PKP PLK po raz kolejny próbuje zamówić materiały do wykonania prac modernizacyjnych w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Od początku roku ogłoszono, a następnie unieważniono z braku ofert osiem tego typu przetargów.
Pierwsze zamówienia na materiały, jeszcze dla robót wyprzedzających, ogłoszono w lutym. Od tego czasu PLK kolejno ogłasza zamówienia na podkłady, podsypkę, kliniec i rozjazdy, a potem -
unieważnia je z braku ofert. W sumie tego typu przetargów unieważniono w tym roku już osiem.
Najnowsze, ogłoszone 17 kwietnia zamówienia (czyli dziewiąte, dziesiąte i jedenaste) dotyczą dostaw: podsypki tłuczniowej i klińca niezbędnych do wykonania robót podstawowych, podkładów strunobetonowych wraz z kompletnymi systemami przytwierdzenia dla wykonania robót podstawowych oraz podsypki tłuczniowej i klińca dla wykonania robót wyprzedzających. Dwa pierwsze postępowania mają termin składania ofert wyznaczony na 25 maja, a ostatnie - na 9 maja.
Nie tylko projekt dotyczący portów Szczecin i Świnoujście ma problem. Podobna sytuacja jest z dostawą materiałów - w tym wypadku rozjazdów w blokach - dla portów w Gdańsku i Gdyni. Tam również
dwukrotnie unieważniano przetargi z powodu braku oferentów. Z analizy pytań potencjalnych oferentów wynika, że może to wynikać z próby określenia wysokich kar umownych za opóźnienia przy jednoczesnym nieopublikowaniu harmonogramu dostaw.
- Brak rozstrzygnięcia postępowań na dostawy materiałów do wykonania robót nie przekłada się wprost na harmonogram realizacji inwestycji. PKP Polskie Linie Kolejowe monitorują przygotowania i realizację inwestycji, aby wszystkie prace były wykonywane zgodnie z planem. W przypadku inwestycji „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” oraz „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” planowane jest zapewnienie materiałów przez wykonawcę prac - poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik PLK Mirosław Siemieniec.
Warto przypomnieć, że 4 lipca ubiegłego roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły umowę na unijne dofinansowanie projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”
kwotą aż pół miliarda złotych.