Polregio zamierza skasować zmodernizowany EN57, który przed blisko dwoma laty uczestniczył w wypadku na przejeździe pod Szczecinem. Przewoźnik uzasadnia to znacznym stopniem zniszczenia pojazdu oraz troską o bezpieczeństwo. Udało się uzgodnić z CUPT zastąpienie go innym egzemplarzem dla potrzeb rozliczenia dofinansowania pozyskanego wcześniej na modernizację.
EN57AL-2108 został rozbity
w wypadku 13 czerwca 2018 r. Około 13:00 na przejeździe na szlaku Szczecin Podjuchy – Daleszewo Gryfińskie (linia 273) pociąg Regio Szczecin Główny – Zielona Góra zderzył się z ciężarówką wiozącą drewno. W wypadku zginęła jedna osoba (kierowca ciężarówki), a 58 – w tym maszynista i kierowniczka pociągu – odniosło rany. W niecały rok później ukazał się
raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych na temat przyczyn zdarzenia.
Jednostka została zniszczona w znacznym stopniu. Kabina maszynisty praktycznie przestała istnieć. Dwa człony zostały wykolejone, a siła uderzenia spowodowała uszkodzenia także w trzecim. Po wypadku EN57AL-2108 przetransportowano na teren lokomotywowni Szczecin Wzgórze Hetmańskie, a stamtąd – już w bieżącym roku – do Idzikowic. Ponieważ EZT został zmodernizowany przy wsparciu środków unijnych z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, a zderzenie nastąpiło w okresie trwałości projektu, pojawiły się pytania o dalszy los pojazdu.
Według odpowiedzi, którą otrzymaliśmy z zespołu prasowego Polregio, zniszczony egzemplarz nie wróci już na tory. – Ze względu na znaczny zakres uszkodzeń oraz ryzyko dotyczące możliwości bezpiecznej eksploatacji pojazdu po jego naprawie, w uzgodnieniu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podjęto decyzje o nienaprawianiu pojazdu EN57AL-2108. Jego założona praca w projekcie POIiŚ będzie/jest w okresie trwałości wykonywana innym pojazdem o nie niższym standardzie – czytamy w otrzymanej wiadomości. Warto przypomnieć, że Polregio kupiło niedawno od województwa zachodniopomorskiego
trzy zmodernizowane według tego samego projektu, co rozbity pojazd, EN57AL.
Przed fizyczną likwidacją Polregio planują wymontować z pojazdu elementy nadające się jeszcze do użytku. – Części i podzespoły pojazdu, które nie zostały uszkodzone w wyniku wypadku i możliwe jest ich zagospodarowanie, posłużą jako części zamienne do napraw innych pojazdów tego typu. Po demontażu części możliwych do dalszego wykorzystania pojazd zostanie skierowany do kasacji – zapowiadają pracownicy biura prasowego.