Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pomorskie: Jaka przyszłość taboru regionalnego?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
28-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-12-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pomorskie: Jaka przyszłość taboru regionalnego?
fot. Roman Czubiński
EN57, które nie przeszły modernizacji, zostaną wkrótce wycofane z obsługi pociągów regionalnych na Pomorzu. Zmodernizowane jednostki tej serii będzie jednak można spotkać na krótkich trasach w województwie jeszcze przez lata, zapewne aż do terminu kolejnej naprawy głównej – zapowiedział na XV Kongresie Kolejowym inspektor w Departamencie Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Michał Szymajda. Samorząd regionalny bada też możliwości zakupu pojazdów dwutrakcyjnych oraz taboru piętrowego.

Pomorskie jest dziś drugim po mazowieckim województwem z największymi przewozami pasażerskimi. Podczas gdy liczba pasażerów szybko rośnie, wciąż dużą część taboru stanowią tam leciwe EN57. Z wypowiedzi przedstawiciela pomorskiego samorządu regionalnego wynika jednak że znikną one z torów szybciej niż na Mazowszu, gdzie mają być eksploatowane jeszcze przez nawet 18 lat.

Zmodernizowane EN57 dobre na krótkie relacje

Niezmodernizowane jednostki tej serii pożegnamy – według zapowiedzi – w ciągu kilkunastu miesięcy. – Najstarsze egzemplarze już obecnie zjeżdżają z linii, zastępowane przez nowe Impulsy (58WE). Dotyczy to zarówno trasy aglomeracyjnej, jak i regionalnych – przypomniał Szymajda. W kilka dni po Kongresie podpisano kolejną umowę, dotyczącą tym razem dostawy kolejnych 2 egzemplarzy 58WE dla Pomorza (z opcją na dalszych 10).

Inaczej ma się sprawa, jeśli chodzi o zmodernizowane EN57. W ocenie UMWP dobrze sprawdzają się one w obsłudze krótkich tras, takich jak np. Słupsk – Ustka (17 km). – Mają klimatyzację, system dynamicznej informacji pasażerskiej, wygodne fotele i platformy dla osób niepełnosprawnych. Na krótszych trasach podróżowanie nimi nie stanowi więc żadnego problemu, a różnica w porównaniu do taboru nowszej generacji jest prawie nieodczuwalna – wyliczył zalety EN57 po modernizacji Szymajda. Będą one służyć pasażerom przez najbliższe lata jeszcze lepiej, gdy PKP PLK podwyższą perony na obsługiwanych przez nie trasach.

Jak przekonywał przedstawiciel samorządu, nie ma wobec tego powodu, by wymieniać je na pojazdy nowszej generacji już w najbliższych latach. – UMWP zainwestował w ich modernizację duże pieniądze, więc będą eksploatowane tak długo, jak to możliwe – zapowiedział. Dokładny termin wycofania zmodernizowanych EN57 trudno na razie określić. Momentem granicznym ma być jednak naprawa P5, której region raczej nie planuje już przeprowadzać.

Tabor piętrowy wciąż będzie jeździł po Pomorzu. Ale jaki?

W końcu jednak „najdłuższą serię nowożytnej Europy” trzeba będzie na Pomorzu czymś zastąpić. – Na lata 2021-2028 mamy zaplanowaną gigantyczną kwotę ponad 2 mld zł na zakupy taboru – poinformował Szymajda. Częścią tej puli będą środki unijne ujęte w tzw. programie klimatycznym, w którym jednym z warunków przyznania tych funduszy będzie zadeklarowanie odpowiednio wysokiej pracy przewozowej. – To zupełna nowość. Będzie to premiowało graczy, którzy będą chcieli organizować dobry transport kolejowy – z obiegami składów rzędu 500-600 km (w regionach to już przyzwoity wynik) – zwrócił uwagę. Podkreślił, że zaledwie kilka pociągów dziennie na linii regionalnej nie jest wystarczającym standardem.

Pomorski samorząd wojewódzki liczy na to, że będzie możliwe dofinansowanie z funduszy unijnych także taboru dwutrakcyjnego, potrzebnego do obsługi linii niezelektryfikowanych. – O spalinowym przestaliśmy już marzyć, ale mam nadzieję, że ruch pojazdów używanych będzie się wzmacniał. Nie wiem jeszcze, czy zdecydujemy się na taki krok, czy też na inny – zadeklarował Szymajda. Jak ocenił, w przyszłości tabor w Polsce będzie w coraz mniejszym stopniu kupowany ze wsparciem środków unijnych.

UMWP jest też zdeterminowany, by pozyskać tabor dwupoziomowy. – Jesteśmy obecnie jedynym regionem, w którym na stałe jest używany tabor piętrowy. Będziemy poszukiwać kolejnych takich wagonów na wszelkie sposoby – zapowiedział Szymajda.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy

Pasażer

PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy

Roman Czubiński 26 grudnia 2025

KMŁ zadowolone z używanych EN57

Tabor i technika

KMŁ zadowolone z używanych EN57

Roman Czubiński 22 grudnia 2025

Koleje Małopolskie: Spodziewamy się konkurencji z zagranicy

Pasażer

Zobacz również:

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Prawo i polityka

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Roman Czubiński 22 października 2025

Pomorskie: Renesans kolei regionalnej będzie sporo kosztować

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy

Pasażer

PKP Intercity: Usprawniamy aplikację – i utrzymujemy kasy

Roman Czubiński 26 grudnia 2025

KMŁ zadowolone z używanych EN57

Tabor i technika

KMŁ zadowolone z używanych EN57

Roman Czubiński 22 grudnia 2025

Koleje Małopolskie: Spodziewamy się konkurencji z zagranicy

Pasażer

Zobacz również:

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Prawo i polityka

Pomorskie: Przetarg na przewozy. Tylko rok na przygotowanie

Roman Czubiński 22 października 2025

Pomorskie: Renesans kolei regionalnej będzie sporo kosztować

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij