Województwo łódzkie podpisało z Polregio 8-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie na kwotę 415,7 mln zł. Zgodnie z jej postanowieniami całkowita planowana praca eksploatacyjna wyniesie w tym czasie 16,6 mln pockm, natomiast średnioroczna planowana praca eksploatacyjna wyniesie 2,1 mln pockm.
Tak jak
zapowiadaliśmy na łamach "Rynku Kolejowego", przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego oraz Polregio podpisali 9 grudnia nową, 8-letnią umowę na wykonanie przewozów kolejowych w regionie. Przewidywane łączne nakłady finansowe na realizację przewozów kolejowych świadczonych przez Polregio w okresie obowiązywania umowy, czyli od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2028 r. wynoszą 415 713 365,08 zł netto. Rekompensata na pierwszy okres rozliczeniowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 wynikająca z planu finansowego wynosi 57 235 313,91 zł netto zł. Zgodnie z postanowieniami umowy całkowita praca eksploatacyjna planowana (maksymalna) na okres obowiązywania umowy wyniesie 16 566 171,324 pockm, natomiast średnioroczna planowana praca eksploatacyjna wyniesie 2 070 771,415 pockm.
– Województwo Łódzkie to kolejna umowa wieloletnia Polregio w tym roku. Umożliwia ona szybkie otwarcie dodatkowych połączeń relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia oraz Łódź Kaliska – Wrocław Główny do granicy województwa łódzkiego. Już teraz myślimy również o wykorzystaniu budowanego w Łodzi tunelu średnicowego. Zdajemy sobie sprawę z trudnej sytuacji finansowej samorządów, które są organizatorami regionalnych przewozów kolejowych i w partnerskiej współpracy chcemy dostosowywać ofertę przewozów do aktualnego popytu oraz możliwości – mówi Artur Martyniuk, Prezes Zarządu Polregio.
– Chcemy, aby jak najwięcej wykluczenia komunikacyjnego wspólnymi siłami w województwie łódzkim zlikwidować. Na tym nam wspólnie zależy. Bardzo zależy nam również na tym, żeby obaj przewoźnicy w województwie łódzkim wykonywali swoją pracę jak najlepiej. Dziękuję wszystkim tym, którzy brali udział w rozmowach i negocjacjach – mówi Grzegorz Schreiber, Marszałek Województwa Łódzkiego.
Przewozy objęte umową będą realizowane na następujących trasach:
Łódź – Częstochowa – Łódź, w tym relacje:- Łódź – Częstochowa – Łódź
- Piotrków Trybunalski – Częstochowa – Piotrków Trybunalski
- Radomsko – Częstochowa – Radomsko
- Łódź – Piotrków Tryb. – Łódź
Łódź – Opoczno – Łódź, w tym relacje:- Łódź – Opoczno – Łódź
- Tomaszów Mazowiecki – Opoczno – Tomaszów Mazowiecki
Wieluń – Tarnowskie Góry – WieluńŁódź/Kutno – Toruń – Kutno/ŁódźŁódź – Warszawa – ŁódźŁódź – Poznań – ŁódźW przypadku podjęcia przez Organizatora decyzji o zwiększeniu sieci połączeń kolejowych przewozy będące przedmiotem umowy mogą zostać rozszerzone o wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych na liniach komunikacyjnych (odcinkach linii), w tym w szczególności:
• Linia nr 17, 1 w relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia (w całej relacji),
• Linia nr 14 w relacji Łódź Kaliska – Wrocław Główny do granicy województwa łódzkiego (Skalmierz).
Umowa z Województwem Łódzkim jest dziesiątą wieloletnią umową zawartą przez Polregio w tym roku. Wcześniej przewoźnik podpisał kontrakty z Województwem Małopolskim, Warmińsko-Mazurskim, Zachodniopomorskim, Podkarpackim, Lubelskim, Lubuskim, Opolskim, Świętokrzyskim a w 2019 roku – z Województwem Śląskim. W celu zapewnienia kontynuacji przewozów, samorządy powinny podpisać umowy PSC (ang. Public Service Contract) najpóźniej do 12 grudnia 2020 roku.