Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Potrzeba 188 mld euro na wdrożenie ERTMS na europejskiej sieci TEN-T

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
28-10-2017
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
utk

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Potrzeba 188 mld euro na wdrożenie ERTMS na europejskiej sieci TEN-T
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plBelgijski ezt Siemensa
Europejski Trybunał Obrachunkowy – instytucja Unii Europejskiej kontrolująca wykonanie budżetu – w najnowszym sprawozdaniu specjalnym ocenił postęp we wdrażaniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Trybunał stwierdził, że decyzja o budowie ERTMS była właściwa z punktu widzenia rynku, ale wyznaczone terminy wdrożenia nie były poparte właściwą analizą kosztów. Z raportu wynika, że finansowanie, jakie Unia przeznaczyła na wsparcie tego projektu jest niewystarczające.

Na potrzeby opracowania Trybunał przeprowadził audyt w sześciu państwach członkowskich: w Danii, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Holandii i Polsce. Są to kraje przez które przebiega sześć korytarzy sieci bazowej TEN, na których ERTMS powinien być w pełni wdrożony do 2030 roku. Trybunał ocenił, że idea interoperacyjności systemu kolejowego w Unii Europejskiej oraz potrzeba istnienia jednego systemu zarządzania ruchem kolejowym w całej wspólnocie jest powszechnie popierana przez przemysł. Jednak wysokie koszty wdrożenia powodują, że przedsiębiorcy nie dostrzegają biznesowego uzasadnienia inwestowania w ERTMS, a korzyści z jego wdrożenia widoczne są jedynie w długiej perspektywie.

188 miliardów euro na ERTMS na sieci TEN-T

Trybunał oszacował, że wyposażenie całej europejskiej sieci TEN (łącznie z taborem) w ERTMS będzie kosztowało 188 miliardów euro, przy czym kwota ta obejmuje także dostosowanie urządzeń warstwy podstawowej. Natomiast w latach 2007-2013 na wdrażanie ERTMS przewidziano jedynie 1,2 miliarda euro, a w obecnej perspektywie finansowej 2,7 miliardów euro. W sprawozdaniu opisano, że finansowanie ze środków europejskich nie zawsze przyczyniało się do realizacji europejskiego planu wdrożenia ERTMS, ponieważ przeznaczane było również na wyposażenie infrastruktury służącej jedynie do przewozów krajowych.

Pozytywnie ocenione zostało zaktualizowanie europejskiego planu wdrażania (przyjęcie rozporządzenia Komisji Europejskiej 207/6) oraz wzmocnienie roli Agencji Kolejowej Unii Europejskiej w IV pakiecie kolejowym w sferze wdrażania ERTMS.

Co pomoże wdrożyć ERTMS?

Trybunał zaproponował szereg zaleceń, mających ułatwić państwom członkowskim wdrażanie ERTMS. Przewidują one:

  • analizę łącznych kosztów wdrożenia ERTMS;
  • wycofanie krajowych systemów sygnalizacji;
  • utrzymywanie spójności i stabilności specyfikacji systemu;
  • przygotowanie Agencji do obowiązków związanych z wdrażaniem czwartego pakietu kolejowego;
  • zharmonizowanie krajowych planów wdrażania, ich monitorowanie i egzekwowanie;
  • optymalizacja wykorzystania unijnego finansowania inwestycji w ERTMS.
Pełny tekst sprawdzania dostępny jest na stronie internetowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij