Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
18-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Polregio na zakupach. Szuka 4 używanych EZT
fot. Industrial Division
Choć w ubiegłym roku Polregio przewiozło najwięcej pasażerów od 2012 roku, coraz większym problemem przewoźnika jest przestarzały tabor. W ostatnich latach spółka kupowała wyłącznie pojazdy używane. Dziś do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na dostawę 4 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. 

Od wielu lat jedną z największych bolączek Polregio (dawniej Przewozów Regionalnych) jest przestarzały park taborowy. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”, w ciągu najbliższych kilku lat spółka, która wciąż nie ma żadnego realistycznego dużego wymiany taboru z zabezpieczonym finansowaniem, będzie zmuszona wycofać aż 42% dziś eksploatowanych pojazdów, których średni wiek wynosi dziś 41 lat. Oznacza to, że bez pozyskania nowego lub używanego taboru przewoźnik będzie najprawdopodobniej zmuszony do ograniczenia pracy eksploatacyjnej. Być może w jakimś zakresie możliwa jest poprawa efektywności wykorzystania posiadanego taboru, jednak trudno oczekiwać w tym względzie cudów.

Obecnie w przypadku nowego taboru Polregio przymierza się jedynie do zakupu czterech dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które mają zostać pozyskane ze współfinansowaniem ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Dostawa nowych składów ma nastąpić “mniej niż za trzy lata”. Będzie to pierwszy zakup nowego taboru przez spółkę w tej dekadzie… Sytuacja nie przedstawia się zatem przesadnie optymistycznie. Także w odniesieniu do taboru używanego zakupy Polregio, mówiąc eufemistycznie, nie powalają na kolana, jeżeli chodzi o skalę.

W dniu 18 kwietnia do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu Polregio na dostawę 4 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Oferty będzie można składać do dnia 19 maja bieżącego roku do godziny 12:00. Ich otwarcie nastąpi dwa kwadranse później, zaś jedynym kryterium oceny będzie cena. Zamawiający wymaga, aby okres do najbliższej naprawy na poziomie P4 w przypadku każdego z pojazdów nie przekraczał 12 miesięcy oraz 5 lat w odniesieniu do najbliższej naprawy P5. Możliwe jest pozyskanie jednostek z uszkodzeniami konstrukcji oraz zespołów bądź podzespołów, o ile koszt ich naprawy nie będzie przekraczał 10% ceny netto.

W pojazdach ma być przynajmniej 160 miejsc siedzących, przy czym w tej ilości uwzględnia się ewentualne siedzenia uchylne, oraz nie mniej niż 150 miejsc stojących. Długość pojazdów nie może przekraczać 70 metrów, natomiast prędkość eksploatacyjna ma wynieść minimum 110 km/h przy przyspieszeniu rozruchu nie mniejszym niż 0,5 m/s2. Przewidziano także 2 miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz 4 miejsca na rowery. Przestrzeń pasażerska ma być klimatyzowana. W każdym członie mają być dwie pary drzwi dwupłatowych. Co ciekawe, zamawiający wymaga dostarczenia pojazdu wyprodukowanego nie wcześniej niż w 2004 roku. W powyższe wymagania w zasadzie idealnie wpisują się tylko jednostki 14WE.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Zobacz również:

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Tabor i technika

Frecciarossa 1000 drugiej generacji już na torach [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 10 października 2025

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Tabor i technika

Coradia Stream dla Trenitalii zaprezentowana [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 15 października 2025

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Tabor i technika

Stadler dostarczy Flirty XL dla S-Bahn Rhine-Ruhr [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 06 października 2025

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Biznes

Stadler pokazał nowe wizualizacje Flirtów dla GySEV

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Tabor i technika

České dráhy wyposażą używane Desiro Classic w ETCS

Mikołaj Kobryński 22 września 2025

Škoda Group pokazała wizualizacje nowych pociągów dla RegioJet

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij