Partnerzy serwisu:
Pasażer

Polskie dworce według Google Maps: Górą Wrocław, Warszawa Zachodnia na dnie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Polskie dworce według Google Maps: Górą Wrocław, Warszawa Zachodnia na dnie
fot. Marek Śliwecki - Praca własna, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Spośród najpopularniejszych dworców w Polsce pasażerowie najlepiej oceniają Wrocław Główny, a najgorzej – Warszawę Zachodnią. Integracja z galeriami handlowymi wzbudza równie często krytykę, jak i uznanie – to wnioski z przygotowanego przez nas zestawienia ocen, wystawianych w Google przez użytkowników największych polskich dworców. Ich zarządcom powinny też dać do myślenia często powtarzające się skargi na kulturę osobistą kasjerów i ochroniarzy.

Do porównania wybraliśmy dworce na 10 stacjach, które – według danych Urzędu Transportu Kolejowego – miały w 2022 r. największą wymianę pasażerską. Trzy z nich znajdują się w stolicy (Warszawa Centralna, Wschodnia i Zachodnia), trzy – w Trójmieście (Gdynia Główna, Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz), pozostałe – we Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie i Katowicach.

Oceny są wystawiane w skali od 1 do 5 gwiazdek. Część użytkowników dodaje do swoich not krótszy lub dłuższy komentarz. Niestety, większość dworców doczekała się dwóch lub więcej profili (tworzą je sami użytkownicy usługi Google bez kontroli zewnętrznej) – czasami różnią się od siebie nawet ich adresy, choć odnoszą się do tych samych rzeczywistych obiektów. Może to dezorientować pasażerów spoza danego miasta lub tych, którzy dawno nie korzystali z kolei. Do naszego zestawienia wybraliśmy profile o największej liczbie oceniających – choć cytowane opinie pochodzą zarówno z nich, jak i z pozostałych.

Należy brać poprawkę na to, że część negatywnych ocen dotyczy kwestii, na które zarządca dworców – PKP SA – nie ma wpływu. Często są to np. opóźnienia pociągów na sieci PKP PLK czy brak wolnych miejsc w pociągach PKP IC. Zdarzają się nawet opinie odnoszące się ogólnie do miast jako całości oraz ich oferty turystycznej.

Wrocław Główny: „Najpiękniejszy dworzec w Polsce


fot. Wikipedia CC BY-SA 4.0

Zestawienie UTK otwiera Wrocław Główny. Wymiana pasażerska na stacji sięgnęła w 2022 r. 26,4 mln osób (średnio 72,34 tysięcy na dobę). Jak ci pasażerowie, którzy korzystają z budynku dworcowego, oceniają jego standard?

Pod hasłem „Wrocław Główny” znajdziemy oceny wystawione przez 11 629 użytkowników Google Maps. Ich średnia to 4,6. „Piękny budynek, nie ma problemu z przeciśnięciem się przez drzwi. Można kupić bilety w kasach i w biletomatach. Na piętrze znajduje się biblioteka, kaplica oraz muzeum sztuki współczesnej. Bardzo blisko jest Galeria Wroclavia oraz dworzec autobusowy” – oto przykładowy komentarz.

Mieszane oceny zbiera za to utrzymanie. Krytykowana bywa akustyka hali peronowej (niska słyszalność komunikatów) oraz długie kolejki do kas, a także awarie taśm bagażowych czy wyposażenia toalet. „Podróżni oczekujący na pociąg nawet nie mają gdzie oczekiwać, gdyż poczekalnia jest mała, ławki granitowe są na około 6 osób max” – zauważył też jeden z podróżnych. Negatywne noty są jednak w zdecydowanej mniejszości.

Poznań Główny: „Największy labirynt, w jakim byłam


fot. PKP S.A.

Główna stacja w stolicy Wielkopolski przyjęła w roku 2022 22,06 mln pasażerów – średnia dobowa to 60 450. Średnia ocen, wystawionych przez 5 681 użytkowników, wynosi 3,7.

Budynek dworcowy od chwili otwarcia w 2012 r. jest krytykowany za niefunkcjonalność i zbyt duże znaczenie funkcji komercyjnej. „Dużo podróżuję, ale tak źle oznakowanego dworca chyba nie widziałam” – głosi jedna z opinii. Część pasażerów docenia jednak podjęte w kolejnych latach działania naprawcze, zwracając jednocześnie uwagę, że bliskość galerii ma swoje zalety. „Po „naprawie” numeracji peronów jest znacznie bardziej intuicyjny. Sporo rzeczy w jednym miejscu. Zarówno dwie Żabki na dworcu głównym, jak i 2 przytulne kawiarnie-sieciówki, francuska piekarnia, przejście schodami z poziomu dworca na strefę cateringową” – pisze jeden z pasażerów.

Niektórym podróżnym kłopoty sprawia praktyka polegająca na podstawianiu dwóch pociągów odjeżdżających w dwóch kierunkach na tę samą krawędź peronową. Oceniający zwracają ponadto uwagę na niedostatek tablic informacyjnych, niedziałające schody ruchome w przejściu prowadzącym do centrum Poznania, problemy z działaniem skrytek bagażowych i zbyt małą liczbę toalet. Wiele do życzenia – ich zdaniem – pozostawia też utrzymanie obiektu w czystości.

Kraków Główny: „Kupujcie bilety dużo wcześniej


fot. Axe, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org

Na zbytnie przytłoczenie handlową częścią budynku narzekali wielokrotnie także podróżni korzystający z dworca Kraków Główny (znamienna jest już sama przypisana przez Google lokalizacja obiektu: „Galeria Krakowska”). Według UTK wymiana pasażerska na tej stacji wyniosła w 2022 r. 20,13 mln (przeciętnie 55 140 na dobę).

Oceny w Google wystawiło 20 339 osób (średnia 4,4). Tak duża liczba oceniających nie dziwi w jednym z najbardziej popularnych w kraju i za granicą ośrodków turystycznych Polski. Oceny dotyczące części dworcowej i stacyjnej mieszają się ze sobą.

Prawie niewidzialne oznakowania dojścia do peronów, kasy biletowej i hali głównej dworca, niewygodne ławki na peronie. Można byłoby poprawić nagłośnienie na peronach (…) Za to sklepów i jadłodajni jak na potężną galerię handlową!” – krytykuje przykładowy pasażer. Powtarzają się negatywne opinie – wystawiane zarówno przez Polaków, jak i cudzoziemców – o kulturze osobistej pracowników obsługi kas biletowych, a także o kolejkach i tłoku. Z pochwałami spotyka się za to integracja z komunikacją miejską (w tym – tunel linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju), z Małopolskim Dworcem Autobusowym i z parkingiem na dachu, a także architektura (zdjęcia wskazują jednak, że chodzi tu o stary, XIX-wieczny budynek dworca). „Kompletnie nie rozumiem, dlaczego ten budynek się marnuje i nie jest wykorzystywany przez miasto” – napisał jeden z użytkowników.

Katowice: „Gołębie mi burger prawie zjadły


fot. PKP S.A.

Również sposób, w jaki połączono funkcję transportową z handlową na katowickim dworcu, budzi wiele zastrzeżeń. Wymiana pasażerska z 2022 r. była tu już znacząco mniejsza, niż w przypadku stacji na podium (16,35 mln – średnio 44,8 tys. na dobę). Stacja jest oznaczona w Google Maps aż potrójnie – najpopularniejszy profil ma 9577 ocen i średnią 4,3.

Podróżni zwracają uwagę, że inwestycję dworcową z lat 2010-2012 przeprowadzono niekonsekwentnie. „Trochę nowoczesności wkradło się w jego mury, np. wyświetlacze przyjazdów i odjazdów, poczekalnia czy też restauracje. Jednak reszta została w starym stylu, a nagłośnienie to już woła o pomstę do nieba” – czytamy w jednym z komentarzy. Inni użytkownicy zauważają zbyt mocno – ich zdaniem – schładzającą wnętrze klimatyzację, niewygodne i nieliczne ławki czy brak biletomatów od strony ul. Kościuszki (jedno z tylnych wejść). Sporo zastrzeżeń budzi też utrzymanie, zwłaszcza obecność gołębi w hali dworcowej.

Nie brakuje też jednak pasażerów zadowolonych z katowickiego dworca. „Nowoczesny i ładny, zgubić się nie da. Tablice duże i widoczne. (…) Powiedziałabym, że nawet lepszy niż we Wrocławiu” – napisała jedna z internautek.

Warszawa Wschodnia: „Trudny do ogarnięcia


fot. PKP S.A.

Pierwsza w zestawieniu stołeczna stacja obsłużyła w 2022 r. potoki pasażerskie rzędu 13,46 mln (36 880 w przeliczeniu na dobę). Zdecydowanie górowała za to nad opisanymi wyżej stacjami pod względem uśrednionej liczby pociągów na godzinę (aż 31, podczas gdy np. Wrocław Główny przyjmował ich 19). Wyższy wynik odnotowano tylko na przeciwnym krańcu linii średnicowej – w Warszawie Zachodniej.

Średnia z 1496 opinii na Google Maps to 4,0. Podróżni doceniają dużą ilość miejsca oraz ofertę handlową (mimo że dworzec nie jest połączony z typową galerią). „W oczekiwaniu na pociąg jest co robić” – głosi jedna z opinii. Zdaniem pasażerów na dworcu czynnym (i obsługiwanym przez pociągi) praktycznie przez całą dobę daje się jednak odczuć brak choćby jednego czynnego w nocy lokalu gastronomicznego lub sklepu.

Krytyczne uwagi odnoszą się one zarówno do infrastruktury przeznaczonej dla pasażerów (np. brak wind dla rodziców z wózkami dziecięcymi – są tylko ruchome platformy dla osób niepełnosprawnych), jak i do czystości oraz do zachowania personelu. Jak pisze jeden z użytkowników, podczas dwugodzinnego czekania na pociąg „ochrona 2 razy usiłowała mnie wyrzucić z terenu dworca, biorąc mnie za bezdomnego. Poniżające traktowanie. W tym samym czasie podeszło do mnie multum osób żebrzących, których już ochrona nie widziała”.

Gdynia Główna: „Bardzo ładne malowidła


fot. PKP S.A.

Biorąc pod uwagę wymianę pasażerską, główna stacja w Gdyni niemal dorównuje Warszawie Wschodniej (13,41 mln w całym roku 2022, 36 740 na dobę). Oceny użytkowników są jednak nieco lepsze: średnia wynosi 4,2 (z 1583 głosów).

Dworzec bez barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych, pomocni panowie z SOK” – dzieli się wrażeniami jeden z pasażerów. Inni komentujący zwracają uwagę na łatwość przesiadek, bliskość centrum Gdyni, a także dobry stan utrzymania obiektu. Niektórzy doceniają też architekturę budynku i pochodzące z lat 50. XX wieku dekoracje wnętrz.

Zdarzają się jednak również głosy krytyczne: „Do punktu informacji są długie kolejki, bo tylko 2 okienka są otwarte. Nagłośnienie jest do poprawy, brak miejsc do siedzenia i tylko 2 punkty gastronomiczne” – czytamy w jednej z opinii. Zastrzeżenia budzi też czystość toalet oraz ich obsługa, jak również brak strefy dla palaczy.

Warszawa Centralna: „Dość kompaktowy i przyjazny


fot. PKP S.A.

Najważniejsza stacja pasażerska w Polsce mogła poszczycić się w 2022 r. wymianą rzędu 13,27 mln pasażerów (36 360 w przeliczeniu na dobę). Trzeba jednak pamiętać, że zdecydowana większość pociągów regionalnych i aglomeracyjnych zatrzymywała się na położonym tuż obok dworcu Warszawa Śródmieście. Wynik z pewnością byłby też wyższy, gdyby nie trwające prace inwestycyjne w węźle warszawskim, z powodu których część pociągów omijała już wówczas Warszawę Centralną, zatrzymując się na stacji Warszawa Gdańska lub kończąc bieg na Głównej. Stacja zdecydowanie górowała natomiast nad pozostałymi pod względem średniej wymiany pasażerskiej na jedno zatrzymanie (180 osób – a na drugim w kolejności Wrocławiu Głównym zaledwie 156).

17 593 użytkowników Google Maps wystawiło w większości pozytywne oceny: ich średnia wynosi 4,1. Osoby, które korzystały z dworca przeszło dekadę temu – przed jego remontem – podkreślają zmiany na lepsze, jakie zaszły od tego czasu (schludność, utrzymanie, oferta handlowa i gastronomiczna oraz bezpieczeństwo – choć pojawiają się sygnały, że ochroniarze dopuszczają się nadużyć). „Poruszanie się po stacji było proste, a wyraźne znaki prowadziły podróżnych do odpowiednich peronów i wyjść” – poinformował jeden z anglojęzycznych pasażerów.

Negatywne komentarze dotyczą przeważnie obsługi klienta (w kasach biletowych i w biurze rzeczy znalezionych). „Stacja OK, ale pan sprzątający na wszystkich trąbi i chyba chce wszystkich przejechać” – uznał jeden z autorów opinii. Zdaniem niektórych pasażerów skrytek bagażowych jest zbyt mało. Część komentujących zwraca też uwagę na konieczność uzupełnienia tablic informacyjnych i drogowskazów, choć na ogół system informacji wizualnej zbiera dobre oceny.

Gdańskie dworce: „mocno się poprawiło


fot. PKP S.A.

11,39 mln pasażerów ogółem, 31 220 średniej dobowej – to wyniki stacji Gdańsk Główny z roku 2022. Zapewne i tu należy brać poprawkę na trwającą wówczas modernizację budynku dworcowego, która mogła skłonić wielu pasażerów do wyboru innego położonego w Trójmieście punktu początkowego lub końcowego podróży. Jednym z nich mógł być Gdańsk Wrzeszcz (10,78 mln rocznie, 29 520 dobowo) – choć inwestycja toczyła się również tutaj.

Gdański dworzec główny doczekał się w Google Maps średniej 3,9 z 892 ocen. Podróżni doceniają efekty niedawnej renowacji zabytkowego budynku, choć – jak zauważają – jeszcze nie wszystkie udogodnienia są dostępne. Powtarzającym się motywem skarg jest niska temperatura. „Na dworcu zimniej niż na dworze, grzejniki zimne, chyba tylko dla ozdoby” – napisał jeden z pasażerów podczas grudniowych mrozów.

Dworzec we Wrzeszczu (średnia 3,8 z 580 głosów) jest chwalony m. in. za estetykę. „Jedynym problemem jest wąskie przejście podziemne” – uznał pewien pasażer. Można jednak odnieść wrażenie, że wiele pozytywnych opinii wynika z samej poprawy sytuacji po zastąpieniu przez nowy obiekt dworca tymczasowego. Podróżni krytykują godziny otwarcia – część z nich wolałaby, aby poczekalnia była czynna całodobowo. Mimo sąsiedztwa Galerii Metropolia zdarzają się też narzekania na zbyt skromną ofertę gastronomiczną.

Warszawa Zachodnia: „Nigdy nie byłem na gorszym dworcu


fot. PKP S.A.

Zestawienie zamyka przebudowywana od trzech lat stacja Warszawa Zachodnia. W roku 2022, mimo dużych utrudnień, skorzystało z niej 10,75 mln pasażerów, co daje średni wynik 29 450 na dobę.

Nie jest niespodzianką, że właśnie ona otrzymała najniższe noty (3,6 z 1366 ocen – ale na mniej popularnych profilach średnia schodzi nawet do 2,1). „Peron 9 nie powinien nazwać się peronem 9, tylko tak jak kiedyś, Warszawa Wola. Dopóki nie skończy się remont Warszawy Zachodniej, ten peron nie powinien być częścią tej stacji, ponieważ dojście z wszystkich innych peronów na ten jest tak długie, jak przejście na inną stację” – podzielił się sugestią pewien pasażer.

Niskie noty zbiera informacja o dojściach na perony (tylko na dwa z nich można dotrzeć przejściem podziemnym z budynku dworca), a także same dojścia (zwłaszcza rozwiązania przeznaczone dla osób o ograniczonej mobilności). Na domiar złego toalety w godzinach nocnych są nieczynne. „Bardziej plac budowy, niż dworzec” – głosi typowa opinia. Autorzy pozytywnych komentarzy zwracają uwagę głównie na przyszły efekt prac po ich zakończeniu (przewidywanym obecnie na koniec bieżącego roku). W miarę dobrze oceniany jest jeszcze otwarty w 2016 r. budynek od strony Alej Jerozolimskich.

* * *

Jak pisaliśmy niedawno, w rankingu Europejskiego Indeksu Dworców Kolejowych 2023 żadnego polskiego obiektu nie wzięto nawet pod uwagę. Najwyższych ocen doczekały się główne dworce w Zurychu, Wiedniu i Berlinie, a najniższych – Bremen Hauptbahnhof.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Dworce kolejowe jednak bez sprzedaży alkoholu

Prawo i polityka

Dworce kolejowe jednak bez sprzedaży alkoholu

Jakub Madrjas 13 grudnia 2022

Racibory: Duża afera o mały dworzec

Prawo i polityka

Racibory: Duża afera o mały dworzec

Jakub Madrjas 19 października 2022

Dworzec kolejowy w Białymstoku ma swoją patronkę

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Dworce kolejowe jednak bez sprzedaży alkoholu

Prawo i polityka

Dworce kolejowe jednak bez sprzedaży alkoholu

Jakub Madrjas 13 grudnia 2022

Racibory: Duża afera o mały dworzec

Prawo i polityka

Racibory: Duża afera o mały dworzec

Jakub Madrjas 19 października 2022

Dworzec kolejowy w Białymstoku ma swoją patronkę

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5