Niemal dekadę po odbudowie granicznego mostu na Nysie Łużyckiej wykorzystanie międzynarodowej linii 295 przez Bielawę Dolną pozostaje bardzo wysokie. Znaczenie odcinka ma jeszcze wzrosnąć, bo od grudnia będzie on wykorzystywany w codziennym całorocznym ruchu pasażerskim. Swoje pociągi uruchomi tam PKP Intercity.
W grudniu 2016 r. z dużą pompą otwarto
nowy most graniczny na Nysie Łużyckiej w ciągu linii kolejowej 295 Węgliniec – Bielawa Dolna – granica państwa. Szlak do niemieckiej Horki przyjął wówczas po długiej przerwie pociągi towarowe. W wielu przypadkach znacząco skróciło to drogę, bo przez poprzednie lata przewoźnicy musieli kierować swoje składy objazdem np. przez Zgorzelec.
Jest ruch pasażerski, ale tylko weekendowy
Po blisko dekadzie skala ruchu prowadzonego po nowej przeprawie jest duża. – Przez przejście graniczne Węgliniec – Horka kursuje ponad 40 pociągów w ciągu doby łącznie w obu kierunkach do i z Niemiec – mówi Marta Pabiańska z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W znakomitej większości są to składy towarowe.
– Linia Węgliniec – Bielawa Dolna – granica państwa jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim i towarowym – stwierdza nasza rozmówczyni. Aktualnie jedynym pociągiem pasażerskim wykorzystującym wspomniany odcinek jest jednak Pociąg do Kultury uruchamiany przez Koleje Dolnośląskie wraz z partnerami niemieckimi. Łączy on Wrocław z Berlinem i w tym roku kursuje tylko w weekendy w okresie od kwietnia do grudnia.
Zgodnie z zapowiedziami rola linii 295 ma się istotnie zwiększyć pod koniec roku. Wówczas ruszyć mają bowiem nowe pociągi PKP Intercity z Krakowa do Lipska. Wówczas spełnione zostaną wyrażane przez ówczesnego wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela nadzieje na wykorzystanie trasy przez Bielawę Dolną w pasażerskim ruchu międzynarodowym. O takich planach mówił on podczas konferencji prasowej towarzyszącej otwarciu mostu na Nysie Łużyckiej przed niemal dziewięcioma laty.
Po gruntownej modernizacji stan linii jest dobry
Planowane ekspresy PKP Intercity wykorzystają dobre parametry techniczne linii. – Pociągi kursują po niej z prędkością do 120 km/godz. – informuje Marta Pabiańska. Przypomina, że krajowy odcinek przeszedł w latach 2004-2007 gruntowną modernizację. Objęła ona wymianę nawierzchni torowej, montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i inne prace dostosowawcze do prowadzenia przewozów z wyższymi prędkościami.