NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

251 wagonów PKP Intercity do kasacji

| Martyn Janduła 06.07.2017 145

251 wagonów PKP Intercity do kasacji
fot. Therud CC BY-SA 3.0
PKP Intercity wysłało do przewodniczącego podkomisji ds. transportu kolejowego i poczty Piotra Króla uzupełnienie danych, które na posiedzeniu przytaczał Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP IC. Dzięki pismu możemy dowiedzieć się, ile dokładnie wagonów posiada obecnie przewoźnik.
PKP Intercity deklaruje, że na chwilę obecną ma 1224 sprawne wagony osobowe do obsługi podróżnych. Taką liczbę podał na posiedzeniu podkomisji stałej ds. Transportu kolejowego i poczty Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP IC. Teraz przewoźnik postanowił uzupełnić wystąpienie Oniszczuka.

1 tys. wagonów bez świadectwa sprawności

Jak się okazuje, przewoźnik posiada na chwilę obecną 2315 wagonów. Jednak tylko 1306 z nich posiada świadectwo sprawności technicznej, z czego do ruchu dostępnych do wykorzystania natychmiast są 1224 wagony – o których wspominał właśnie Oniszczuk. Wynika z tego, że 1 009 wagonów świadectwa sprawności nie ma. Wiemy również, że w chwili obecnej w naprawie znajduje się 165 wagonów, zaś na przeglądach okresowych 27 wagonów.

Spółka potwierdza również wyliczenia braku sprawności, podając, że 893 wagony są bez ważnych świadectw sprawności technicznej. Liczba ta nie uwzględnia jednak pojazdów skierowanych do zewnętrznych zakładów naprawczych, za to uwzględnia 251 wagonów, których stan techniczny nie pozwala na dalszą eksploatację i są one kierowane do kasacji.

Teraz jest już tylko lepiej

Warto przypomnieć też dane, kiedy to w 2010 roku dostępnych do eksploatacji PKP Intercity miało ok. 1000 wagonów. Liczba ta systematycznie rosła przez następne lata. Przełom nastąpił w 2011 r., kiedy zakontraktowano naprawy rewizyjne aż 955 wagonów. Stan taborowy przewoźnika szybko się podniósł – w kolejnym rozkładzie jazdy uruchamiano już 1350 wagonów, a do tego utrzymywano 20-procentową rezerwę – w sumie gotowe do jazdy było ponad 1600 wagonów. Podobnie było rok później. W rozkładzie jazdy 2013/ 2014 przewoźnik zmniejszył jednak liczbę użytkowanych wagonów do 1300, ale rezerwa wzrosła aż do 30%.

Przewoźnik wprowadził do eksploatacji zespoły trakcyjne Pendolino, a następnie Flirt i Dart i obecnie do zapewnienia obsługi rozkładu jazdy na wakacje, PKP Intercity potrzebuje 1191 wagonów. Do realizacji wzmocnień – 20 czerwca – dostępnych były 33 wagony. Liczba ta okazuje się jednak płynna, bo jak czytamy w wyjaśnieniu, „z uwagi na powroty wagonów z zakładów naprawczych po wykonanych naprawach i przeglądach ich liczba do realizacji wzmocnień sukcesywnie wzrasta”.

Celem więcej dostępnych wagonów

Corocznie okres wakacyjny przynosi jednak smutną prawdę, że wagonów jest zawsze za mało niż zainteresowanych odbyciem podróży. Warto też zanotować, że z roku na rok coraz więcej osób wraca do korzystania z kolei. Dlatego też przewoźnik zapowiada, że liczba sprawnych wagonów ma się w przyszłości zwiększyć. – Naszym celem jest zabezpieczenie w przyszłości 1450 wagonów. W tym roku jeszcze nie możemy pochwalić się nagłym przyrostem ich liczby, natomiast w założeniach, które przyjęliśmy, chcemy zwiększyć obecną ich liczbę o ok. 250 sprawnych wagonów – zapewnił Oniszczuk, przedstawiciel spółki przed podkomisją ds. Transportu kolejowego.

Wiemy również, z posiedzenia podkomisji, że PKP Intercity zamierza przywrócić część wagonów do sprawności, z tych które obecnie zalegają na bocznicach PKP Intercity, a które zostały zdjęte z połączeń międzywojewódzkich i nie jeżdżą w większości już od 2009 roku. – Chcemy większość tych wagonów przekazać do modernizacji, gdyż są w dobrym stanie technicznym i nadają się by takie prace przeprowadzić – zdradził Oniszczuk. Przypomnijmy, że PKP Intercity jest obecnie w trakcie postępowań przetargowych na modernizację ok. 183 wagonów osobowych.

Dostępnych tylko połowa gastronomicznych i sypialnych

Spółka poinformowała także ile dokładnie posiada wagonów gastronomicznych. W taborze PKP Intercity jest 97 tego typu wagonów, jednak tylko 58 z nich posiada ważne świadectwa sprawności technicznej, zaś do ruchu dostępne są 54 wagony. Z pisma wiemy także, że 7 wagonów gastronomicznych znajduje się w naprawach.

Podobnie sprawa wygląda sprawa w związku z wagonami sypialnymi oraz z miejscami do leżenia, czyli tzw. kuszetkami. Łącznie spółka posiada 143 wagony tego typu, ale tyko 57 sypialnych oraz 17 kuszetek posiada ważne świadectwa sprawności technicznej, zaś do ruchu dostępne są 54 wagony sypialne oraz 17 wagonów z miejscami do leżenia, w naprawach przebywają obecnie 33 wagony sypialne i 5 kuszetek.

W wakacje na torach spotkać można będzie także 16 jednostek Pendolino, 17 jednostek Flirta oraz 16 jednostek Darta. Część ezt-ów, jak tłumaczy przewoźnik, jest wyłączonych na naprawy awaryjne na skutek wypadków na przejazdach, bądź innych zdarzeń na infrastrukturze w związku z którymi konieczne są dłuższe naprawy. Sytuacja ta ma ulec poprawie w najbliższych tygodniach, w miarę powrotu jednostek z napraw.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5