Zarząd Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjnych „Pol-Aqua” poinformował, iż na mocy podpisanej wczoraj umowy ustalającej podział udziałów w konsorcjum realizującym kontrakt na rewitalizację linii nr 1 Koluszki – Częstochowa, udział P.R.I. "Pol-Aqua" wyniesie 1 proc.
Rewitalizację wspomnianego odcinka wykona konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Inżynierskich „Pol-Aqua”, Dragados, Vias y Construcciones, Electren. Wartość kontraktu to niemal 594,5 mln zł.
Odcinek Częstochowa - Koluszki ma długość 125 kilometrów. Na dwutorowym odcinku obecnie stan 144 km torów pozwala utrzymywać prędkość 120 km/h, 15 km - prędkość 90-100 km/h, 47 km – 80 km/h, 19 km – 70 km/h, a 21 km – 50 km/h. W tej chwili pociągi regionalne potrzebują na pokonanie go 2 godzin 20 minut, a pociągi TLK - 1 godziny 50 minut.
W ramach rewitalizacji odcinka, PKP PLK zleciła wymianę nawierzchni w kilkunastu lokalizacjach, wzmocnienia podtorza, wymianę rozjazdów na ponad 10 stacjach i posterunkach odgałęźnych. Zarządca infrastruktury przewiduję likwidację toru nr 3, nastawni i rozjazdów w Piotrkowie Trybunalskim. Zlikwidowanych zostanie też kilka strażnic. W ramach prac nastąpi zabudowa samoczynnej blokady liniowej na szlaku Piotrków Trybunalski - Rozprza.
Pasażerowie doczekają się przebudowy peronów na stacjach i przystankach osobowych: Rokiciny, Baby, Moszczenica, Jarosty, Piotrków Trybunalski, Milejów, Gorzkowice, Gorzędów, Kamieńsk,, Dobryszyce, Radomsko, Bobry, Teklinów, Jacków, Kłomnice, Rzerzęczyce, Rudniki, Aniołów. Bezpieczniejsze będą przejazdy kolejowe na linii - sześć zyska kategorię "B", a 13 - kategorię "C". Remont dotknie też trzydziestu mostów, kilku wiaduktów i kilkunastu przepustów.
Podstawowe parametry linii planowane do osiągnięcia po realizacji zadania to: maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich 120 km/h, maksymalna prędkość dla pociągów towarowych 100 km/h, utrzymanie obecnych nacisków na oś 221 kN. Na wykonanie zadania wykonawca będzie miał dokładnie 730 dni od momentu podpisania umowy.