Tramwaj 118N Puma poznańskiej Fabryki Pojazdów Szynowych będzie modernizowany. FPS nie przestaje wierzyć w częściowo niskopodłogowy pojazd. Zdaniem przedstawicieli spółki, wciąż są szanse na zainteresowanie tym projektem ewentualnych kontrahentów.
Puma była dzierżawiona przez poznańskie MPK od końca 2008 r. Jednak z powodu problemów z systemem sterowania napędem, pojazd więcej stał w zajezdni, niż jeździł. Obecnie FPS pracuje nad projektem modernizacji tramwaju. - Przebudowujemy go razem z jednym z naszych dostawców - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Sławomir Raniszewski, prezes FPS.
- Zostanie zmieniony napęd. Powstanie również drugi pojazd, w 100 proc. niskopodłogowy - informuje dyrektor ds. techniki i produkcji w FPS Bogdan Pohl, który broni jednak rozwiązań stosowanych w tramwajach o częściowo obniżonej podłodze. - 118N nie ma żadnego członu wiszącego. Natomiast tramwaje niskopodłogowe cechują się zwiększoną chybotliwością i szybciej się zużywają. Ale Zachód wraca do pojazdów posadowionych na pełnych wózkach - tłumaczy dyrektor Pohl.
- Puma jest ofiarą rozgrywek politycznych - uważa. - W przetargu na 15 tramwajów dla Warszawy w 2005 r. nasza oferta była zwycięska. Jednak wówczas prezes Urzędu Zamówień Publicznych podjął decyzję o zawarciu umowy z Pesą - mówi Bogdan Pohl z FPS.
2012-10-23 10:15:37 Autor: Mandaryn
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Bogdan Pohl, co Pan gadasz? chcieliście upchnąć to coś do Warszawy? jeżeli jeden jest i nie jeździ to było by 15 które by nie jeździły? zróbcie najpierw pojazd który będzie jeździł a nie stało. albo inaczej, nie róbcie już nic !!!
2012-10-23 10:16:27 Autor: paf
---.warszawa.vectranet.pl
No cóż, z filozofią dyrektora Pohla to najlepiej wrócić do produkcji tramwajów 13N. Te to dopiero są niezawodne i trwałe!
2012-10-23 10:33:06 Autor: pilot1123
---.ds16.agh.edu.pl
Przesadzacie, dopracowaliby go lepiej w seryjnej produkcji
2012-10-23 11:22:58 Autor: dżejsek
---.internetdsl.tpnet.pl
Puma ma 7 lat, mimo tego nie została doprowadzona do stanu, w którym ktokolwiek chciałby ją mieć na stanie. Czy po modernizacji to się radykalnie zmieni? Z kolei - jeśli świat wraca do rozwiązań stosowanych w tym tramwaju, to po co budować nowy, całkowicie niskopodłogowy? Takie tramwaje ma w Polsce 3 konkurentów, każdy dużo mocniejszy od FPS, a odpowiednika Pumy nie ma nikt. FPS natomiast groszem nie śmierdzi, a nowy tramwaj wraz z konstrukcją i dopracowaniem będzie kosztował więcej, niż zarobią na czysto przez najbliższe 10 lat. To wszystko razem wygląda na ślinotok, a nie plan działania.
2012-10-23 12:06:04 Autor: Zbix
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@dżejsek - jak to odpowiednika Pumy nie ma nikt? A tramwaj z FPS czy 8 Twistów to co niby jest?
2012-10-23 12:09:02 Autor: Zbix
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Sorki zamiast tramwaj z FPS miało być z Newagu.
2012-10-23 12:18:30 Autor: z
---.komster.pl
o ile nowa puma okaże się dobrym i tanim produktem ,mało awaryjnym z racji prostoty konstrukcji i długich okresach przeglądowych w stosunku do 100% niskiej podłogi to dlaczego nie ,warto powalczyć w końcu wszystkie linie nie są na maksa zapełnione. Tradycja jest a polibuda poznańska produkuje co roku sporo młodych gniewnych mających praktyki u najlepszych .Trzeba dążyć do doskonałości,a może były moloch się obudzi.
2012-10-23 12:59:41 Autor: dżejsek
---.internetdsl.tpnet.pl
@Zbix
Nevelo i Twist są w 100% niskopodłogowe, czy się mylę?
2012-10-23 13:07:08 Autor: Zbix
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@dżejsek - Nevelo i Twist mogą być w 100% niskopodłogowe tak samo jak Puma - zamiast stopni wstawiasz rampy i to na tyle w sprawie innowacyjności pomysłu FPS. Aktualnie w zasadzie wszystkie typy tramwajów niskopodłogowych są w Polsce produkowane, za wyjątkiem bardzo przełomowego tramwaju Skody.
2012-10-23 14:03:51 Autor: GFM
---.warszawa.vectranet.pl
100% niskiej podłogi nie jest nikomu do niczego potrzebne.
W końcu zostało w tym kraju jeszcze kilku młodych i zdrowych.
Natomiast skutkiem parcia na niską podłogę powstają takie
potworki jak PESA/SWING gdzie rozplanowanie wnętrza
pojazdu jest najgorsze z tego co dotąd po torach jeździło.
2012-10-23 14:41:19 Autor: filemon
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@GFM
tak, już w tym tygodniu marudziłeś apropo jedynej oferty jaką złożyła PESA w GOPie. a to jest już zupełnie inny temat a Ty dalej swoje. biedaku, ale TY musisz być sflustrowany tym. Swingi są ok, nikomu do niczego nie potrzebne jest Twoje marudzenie. ciekawe czym Ty musiałeś jeździć skoro rozplanowanie wnętrze Ci się niepodoba. Praktycznie nie różni się ono od tego co prezentują inne koncerny. ale Ty musisz pomarudzić. niesłyszałeś co masz robić? długopisy składaj. no już !
2012-10-23 14:59:40 Autor: dżejsek
---.internetdsl.tpnet.pl
100% niskiej podłogi nie jest koniecznością, ale schodki to szansa na wykonanie szczupaka, czy to w wyniku nieuwagi, przy hamowaniu, czy z powodu popchnięcia przez innego pasażera. Skokowych zmian wysokości podłogi należy bezwzględnie unikać, co w Pumie nie wydaje się realne ze względu na różnicę poziomów.
2012-10-23 17:45:13 Autor: Stefa
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
ogólnie uważam, że pojazdy powinny być niskopodłogowe za to nie powinno się wydawać pieniędzy na te beznadziejne monitory w środku czy klimatyzację. obie te zabawki tylko wpływają na wyższy koszt i na drożenie biletów. monitory zamiast informować o zmianach w komunikacji, remontach, wyłączeniach, nadają beznadziejne reklamy których połowa nie ogląda bo patrzy się w okno lub czyta książkę. a klima w pojazdach w których co 60 - 90 sekund otwierane są drzwi to potworne marnowanie enegii a w tym pieniędzy. wystarczą duże przesuwne okna jak w konstalach. z resztą to idiotyzm żeby przy np plus 38 stopniach wchodzić do chłodni w której panuje 18 albo jeszcze mniej bo z nawiewu musi nalecieć niższ temperaura, żeby w pojeździe było np 22.
gdyby takie pojazdy były produkowane było by nowocześnie i oszczędnie.
2012-10-23 20:25:45 Autor: e-podróżnik
---.dynamic.chello.pl
@: Stefa
Niektórzy pracują w czymś mniej przewiewnym niż japonki i dziurawy t-shirt i wypadałoby im też zapewnić komfort w komunikacji.
2012-10-24 10:35:20 Autor: zeus04
---.ssnet.pl
Wszystkie byłe ZNTK niegdyś były w tragicznej sytuacji finansowej.
Niektóre zaryzykowały w produkcje nowego taboru i jak się mają dzisiaj - widać.
Konkurencja z zachodu miała ogromną przewagę, a teraz już jej nie ma.
Amba fatima było i nima :)
2012-10-27 00:55:00 Autor: REYU-podróżnik
---.opera-mini.net
No idiotyzm różni ten Fps od producenta wagonow dla konnych tramwai w ciechocinku.
2012-10-27 14:16:03 Autor: GFM
---.warszawa.vectranet.pl
Ostatni nabytek Tramwajów Warszawskich pochodzący z Poznania to 30 sztuk 123N.
Ogromny krok do tyłu. Nie dość, że 0% niskiej podłogi to jeszcze sterowanie oporowe.
Dzisiaj takich nawet Ukraina nie kupi.
Co nie zmienia faktu, że upieranie się przy 100% niskiej podłogi skutkuje niefunkcjonalnością
wnętrza; a przynajmniej w strefie wózków.
2012-11-03 00:44:17 Autor: CoCu
---.dynamic.chello.pl
Głupoty piszesz.
Po pierwsze, to TW same chciały nabyć składy klasyczne, czyli wysokopodłogowe składające się z dwóch niezależnych wagonów. FPS było jednym z oferentów. I udało im się wygrać przetarg. Zaś żale co do tych tramwajów należy mieć nie do FPS, ale do TW, bo to oni zadecydowali że chcą nieco odnowić park taborowy, jednakże z powodu iż tabor niskopodłogowy jest bardzo drogi, to woleli za to kupić większą ilość składów klasycznych zamiast ledwie kilku sztuk niskopodłogowych. Zgadzam się, jest to krok do tyłu, ale to TW tak chciały.
A co do sterowania wagonów 123N. System napędu to w zasadzie niemal to samo co wcześniej produkowane przez Konstal/Alstom \"Delfiny\", czyli 105N2k/2000. Nie jest to zatem system napędu oporowy, a impulsowy, oparty na tyrystorach.
Jak nie masz o takich rzeczach pojęcia, to nie pisz nic, a nie ludzie takie rzeczy czytają i jeszcze kto pomyśli że to prawda jest.