Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polska Wschodnia: Samorządy zainteresowane programem Kolej+

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-07-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Polska Wschodnia: Samorządy zainteresowane programem Kolej+
fot. Rafał Jasiński
Program Kolej+ powoli staje się rzeczywistością. Część samorządów jest zainteresowana realizacją zaproponowanych projektów, inne będą dążyć do realizacji innych zadań. Wskazywane są również problemy, które mogą ograniczyć przywracanie kolei społecznościom lokalnym.

Jednym z zasadniczych przedsięwzięć zapobiegających wykluczeniu komunikacyjnemu tzw. „Polski powiatowej” jest Program Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 r. Zakłada się, że dla poprawy kolejowego transportu publicznego powstaną nowe fragmenty sieci kolejowej, zostaną odbudowane istniejące, lecz zamknięte szlaki kolejowe bądź będzie zmodernizowana istniejąca i wykorzystywana w niewielkim stopniu infrastruktura kolejowa. Skutkiem programu ma być odbudowa połączeń między stolicami regionów a miastami powiatowymi bez codziennych, regularnych połączeń regionalnych.

Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2019 r. w sprawie ustanowienia Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 r., która ustanowiła program Kolej +, szacunkowa wartość proponowanych zadań to niespełna 6,6 mld zł. Do realizacji zadań niezbędne będzie zaangażowanie zainteresowanych jednostek samorządów terytorialnego poprzez wkład własny w wysokości minimum 15% wartości projektów. Pozostałe środki mają pochodzić z dokapitalizowania PKP PLK S.A. Spółka zobowiązana została do zarządzania programem, określania warunków, na jakich będzie możliwa realizacja projektów oraz trybu przystąpienia do programu.

Projekty w Polsce Wschodniej

W załączniku do wymienionej uchwały znalazła się lista 21 proponowanych inwestycji, w tym pięć inwestycji o wartości ok. miliarda złotych dotyczących ciągów komunikacyjnych położonych w województwach tworzących makroregion Polska Wschodnia. W województwie lubelskim wskazano dwa zadania, których efektem będzie poprawa połączenia kolejowego stolicy regionu z Włodawą i Zamościem. Oba miasta mają połączenie kolejowe z resztą kraju. Z Lublina do Zamościa codziennie dojeżdżają pociąg dalekobieżny oraz do czterech par połączeń regionalnych, choć z uwagi na położenie dróg kolejowych czas przejazdu jest mało akceptowalny. Od kilku lat do Włodawy można dojechać w letnie weekendy. W przypadku infrastruktury umożliwiającej dojazd do Włodawy zasadnicze prace polegałyby na rewitalizacji linii nr 81. Odnośnie do drugiego z wymienionych miast przedsięwzięcie polegałoby na budowie nowej linii kolejowej od Trawnik (stacja na linii nr 7) do Zamościa, ze stosunkowo niewielkim wykorzystaniem odcinka istniejącej linii nr 69. Co istotne, zadanie to wpisuje się w budowę szprychy nr 5, która w przyszłości połączy Centralny Port Komunikacyjny z częścią południowo-wschodniego obszaru Polski (Tomaszów Lubelski) i być może ułatwi dojazd do Lwowa na Ukrainie.

Dwa zadania przewidziano do realizacji na terenie województwa świętokrzyskiego. Dotyczą one odbudowy połączeń do Buska-Zdroju, gdzie od kilku lat uruchamiane są weekendowe regionalne połączenia, oraz do Końskich, gdzie obecnie nie kursują żadne pociągi pasażerskie. Zasadniczo prace będą polegały na rewitalizacji i modernizacji istniejącej infrastruktury kolejowej, która obok połączeń regionalnych stanowiłaby fragmenty szprychy CPK nr 7 biegnącej do Tarnowa i Nowego Sącza. W ramach programu proponowana jest budowa odcinka linii ze stacji Busko-Zdrój w kierunku centrum miejscowości oraz modernizacji linii nr 73 Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój. W przypadku Końskich zasadnicze prace będą dotyczyć fragmentu Końskie – Skarżysko-Kamienna linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica.

W regionie podlaskim zaproponowano odbudowę połączenia kolejowego Łomży z Białymstokiem i Warszawą. Zgodnie z publikowanymi na stronach Ministerstwa danymi, realizowane prace polegałyby na rewitalizacji linii kolejowej 49 Śniadowo – Łomża, choć również linia nr 36 łącząca węzłowe stacje Ostrołęka i Łapy nie jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim.

Wśród propozycji Rady Ministrów nie znalazła się ani jedna propozycja dla dwóch pozostałych województw makroregionu – podkarpackiego i warmińsko-mazurskiego. Jest to o tyle zaskakujące, że istnieje tam wiele linii prowadzących do miast bez regularnych połączeń pasażerskich. Jednak otwarty charakter przedsięwzięcia pozwala na realizację innych zadań inwestycyjnych.

Całość artykułu można przeczytać się w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5