Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Poznań ma pomysł na kolej. Kto go opracuje?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-04-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Poznań ma pomysł na kolej. Kto go opracuje?
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plPoznań ma pomysł na kolej, PLK oferty na studium jej wykonalności
Władze Poznania, we współpracy z marszałkiem i samorządami lokalnymi, przedstawiły Master Plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Jednocześnie PKP PLK otrzymała oferty na studium wykonalności dla budowy trzeciego toru w Poznaniu, niezbędnego dla realizacji tej inwestycji.

Posiadaniem Master Planu dla projektowanej w stolicy Wielkopolski kolei aglomeracyjnej władze miasta, w obecności urzędników marszałka, przedstawicieli gmin i Stowarzyszenia Metropolia Poznań, pochwaliły się w piątek 21 kwietnia.

– Mamy pewność, że trend, który poprzednie władze próbowały realizować, czyli priorytet dla komunikacji samochodowej, stał się ślepą uliczką. Tylko zrównoważona komunikacja – piesza, rowerowa i transport zbiorowy, uzupełniony indywidualną komunikacją samochodową, jest w stanie doprowadzić do tego, że aglomeracja poznańska będzie działała sprawnie – powiedział Maciej Wudarski, z-ca prezydenta Poznania. Jego zdaniem kolej może skutecznie współdziałać z komunikacją indywidualną, czego dowodem jest reaktywowana linia do Wągrowca, która święci rekordy popularności.

Poznańska kolej na razie symbolicznie

– W oparciu o Master Plan, podjęliśmy już rozmowy z poszczególnymi gminami i powiatami na temat współfinansowania zwiększonej liczby przewozów. Mamy pozytywny oddźwięk i stopniowo będziemy to uruchamiali. Tam gdzie to możliwe, od następnego rozkładu jazdy, czyli od grudnia, będziemy sukcesywnie zwiększać liczbę połączeń, natomiast tego nie da się zrobić w jeden dzień – powiedział marszałek Wojciech Jankowiak, odnosząc się do planowanych przez PKP PLK prac.
Wkrótce rozpoczną się one na magistrali w kierunku Warszawy, nieco później rozpocznie się inwestycja związana z modernizacją linii w kierunku Piły. Jeszcze długo nie będzie gotowy trzeci tor na magistrali w obrębie Poznania, dlatego zwiększenie liczby połączeń w istniejących relacjach może być na razie jedyną formą zademonstrowania istnienia kolei aglomeracyjnej. Ale na razie brakuje na to również taboru, ponieważ nowe pociągi z Pesy, które zamówiły Koleje Wielkopolskie, zaczną pojawiać się w spółce najszybciej na wiosnę 2018 roku (Pesa ma 18 miesięcy na realizację kontraktu podpisanego z końcem marca).

PKM na karcie miejskiej Peka

W Master Planie ujęto zasady działania Poznańskiej Karty Miejskiej. Podstawowym wyróżnikiem charakteryzującym połączenia PKM ma być średnia częstotliwość kursowania w godzinach szczytu nie rzadziej niż dwa razy na godzinę. – Oceniam, że w stosunku do tego, co mamy dzisiaj, żeby osiągnąć pełne parametry kolei metropolitarnej, trzeba zwiększyć pracę przewozową o około 25% i na to jesteśmy przygotowani – mówił marszałek Jankowiak. Pomóc mają w tym m.in. wspomniany wcześniej zakup pociągów.

– Zasady PKM określają także minimalny oraz maksymalny zasięg połączeń osobowych, natomiast decyzje o zasięgu i częstotliwości podłączeń PKM będzie podejmował organizator publicznego transportu kolejowego na podstawie rzeczywistej liczby pasażerów. Zarząd Województwa Wielkopolskiego oraz Stowarzyszenie Metropolia Poznań wypracują i przedłożą partnerom do uzgodnienia sposób współfinansowania przewozów zapewniających częstotliwość w godzinach szczytu 2 razy na godzinę. Wspólny ma być także bilet na PKM – Miasto Poznań ma w tym celu przedłożyć ofertę wykorzystania w tym celu karty Peka – poinformował Hubert Bugajny z biura prasowego poznańskiego magistratu.

Gminy, na terenie których znajdują się stacje i przystanki PKM, przejmą odpowiedzialność za modernizację i utrzymanie punktów przesiadkowych. Podejmą też rozmowy z dotychczasowymi właścicielami, w celu przejęcia na własność wybranych nieruchomości służących funkcjom komunikacji publicznej w tym budynków stacyjnych. Ponadto wraz z uruchamianiem połączeń PKM na poszczególnych liniach, gminy będą organizować zsynchronizowany dowóz pasażerów do węzłów przesiadkowych oraz będą ograniczać połączenia autobusowe konkurencyjne do PKM.

Master Plan pomoże w wykonaniu studium?

Master Plan stworzony na zlecenie miasta nie jest studium wykonalności inwestycji, ponieważ ten będzie wykonany na zlecenie PKP PLK, jednak zawiera on już w sobie m.in. inwentaryzację istniejących stacji kolejowych i koncepcje ich rewitalizacji. Analizie poddano miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego wraz z koncepcjami modernizacji układów drogowych wokół stacji, Ostatecznie przedstawiono koncepcję zintegrowanego transportu publicznego w oparciu o linie Poznańskiego Węzła Kolejowego z modelem docelowej organizacji, formami finansowania i niezbędnymi inwestycjami.

– Ten system musi być uzupełniony o sprawnie działającą komunikację publiczną w mieście. Robimy co w naszej mocy, uważam że mamy tutaj sukcesy. Wzrost liczby przewożonych pasażerów, miedzy rokiem 2015, kiedy przewieźliśmy 226 mln pasażerów, a rokiem 2016, kiedy przewieźliśmy 245 mln, pokazuje, że ten trend zaczyna się umacniać – podkreśla prezydent Maciej Wudarski. 

PKP PLK z ofertami na studium wykonalności

Tego samego dnia, kiedy miasto Poznań wraz z partnerami publikowało Master Plan dla PKM, PKP PLK ujawniło oferty, które złożono w przetargu na wykonanie studium wykonalności budowy trzeciego toru w obrębie miasta, pomiędzy stacjami Poznań Główny i Poznań Wschód. To niezwykle istotny dokument do tego, aby mógł rozpocząć się przetarg na jego budowę, bowiem bez trzeciego toru w obrębie miasta nie uda się zapewnić odpowiedniej przepustowości, koniecznej dla zapewnienia kursowania co 30 minut.

Do PKP PLK wpłynęło 5 ofert, z których najtańsza jest ta przedłożona przez BPK Poznań i Schuessler Plan Inżynierzy (1,269 mln zł netto). Pozostałe podmioty chcące wykonać dokument to: Multiconsult Polska (1,390 mln zł netto), WYG International (1,485 mln zł netto), TPF i Getinsa Payma (1,925 mln zł netto) i BBF (1,938 mln zł netto). Budżet PKP PLK na sfinansowanie studium określono na 1,219 mln zł netto, dlatego zarządca infrastruktury będzie musiał teraz ocenić, czy podwyższyć kwotę na zamówienie, czy rozpisać nowy przetarg.

Warto przypomnieć, że na otwarcie kolei miejskiej, jednak w dość ograniczonym zakresie, ostatnio zdecydowało się miasto Wrocław. Piszemy o tym tutaj
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKM dotrze do Wronek

Pasażer

PKM dotrze do Wronek

Redakcja/inf. pras. 02 grudnia 2022

Poznańska Kolej Metropolitalna pojedzie do Gniezna

Infrastruktura

Poznańska Kolej Metropolitalna pojedzie do Gniezna

jd/inf. pras. ZTM 18 kwietnia 2019

Zobacz również:

PKM dotrze do Wronek

Pasażer

PKM dotrze do Wronek

Redakcja/inf. pras. 02 grudnia 2022

Poznańska Kolej Metropolitalna pojedzie do Gniezna

Infrastruktura

Poznańska Kolej Metropolitalna pojedzie do Gniezna

jd/inf. pras. ZTM 18 kwietnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5