NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Potrzeba 188 mld euro na wdrożenie ERTMS na europejskiej sieci TEN-T

| inf. prasowa UTK 28.10.2017 1,9k

Potrzeba 188 mld euro na wdrożenie ERTMS na europejskiej sieci TEN-T
Belgijski ezt SiemensaFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Europejski Trybunał Obrachunkowy – instytucja Unii Europejskiej kontrolująca wykonanie budżetu – w najnowszym sprawozdaniu specjalnym ocenił postęp we wdrażaniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Trybunał stwierdził, że decyzja o budowie ERTMS była właściwa z punktu widzenia rynku, ale wyznaczone terminy wdrożenia nie były poparte właściwą analizą kosztów. Z raportu wynika, że finansowanie, jakie Unia przeznaczyła na wsparcie tego projektu jest niewystarczające.
Na potrzeby opracowania Trybunał przeprowadził audyt w sześciu państwach członkowskich: w Danii, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Holandii i Polsce. Są to kraje przez które przebiega sześć korytarzy sieci bazowej TEN, na których ERTMS powinien być w pełni wdrożony do 2030 roku. Trybunał ocenił, że idea interoperacyjności systemu kolejowego w Unii Europejskiej oraz potrzeba istnienia jednego systemu zarządzania ruchem kolejowym w całej wspólnocie jest powszechnie popierana przez przemysł. Jednak wysokie koszty wdrożenia powodują, że przedsiębiorcy nie dostrzegają biznesowego uzasadnienia inwestowania w ERTMS, a korzyści z jego wdrożenia widoczne są jedynie w długiej perspektywie.

188 miliardów euro na ERTMS na sieci TEN-T

Trybunał oszacował, że wyposażenie całej europejskiej sieci TEN (łącznie z taborem) w ERTMS będzie kosztowało 188 miliardów euro, przy czym kwota ta obejmuje także dostosowanie urządzeń warstwy podstawowej. Natomiast w latach 2007-2013 na wdrażanie ERTMS przewidziano jedynie 1,2 miliarda euro, a w obecnej perspektywie finansowej 2,7 miliardów euro. W sprawozdaniu opisano, że finansowanie ze środków europejskich nie zawsze przyczyniało się do realizacji europejskiego planu wdrożenia ERTMS, ponieważ przeznaczane było również na wyposażenie infrastruktury służącej jedynie do przewozów krajowych.

Pozytywnie ocenione zostało zaktualizowanie europejskiego planu wdrażania (przyjęcie rozporządzenia Komisji Europejskiej 207/6) oraz wzmocnienie roli Agencji Kolejowej Unii Europejskiej w IV pakiecie kolejowym w sferze wdrażania ERTMS.

Co pomoże wdrożyć ERTMS?

Trybunał zaproponował szereg zaleceń, mających ułatwić państwom członkowskim wdrażanie ERTMS. Przewidują one:

  • analizę łącznych kosztów wdrożenia ERTMS;
  • wycofanie krajowych systemów sygnalizacji;
  • utrzymywanie spójności i stabilności specyfikacji systemu;
  • przygotowanie Agencji do obowiązków związanych z wdrażaniem czwartego pakietu kolejowego;
  • zharmonizowanie krajowych planów wdrażania, ich monitorowanie i egzekwowanie;
  • optymalizacja wykorzystania unijnego finansowania inwestycji w ERTMS.
Pełny tekst sprawdzania dostępny jest na stronie internetowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

UTK (1486)

Więcej z regionu:

Europa (313)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

UTK (1486)

Wiecej z regionu:

Europa (313)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5