Partnerzy serwisu:
Biznes

Powolne przewozy towarowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
05-08-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Powolne przewozy towarowe
Fot. Wojciech Chmura, sm42.pl
Sprawozdanie z funkcjonowania rynku przewozów kolejowych w 2018 roku, które opublikował Urząd Transportu Kolejowego, podaje dużo niższe średnie prędkości handlowe pociągów niż wynika to z opracowań rządowych.

W czwartek opublikowaliśmy najciekawsze fragmenty opublikowanego przez UTK sprawozdania z funkcjonowania rynku kolejowego w 2018 roku dotyczące przewozów pasażerskich. Również w części dotyczącej przewozów towarów można znaleźć wiele interesujących statystyk. W 2018 r. w przewozach towarowych nastąpił wzrost masy, pracy przewozowej i eksploatacyjnej. Liczne prace prowadzone w ramach nowych inwestycji infrastrukturalnych zarówno drogowe, jak i torowe generowały zwiększony wolumen przewozów kruszyw i materiałów.

Urząd zaznacza, że inwestycje prowadzone na torach miały także negatywny wpływ na przewozy towarowe: powodowały liczne objazdy dla składów pociągów towarowych. W 2018 r. nastąpił wzrost przewiezionej masy ładunków. Osiągnięty wynik zbliżony był do rekordowego z 2011 r. i wynosił 250,2 mln ton. Był on związany ze wzrostem gospodarczym kraju, dobrymi wynikami sprzedaży wielu gałęzi przemysłowych oraz inwestycjami w infrastrukturze. Duże tempo wzrostu nastąpiło także w przewozach intermodalnych, gdzie masa towarów przewożonych koleją wzrosła o 15,6%, a praca przewozowa zwiększyła się o 14,8%.

W porównaniu do 2017 r., w 2018 r. nastąpił wzrost przewiezionej masy ładunków z 239,9 mln ton do 250,2 mln ton (wzrost o 4,3%). Mimo utrzymującej się tendencji wzrostowej, to zauważalne jest jej wyhamowanie, ponieważ w 2017 r. odnotowano dynamikę wzrostu masy przewiezionych towarów w stosunku do 2016 r. na poziomie 7,9% (o 3,6 punktu procentowego wyższa niż w 2018 r.) – pisze UTK. Dziś już wiemy, że był to początek spadków, które charakteryzowały w przewozach towarowych całe pierwsze półrocze.

Wzrosty w kruszywach

UTK zwraca uwagę, że wzrost pracy eksploatacyjnej spowodowany dłuższymi przejazdami, wynikającymi z zamknięć torowych i objazdów, miał negatywny wpływ na rentowność przewozów. W takim przypadku z reguły ma miejsce wzrost kosztów, które są związane z większym wykorzystaniem taboru, obsługą, zużyciem paliwa i energii elektrycznej. Przekłada się to na cenę transportu, którą pokrywa zleceniodawca usługi. Dłuższe przejazdy to ograniczenie dostępności pojazdów. Przewoźnicy mają do dyspozycji zmniejszoną liczbę par pociągów możliwych do uruchomienia w ciągu doby.

Analizując dane dotyczące grup towarowych, zaobserwować można tendencję wzrostu transportu kruszyw oraz materiałów budowlanych – z 43 667 tys. ton w 2017 r. do 52 671 tys. ton w 2018 r. (wzrost o 20,6%). Dodatnia dynamika przewiezionej masy ładunków dotyczyła również m.in. metali i wyrobów metalowych – 8,3%, towarów z grupy surowce niemetaliczne – 2,8%, pustych opakowań – 18,8% oraz towarów nieidentyfikowalnych o blisko 33%.
Dynamika przewozu surowców wg przetransportowanej masy w latach 2009-2018 (2008 r. = 0) 
 
Niska prędkość pociągów towarowych

– Średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce jest niska i wpływa negatywnie na konkurencyjność transportu kolejowego. Prędkość w przewozach towarowych ogółem w 2018 r. spadła o ponad 3 km/h w porównaniu do 2017 r. Mniejszy spadek zanotowano w przewozach intermodalnych – nieco ponad 1 km/h. Na zmniejszenie prędkości pociągów towarowych w Polsce wpływ miały dwa kluczowe czynniki, którymi są modernizacje linii kolejowych oraz zwiększenie pracy przewozowej – podaje UTK. 

Do wyliczenia średniej prędkości handlowej pociągów towarowych zastosowano metodę, według której prędkość handlowa to iloraz długości trasy (w kilometrach) i czasu, w jakim ta trasa została pokonana (w godzinach). Średnioroczna prędkość handlowa w przewozach towarowych podana ogółem przez poszczególnych przewoźników została zindeksowana o ich udział w rynku mierzony wykonaną pracą eksploatacyjną. Prędkość handlowa w przewozach intermodalnych została zindeksowana o liczbę pociągów.

Średnia prędkość handlowa pociągów towarowych ogółem i pociągów intermodalnych w Polsce w km/h w latach 2013-2018 
 

Warto podkreślić, że są to dużo niższe prędkości, niż podane w rządowym sprawozdaniu z realizacji Krajowego Programu Kolejowego (28,08 km/h). Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel tłumaczył na spotkaniu z dziennikarzami, że różnice w podawanych danych dotyczących prędkości handlowych wynikają z odmiennej metodyki; jak podał, PLK nie uwzględnia np. wydłużenia czasu przewozu z powodu opóźnionego podstawienia pociągu do stacji początkowej przez przewoźnika.

Wyniki finansowe w górę 

W 2018 r. UTK zaobserwował znaczący wzrost przychodów i kosztów działalności operacyjnej u przewoźników towarowych, które wyniosły odpowiednio 16% i 14%. Przychody przewoźników towarowych były większe od kosztów prowadzonej działalności o 690 mln złotych. Tym samym dochody osiągnięte przez całą branżę w 2018 r. są większe niż w 2017 r. o 250 mln zł – podaje UTK.
 Wyniki działalności przewoźników towarowych (mld PLN) w latach 2009-2018 
 

Poza kosztami dostępu do infrastruktury, kluczowymi pozycjami kosztowymi w branży kolejowych przewozów towarowych są: koszty pracownicze, koszty energii trakcyjnej (elektrycznej i paliwa) oraz amortyzacja. W tym miejscu UTK zwraca uwagę, że wydatki na energię zwiększyły swój udział w strukturze kosztów przewoźników towarowych z 12% w 2017 r. do 14% w 2018 roku.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

Biznes

Świetne wyniki kolei pasażerskiej, coraz gorsze towarowej

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Intermodal przestał rosnąć

Biznes

Intermodal przestał rosnąć

inf. pras oprac. JM 09 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5