Były minister środowiska i zarazem poseł z Raciborza Michał Woś zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o większą liczbę pociągów do Warszawy i centrum kraju. Jego zdaniem oferta w postaci jednego pociągu IC do Warszawy jest niewystarczająca.
Poseł zwrócił się do resortu infrastruktury z pytaniem o to, czy w ramach najbliższej korekty rozkładu jazdy Ministerstwo Infrastruktury planuje zwiększyć liczbę bezpośrednich połączeń na trasie Racibórz – Warszawa, bowiem obecnie tylko IC Pilecki na ezt Dart zapewnia takie połączenie bez przesiadek. Michał Woś zauważa, że nieodległy Wodzisław Śląski i Rybnik mają aż 6 połączeń ze stolicą. Przez te miasta prowadzi jednak główny szlak kolejowy łączący Czechy z polskim Śląskiem i Warszawą.
Ministerstwo wyjaśnia, że na korekty rozkładu jazdy 2020/2021 jest już zdecydowanie za późno. Roczny rozkład jazdy, który obowiązywał będzie od 13 grudnia został już bowiem zarządzony i na tym etapie wdrożenia nie ma możliwości dokonania zmian, jak np. przetrasowanie przez Racibórz pociągów dotychczas kursujących przez Wodzisław Śląski. Z resztą, ministerstwo nawet tego nie planowało.
– Połączenie bezpośrednie Raciborza z Warszawą nadal będzie zapewniać pociąg IC Pilecki z planowanym odjazdem z Raciborza o godz. 8:46. Zaproponowane w interpelacji przetrasowania pociągów międzynarodowych przez Racibórz z pominięciem Wodzisławia Śląskiego, przy jednoczesnym pozostawieniu obsługi Rybnika, wydłużyłyby o około 30 minut czas przejazdu z Ostrawy do Warszawy. Ponadto należy pamiętać, że trasy pociągów międzynarodowych ustalane są wspólnie z partnerami zagranicznymi podczas konferencji i narad, które odbywają się w okresie od 48 do 12 miesięcy przed jego wdrożeniem – napisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Minister dodaje, że pasażerowie udający się w podróż z Raciborza do odległych regionów Polski mogą skorzystać z rozbudowanej oferty Kolei Śląskich na trasie Racibórz – Rybnik lub Racibórz – Katowice, a następnie dokonać przesiadki w Rybniku bądź Katowicach do pociągów uruchamianych przez PKP IC.
Równocześnie ministerstwo odrzuca pomysł, aby do Raciborza skierować dwa inne pociągi: IC Skarbek i IC Hutnik.
– Propozycja polegająca na ewentualnej zmianie w przyszłości relacji tych pociągów na Racibórz – Gdynia Gł. – Racibórz oraz Racibórz – Olsztyn Gł. – Racibórz spowodowałaby konieczność usunięcia ich z ponad 170 tysięcznego miasta tj. Bielska-Białej, ośrodka generującego duże potoki pasażerskie – odpowiada resort.
Obecnie w Raciborzu, oprócz IC Pilecki, zatrzymują się jeszcze cztery inne pociągi PKP Intercity. To pociąg Nightjet z Wiednia do Berlina, IC Moravia z Wiednia do Katowic, IC Cracovia z Pragi do Krakowa oraz TLK Galicja z Ostrawy do Przemyśla.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.