Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polskie Koleje Państwowe podsumowują 2020 rok [film]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
26-01-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PKP S.A. podsumowały 2020 rok, w którym – mimo panującej pandemii – z powodzeniem realizowały ważne inwestycje związane z przebudową dworców kolejowych. Wdrożono również nowe rozwiązania ułatwiające korzystanie z transportu publicznego, a wspólnym mianownikiem dla wielu przedsięwzięć były działania związane z ekologią.

Mimo panującej pandemii kolej przez cały czas utrzymała ciągłość swojej działalności. Dzięki stosowaniu się do zaleceń sanitarnych, dworce kolejowe mogły pozostać otwarte dla podróżnych. W ubiegłym roku, pomimo niecodziennych warunków, PKP kontynuowały realizację największego w swojej historii programu przebudowy polskich dworców, w ramach którego w latach 2016-2023 w całym kraju zmodernizowanych i wybudowanych od podstaw zostanie łącznie prawie 200 obiektów. Część inwestycji ujętych w programie została już ukończona. Bez wątpienia wśród najważniejszych i zarazem najciekawszych przedsięwzięć Programu Inwestycji Dworcowych była kompleksowa modernizacja zabytkowego, pochodzącego z XIX wieku dworca w Białymstoku.

Istotnymi wydarzeniami było również ukończenie budowy kolejnych zupełnie nowych, tzw. Innowacyjnych Dworców Systemowych. To niewielkie, nowoczesne i energooszczędne obiekty, w których wykorzystywane są takie rozwiązania jak panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, oświetlenie LED, odzysk i gromadzenie wody deszczowej do spłukiwania toalet i podlewania zieleni oraz system sterowania instalacjami i urządzeniami w budynku (BMS). Kolejne tego typu dworce, budowane wg autorskiego projektu PKP SA, zostały oddane w Czeremsze, Bielsku Podlaskim, Nidzicy, Sędziszowie Małopolskim i Oświęcimiu. Ostatni z nich, wyróżniający się przeniesioną ze starego dworca kamienno-szklaną mozaiką i będącą jej żywą interpretacją kompozycją składającą się z 2500 roślin, otrzymał Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza (w kategorii architektura użyteczności publicznej) za najlepsze współczesne realizacje architektoniczne, sprzyjające ochronie i kształtowaniu krajobrazu kulturowego Małopolski. Pod koniec 2020 r. łącznie 50 dworców objętych programem inwestycyjnym znalazło się fazie budowy i modernizacji.

– Ubiegły rok, ze względu na sytuację, w jakiej się znaleźliśmy, był dla większości z nas trudny. Analizując najważniejsze wydarzenia, można jednak stwierdzić, że Polskie Koleje Państwowe dobrze odnalazły się w nowych warunkach, a efektem tego są przede wszystkim zmiany, które w realny sposób wpłynęły na poprawę jakości obsługi pasażerów. Dzięki konsekwencji w realizacji przyjętych wcześniej planów 2020 rok upłynął nie tylko pod znakiem pandemii COVID-19 i walki z jej skutkami, ale także ekologii i innowacji – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.

Dla PKP SA zeszły rok to także czas rozwoju oferty ułatwiającej podróżowanie na „pierwszej i ostatniej mili”. Otwarta została kolejna stacja ładowania samochodów elektrycznych (w Gdyni) i właśnie w Trójmieście rozpoczął się pilotaż usługi car-sharingu opartego na samochodach elektrycznych. Latem na Półwyspie Helskim, w ramach udziału w pracach badawczo-rozwojowych, PKP przetestowały także działanie systemu rowerów elektrycznych. W ramach rozwoju pakietu ofert dodatkowych tworzonych pod szyldem PKP Mobility opracowany został nowy model zarządzania parkingami przy dworcach. Jednym z jego głównych założeń było wdrożenie nowego systemu poboru opłat opartego na nowoczesnych i ekologicznych, bo wyposażonych w moduły fotowoltaiczne parkomatach. Pierwszy taki parking powstał przy dworcu w Tarnowie, a pozytywne doświadczenia pozwoliły na wdrożenie tego rodzaju rozwiązań w kolejnych miejscach.

Kontynuowano udział programach badawczo-rozwojowych Unii Europejskiej, jak np. Shift2Rail, w ramach których realizowano projekty In2Stempo (innowacyjne rozwiązania dla dworców kolejowych) i MaaSive (prace nad koncepcją aplikacji dla pasażerów do śledzenia przebiegu podróży, rezerwacji i sprzedaży biletów, planowania podróży „od drzwi do drzwi”) oraz przystąpiono do kolejnych programów – ePIcenter (wykorzystanie sztucznej inteligencji i algorytmów w logistyce) i ExtenSive (wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań IT i big data przy tworzeniu narzędzi do planowania podróży).

Również w 2020 r. PKP podejmowały działania na rzecz rozwoju specjalistycznej infrastruktury logistycznej. PKP SA wraz z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa oraz Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym podpisały warunkową umowę inwestycyjną dotyczącą budowy terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo. To kolejny krok w kierunku powstania pierwszego terminala przeładunkowego dla towarów rolno-spożywczych w województwie kujawsko-pomorskim.

PKP przyłączyły się do walki – w różnych aspektach – z epidemią COVID-19 jej skutkami. Z myślą o partnerach biznesowych przygotowany został pakiet rozwiązań pomocowych, którego najważniejsze elementy to: umorzenie części opłat czynszowych najemcom lokali na dworcach, którzy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia, nie mogli prowadzić działalności, zawieszenie pobierania opłat od części najemców w czasie wiosennego lockdownu oraz czasowe wstrzymanie pobierania tzw. opłaty dworcowej. Spółka przeznaczyła także 2 mln zł na zakup specjalistycznego sprzętu i odczynników do testów medycznych oraz na wsparcie Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie i Narodowego Instytutu Leków.

PKP zabiegały także o wsparcie dla kolei na forum międzynarodowym. Prognozując sytuację branży i osłabienie koniunktury gospodarczej w wyniku pandemii, już w marcu spółka przygotowała postulaty pozwalające uprościć procedury i regulacje unijne dotyczące funduszy UE w obecnej perspektywie finansowej. Zostały one wysłane za pośrednictwem organizacji międzynarodowych do komisarzy unijnych odpowiedzialnych za transport, politykę spójności i pomoc publiczną. Następnie, podczas spotkań z przewodniczącymi Komisji Europejskiej, prezes PKP S.A. zaapelował o nadanie wsparciu kolei szczególnego priorytetu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5