Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Konkurencja na kolei. Pozorowane przetargi dają marne efekty

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

zdjęcie autora

Jakub Majewskiprezes Fundacji ProKolej

W latach 2012-2014 wiceprezes UTK ds. regulacji rynku. W latach 2008-2009 członek zarządu SKM Warszawa, w 2009 roku prezes Kolei Mazowieckich

Felietonista:

Jakub Majewski

Autor:

Jakub Majewski, Stefan Akira Jarecki

Data publikacji:
20-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Fundacja ProKolej

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Konkurencja na kolei. Pozorowane przetargi dają marne efekty
fot. Kamil Mergel
W jednym z seriali z okresu PRL jest scena, w której Irena Kwiatkowska częstuje gościa „piękną kiełbasą bieszczadzką, prawie jak rzeszowską”. Z pozoru wygląda dobrze, ale jej walory smakowe okazują niestety wątpliwe. Opisana scena wygląda groteskowo, ale przypomina jednocześnie, że tak wyglądałyby nasze zakupy spożywcze, gdybyśmy wytępili konkurencję w produkcji czy sprzedaży żywności. A mimo wszystko są tacy, którzy uważają, że w sektorze kolejowym wybór szkodzi klientowi.

Mimo że PRL zbankrutowała 35 lat temu, przywiązanie do marnej jakości produktów ma się na południu Polski ma się całkiem nieźle. Ogłoszony właśnie przetarg na operatora przewozów kolejowych na Podkarpaciu zakłada bowiem, że konkurencja powinna być jak najmniejsza. I wyraźnie nie jest mile widziana.

Przetarg na realizację przewozów w województwie podkarpackim teoretycznie wygląda na otwarty. Zamawiający zapewnia bowiem dostęp do taboru i zaplecza technicznego. W praktyce są to jednak tylko pozory. Razi bowiem bardzo krótki okres pomiędzy ogłoszeniem przetargu, przewidywanym rozstrzygnięciem i wreszcie rozpoczęciem realizacji usług. Tymczasem w pierwszym etapie prawo unijne nakazuje zapewnić oferentom całą gamę informacji o regionalnym rynku i zadaniach przewozowych, żeby oferenci na tych samych zasadach kalkulowali koszty i żeby nie preferować operatora zasiedziałego, który dysponuje już tymi informacjami. Organizator wymaga również dodatkowego taboru na wypadek awarii i zwiększonego zapotrzebowania na przewozy. I oczekuje deklaracji odnośnie do odpowiedniej liczby wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników, mimo że nie daje czasu na ich rekrutację. A zwycięzcę zamierza wskazać dawno po tym, jak zostanie zamówiony rozkład jazdy.

Źle zorganizowany przetarg jest nie tylko potencjalnie niezgodny z prawem, ale przede wszystkim nieefektywny, szkodliwy dla pasażera oraz podatnika. Faworyzowanie monopolistów oznacza gorszą jakość usług, które w dodatku często kosztują więcej niż powinny. Bez konkurencji nie uda się poprawić jakości usług przewozowych ani na Podkarpaciu, ani w żadnym innym regionie. A opóźnianie i wypaczanie tego procesu jest równoznaczne z hamowaniem rozwoju kolei w naszym kraju.

--

Stefan Jarecki i Jakub Majewski są autorami przewodnika otwarcia rynku kolejowych przewozów pasażerskich pt. „Jak rozwinąć konkurencję na torach?”, który można pobrać na stronie Fundacji ProKolej.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Biznes

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Mikołaj Kobryński 16 października 2025

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Biznes

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Mikołaj Kobryński 25 września 2025

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Pasażer

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Łukasz Malinowski, współpraca – Mikołaj Kobryński 18 września 2025

RegioJet w Polsce: 195 wagonów od grudnia 2026

Biznes

RegioJet w Polsce: 195 wagonów od grudnia 2026

Mikołaj Kobryński 16 września 2025

Konkurencja po czesku

Pasażer

Konkurencja po czesku

Przemysław B. Jezierski 11 października 2025

Nowa oferta RegioJet od grudnia. Znamy rozkład jazdy

Pasażer

Nowa oferta RegioJet od grudnia. Znamy rozkład jazdy

Mikołaj Kobryński 14 września 2025

Zobacz również:

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Biznes

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Mikołaj Kobryński 16 października 2025

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Biznes

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Mikołaj Kobryński 25 września 2025

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Pasażer

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Łukasz Malinowski, współpraca – Mikołaj Kobryński 18 września 2025

RegioJet w Polsce: 195 wagonów od grudnia 2026

Biznes

RegioJet w Polsce: 195 wagonów od grudnia 2026

Mikołaj Kobryński 16 września 2025

Konkurencja po czesku

Pasażer

Konkurencja po czesku

Przemysław B. Jezierski 11 października 2025

Nowa oferta RegioJet od grudnia. Znamy rozkład jazdy

Pasażer

Nowa oferta RegioJet od grudnia. Znamy rozkład jazdy

Mikołaj Kobryński 14 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij