Poznań otwiera nową zajezdnię tramwajową na Franowie, zdolną obsłużyć teraz sto pociągów tramwajowych o długości 35 metrów. Jak podkreślają władze MPK Poznań, to największy i najnowocześniejszy tego typu obiekt w Europie. To pierwsza zajezdnia w kraju, której praca sterowana jest automatycznie dzięki skomputeryzowanemu systemowi (Depot Managment System).
Teren zajezdni Franowo, mieszczącej się na końcu nowo wybudowanej trasy, przebiegającej częściowo w tunelu, zajmuje aż 17 hektarów. To więcej niż powierzchnia wszystkich innych zajezdni w Poznaniu, razem wziętych. Przykładowo do tej pory największa Głogowska zajmuje obszar jedynie 2,9 hektara. Nowy obiekt ma rozwiązać problem stacjonowania taboru i zastąpi zamkniętą już Gajową, tory postojowe Budziszyńska oraz przeznaczoną do zamknięcia zajezdnię przy Madalińskiego.'
– Zmiany, które zachodzą w komunikacji publicznej w Poznaniu, są kompleksowe. Są nowe trasy tramwajowe, obsługiwane przez nowy tabor, nowe rozwiązania organizacyjne z nowym systemem rozliczania biletów PEKA, ale także nowa jakość obsługi taboru tramwajowego. Kompleksowe podejście do wszystkich elementów komunikacyjnych to typowo poznańskie podejście – Grobelny.
W chwili obecnej zajezdnia jest w stanie obsłużyć 100 tramwajów bądź składów 35-metrowych, ale istnieje możliwość rozbudowy do obsługi 150 pojazdów (w tym dwudziestu dłuższych – 45-metrowych). O wielkości dobrze świadczą tez inne wartości: 10% ogólnej liczby długości torów tramwajowych znajduje się właśnie na Franowie. Powstało tutaj 89 zwrotnic, podczas gdy ich liczba w całym Poznaniu sięga pięciuset.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl