Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polska – Niemcy: Duży ruch na trasie Węgliniec – Horka

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
02-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Polska – Niemcy: Duży ruch na trasie Węgliniec – Horka
fot. Anna Hampel/PKP PLKPociąg na linii E30
Niemal dekadę po odbudowie granicznego mostu na Nysie Łużyckiej wykorzystanie międzynarodowej linii 295 przez Bielawę Dolną pozostaje bardzo wysokie. Znaczenie odcinka ma jeszcze wzrosnąć, bo od grudnia będzie on wykorzystywany w codziennym całorocznym ruchu pasażerskim. Swoje pociągi uruchomi tam PKP Intercity.

W grudniu 2016 r. z dużą pompą otwarto nowy most graniczny na Nysie Łużyckiej w ciągu linii kolejowej 295 Węgliniec – Bielawa Dolna – granica państwa. Szlak do niemieckiej Horki przyjął wówczas po długiej przerwie pociągi towarowe. W wielu przypadkach znacząco skróciło to drogę, bo przez poprzednie lata przewoźnicy musieli kierować swoje składy objazdem np. przez Zgorzelec.

Jest ruch pasażerski, ale tylko weekendowy

Po blisko dekadzie skala ruchu prowadzonego po nowej przeprawie jest duża. – Przez przejście graniczne Węgliniec – Horka kursuje ponad 40 pociągów w ciągu doby łącznie w obu kierunkach do i z Niemiec – mówi Marta Pabiańska z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W znakomitej większości są to składy towarowe.

– Linia Węgliniec – Bielawa Dolna – granica państwa jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim i towarowym – stwierdza nasza rozmówczyni. Aktualnie jedynym pociągiem pasażerskim wykorzystującym wspomniany odcinek jest jednak Pociąg do Kultury uruchamiany przez Koleje Dolnośląskie wraz z partnerami niemieckimi. Łączy on Wrocław z Berlinem i w tym roku kursuje tylko w weekendy w okresie od kwietnia do grudnia.

Zgodnie z zapowiedziami rola linii 295 ma się istotnie zwiększyć pod koniec roku. Wówczas ruszyć mają bowiem nowe pociągi PKP Intercity z Krakowa do Lipska. Wówczas spełnione zostaną wyrażane przez ówczesnego wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela nadzieje na wykorzystanie trasy przez Bielawę Dolną w pasażerskim ruchu międzynarodowym. O takich planach mówił on podczas konferencji prasowej towarzyszącej otwarciu mostu na Nysie Łużyckiej przed niemal dziewięcioma laty.

Po gruntownej modernizacji stan linii jest dobry

Planowane ekspresy PKP Intercity wykorzystają dobre parametry techniczne linii. – Pociągi kursują po niej z prędkością do 120 km/godz. – informuje Marta Pabiańska. Przypomina, że krajowy odcinek przeszedł w latach 2004-2007 gruntowną modernizację. Objęła ona wymianę nawierzchni torowej, montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i inne prace dostosowawcze do prowadzenia przewozów z wyższymi prędkościami.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5