była zmiana wizerunku kolei

Warte uwagi

Peryt o Euro 2012: Celem PKP PLK była zmiana wizerunku kolei

ew, Rynek Infrastruktury 11 października 2012

Od wtorku bez komunikacji zastępczej na linii Kielce - Częstochowa

Pasażer

Od wtorku bez komunikacji zastępczej na linii Kielce - Częstochowa

Przewozy Regionalne/Rynek Kolejowy 18 stycznia 2013

Tydzień bez samochodu z Przewozami Regionalnymi

Pasażer

Tydzień bez samochodu z Przewozami Regionalnymi

Przewozy Regionalne 17 września 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5