NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Koleje wąskotorowe podwoiły liczbę pasażerów

| mj / RK 20.06.2017 3,1k

Koleje wąskotorowe podwoiły liczbę pasażerów
fot. Rafał Jasiński
Mało kto wie, że koleje wąskotorowe, będące najczęściej jedynie atrakcją turystyczną, przewiozły w minionym roku blisko milion pasażerów. Oznacza to prawie podwojenie wyniku z 2014 roku i znaczące zwiększenie liczby pasażerów z 2015 roku. UTK podkreśla, że wąskotorówki nie są zjawiskiem marginalnym. To świadectwo rozwoju kolei, które powinno być zachowane dla przyszłych pokoleń. Stanowią bowiem ważny element dziedzictwa narodowego oraz historii techniki.
Różnorodność lokalizacji, tras, taboru czy infrastruktury zachęca do wpisania przejażdżki wąskotorówką na listę atrakcji podczas urlopu. Wiele linii prowadzi przez najpiękniejsze regiony Polski. Są też takie zlokalizowane w miejskich parkach, zapewniające najmłodszym pierwszy kontakt z koleją. Jak zaznacza UTK, rosnąca popularność kolei wąskotorowych jest przede wszystkim zasługą tych osób, które wkładają wiele wysiłku w renowację i przywracanie taboru oraz infrastruktury do użytku. Bez ich woli i determinacji, również w pozyskiwaniu funduszy, funkcjonowanie wąskotorówek praktycznie nie byłoby możliwe.

Operatorzy tego typu kolei również są zobowiązani do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i z tego względu muszą spełniać odpowiednie przepisy. Urząd Transportu Kolejowego swoimi działaniami wspiera istnienie kolei wąskotorowych w Polsce. Teraz przygotował opracowanie pokazujące działające koleje wąskotorowe w Polsce. W skrócie zaprezentowano aktualne statystyki rynku kolei wąskotorowych, podstawy prawne ich działania oraz obowiązujące zasady bezpieczeństwa i utrzymania.

Duże wzrosty na kolei wąskotorowej

Jak się okazuje, w ostatnich latach koleje wąskotorowe zwiększyły znacząco liczbę pasażerów. W latach 2014-2016 w 12 województwach w Polsce działały 23 koleje wąskotorowe jeżdżące po infrastrukturze ze świadectwami bezpieczeństwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. W sumie w 2016 r. przewiozły blisko 950 tys. pasażerów. Dwa lata wcześniej było to niecałe 590 tys. Oznacza to, że w ciągu dwóch lat liczba pasażerów wzrosła o ponad 60%. Kolej wąskotorowa przeżywa rozkwit, jest wyjątkową atrakcją, która dzięki swojej atmosferze przyciąga coraz więcej pasażerów.

W większości województw zainteresowanie tego rodzaju przewozami rośnie. W czterech województwach liczba pasażerów utrzymuje się na zdecydowanie wyższym poziomie w stosunku do pozostałych. Są to województwa wielkopolskie, zachodniopomorskie, podkarpackie oraz kujawsko-pomorskie. Ich zaletą są wyjątkowe walory regionów, a w przypadku województwa wielkopolskiego bardzo duża liczba pasażerów przewieziona w ramach kolei parkowej (Maltanki) oraz w ramach pleszewskiej kolei wąskotorowej, która jako jedyna była czynna przez cały 2016 r.

Najpopularniejsze wąskotorówki

W 2016 r. 6 największych kolei wąskotorowych przewiozło prawie 3/4 pasażerów. Zainteresowaniem cieszą się zarówno te linie, których głównym walorem są warunki przyrodnicze – Nadmorska Kolej Wąskotorowa (rewalska), Bieszczadzka Kolejka Leśna, Żuławska Kolej Powiatowa, ale również kolej wąskotorowa stanowiąca atrakcję miejską: Kolej Parkowa Maltanka.

Najwięcej linii wąskotorowych znajduje się w województwie mazowieckim – ponad 105 km, jednak w 2016 r. eksploatowane było jedynie 33 km. Najdłuższą infrastrukturę posiada Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa – 72 km, ale obecnie eksploatowane jest tylko 15 km. Najkrótszą koleją wąskotorową, która posiada świadectwo bezpieczeństwa, jest Parkowa Kolej w Chorzowie, której długość liczy 1,2 km.


Mat. UTK

UTK zauważa, że dane te wpisują się w ogólny trend wzrostu popularności kolei wśród pasażerów, szczególnie w celach podróży turystycznych. Atrakcje turystyczne związane z dawną historią kolejnictwa zapewniają również koleje normalnotorowe. Są to na przykład przejazdy organizowane przez skansen taboru kolejowego w Chabówce czy przez Parowozownię Wolsztyn. Dodatkową atrakcją na wybranych odcinkach mogą być przejazdy drezynami napędzanymi siłą mięśni. Cały raport dostępny jest tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45775)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45775)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5