Samorząd województwa łódzkiego chce zawrzeć ośmioletni kontrakt z Polregio. Ma on regulować zasady kursowania pociągów m.in. na międzywojewódzkiej trasie do Poznania. Wielkość zaplanowanej pracy eksploatacyjnej nie jest jeszcze znana.
Choć województwo łódzkie zawierało już z ówczesnymi Przewozami Regionalnymi umowy na okres dłuższy niż jeden rok, obecnie współpraca pomiędzy samorządem a przewoźnikiem – dziś pod nazwą Polregio – oparta jest o umowę jednoroczną. Jak potwierdził „Rynkowi Kolejowemu” łódzki urząd marszałkowski, są plany, by ustabilizować relacje pomiędzy podmiotami. W zapewnieniu podobnego poziomu oferty przewozowej w kolejnych latach pomógłby kontrakt długoterminowy.
Powierzenie na osiem lat – Aktualnie prowadzone są negocjacje ze spółką Polregio, które zmierzają do zawarcia umowy o świadczenie usług w trybie bezpośredniego powierzenia na lata od 2021 do 2028 włącznie – czytamy w krótkim komunikacie przygotowanym przez Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Byłby to najdłużej obowiązujący kontrakt spółki w województwie łódzkim w historii. Nie zdecydowano się jednak na
anonsowaną wcześniej umowę dziesięcioletnią. Samorząd na razie nie informuje o szczegółach zakresu planowanej współpracy.
Tymczasem nie jest on oczywisty, bo w ostatnich latach władze regionu przekazały obsługę szeregu tras własnej spółce Łódzka Kolej Aglomeracyjna. W grudniu łódzki przewoźnik przejmie od Polregio realizację kolejnych kursów – z Łodzi do Ostrowa Wielkopolskiego. – Umowa planowana jest z uwzględnieniem przewozów do Poznania – poinformował nas jedynie UMWŁ.
Bezpośrednie kursy do Poznania niezagrożoneTo ważna deklaracja, bo kontrakt zapewniłby ciągłość oferty na jednym z ważniejszych ciągów międzywojewódzkich. Kursy, które uruchomi w relacji do Ostrowa Wielkopolskiego ŁKA, pojawią się w rozkładzie jazdy zamiast istniejących obecnie połączeń Polregio na linii Łódź – Ostrów Wielkopolski – Wrocław. Tu nastąpi więc przerwanie relacji, którego nie należy się spodziewać w przypadku pociągów do stolicy Wielkopolski. Dodajmy, że aktualnie przewozy z Łodzi do Poznania realizowane są na podstawie odrębnej umowy, a nie podstawowego kontraktu Polregio i UMWŁ. Jeśli rozmowy zakończą się sukcesem, wkrótce się to zmieni, a województwo i przewoźnik będą utrzymywać jednakowe zasady współpracy dotyczące wszystkich tras.
– Parametry pracy eksploatacyjnej i warunki finansowe są w fazie uzgodnień – stwierdzają służby prasowe marszałka. Dopiero po zawarciu kontraktu władze regionu poinformują więc o tym, czy i jak zmieniać się będzie oferta przewozowa. Urząd zwraca przy tym uwagę na konieczność zachowania dyscypliny finansów publicznych i dostosowania wartości zamawianych usług do możliwości budżetowych samorządu.