Partnerzy serwisu:
Biznes

POIiŚ na lata 2014 - 2020: Komentarz Jakuba Majewskiego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
05-01-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Majewski

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
POIiŚ na lata 2014 - 2020: Komentarz Jakuba Majewskiego
Opublikowane zapisy Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 są bodaj najważniejszymi wyznacznikami polityki kolejowej na nadchodzące lata - pisze Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

Wsparcie dla kolei na dwóch płaszczyznach

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 zaakceptowany przez Komisję Europejską zakłada wsparcie dla kolei w dwóch zasadniczych wymiarach. W skali ogólnopolskiej realizowane mają być linowe projekty infrastrukturalne dla głównych ciągów komunikacyjnych uzupełnianie zakupami dedykowanego taboru. W obszarach aglomeracyjnych wsparcie ma mieć natomiast charakter obszarowy – obejmując zarówno sieć infrastruktury, jak i tabor, systemy informacyjne i taryfowe czy węzły multimodalne. Uzupełnieniem środków stricte kolejowych przyporządkowanych piątej osi priorytetowej – Rozwój transportu kolejowego w Polsce – mogą być również projekty w zakresu transportu intermodalnego i komunikacji miejskiej.

Struktura nowej edycji Program Infrastruktura i Środowisko koncentrująca wsparcie dla podstawowych ciągów między aglomeracjami i w ich obszarze wynika wprost z polityki europejskiej. W skali kontynentu środki wspólnotowe mają służyć integracji międzynarodowej i rozwojowi biegunów wzrostu – czyli wielkich miast decydujących o konkurencyjności Europy w skali globalnej.

Taka filozofia nie oznacza marginalizacji potrzeb na poziomie krajowym czy regionalnym. Należy bowiem pamiętać, iż w prawidłowo funkcjonującej gospodarce środki unijne są tylko jednym z wielu źródeł inwestycji w transport. Poza ewentualnymi projektami realizowanymi przy wsparciu unijnym i w wymiarze europejskim, równolegle funkcjonują programy krajowe i regionalne. I nie są to wcale unijne programy wsparcia regionalnego (w przypadku Polski RPO) ani środki na wkład własny, ale listy inwestycji ważnych dla kraju czy jego części finansowane budżetów krajowych i samorządowych. Dodatkowo w wielu przypadkach – choćby taboru czy terminali – w inwestycje transportowe angażuje się kapitał prywatny.

Środki unijne wyznaczają priorytety na kolei

Niestety w naszej sytuacji środki unijne zdecydowanie dominują nad innymi źródłami i sposób ich podziału praktycznie przesądza o priorytetach dla całej branży. Stąd zapisy Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 są bodaj najważniejszymi wyznacznikami polityki kolejowej na nadchodzące lata. Kluczowa dla branży V oś priorytetowa Rozwój transportu kolejowego w Polsce składa się z dwóch priorytetów inwestycyjnych. Pierwszy – wspieranie multimodalnego jednolitego europejskiego obszaru transportu poprzez inwestycje w TEN-T – ma doprowadzić do skrócenia o jedną trzecią czasu przejazdu pomiędzy ośrodkami wojewódzkimi w kraju. Obejmuje inwestycje na głównych magistralach – w tym E20/C-E 20, E 30/C-E 30, E-59/C-E59, E-75 i C-E65. Co istotne prace mają być tu prowadzone w dwóch zakresach – modernizacji, czyli poprawy parametrów infrastruktury kolejowej oraz rehabilitacji – czyli doprowadzenia istniejącej infrastruktury do pierwotnych parametrów konstrukcyjnych.

Wśród oczekiwanych rezultatów ujęto postulowane przez przewoźników od dłuższego czasu potrzeby takie jak poprawa prędkości, nośności, przepustowości i dopuszczalnej długości składów pociągów, a także eliminacja „wąskich gardeł” – w postaci punktowych ograniczeń prędkości i nacisku na oś. Obietnicą bardzo istotną – zarówno dla przewoźników pasażerskich jak i towarowych – jest również udrożnienie ciągów umożliwiających przejazd przez aglomeracje lub ich ominięcie. Uzupełnieniem prac przy infrastrukturze liniowej mają być inwestycje w dworce i przystanki kolejowe oraz obsługę podróżnych – w tym informację pasażerską, systemy biletowe, przechowalnie bagażu czy integracja międzygałęziowa. Ponadto projektom infrastrukturalnym towarzyszyć ma modernizacja i zakup taboru kolejowego przez przewoźników pasażerskich i towarowych, ale także samorządy terytorialne i spółki typu ROSCO udostępniające pojazdy zainteresowanym podmiotom.

W ramach drugiego (choć oznaczonego jako trzeci) priorytetu pod nazwą rozwój i rehabilitacja kompleksowych, wysokiej jakości i interoperacyjnych systemów transportu kolejowego oraz propagowanie działań służących zmniejszaniu hałasu, działania dedykowane głównym ciągom międzynarodowym rozszerzane mają być na tzw. feeder lines, czyli ciągi leżące poza siecią TEN-T, łączące ważne ośrodki przemysłowe, gospodarcze, porty morskie i lotnicze, platformy multimodalne, a także systemy kolei aglomeracyjnych. Priorytet ten obejmuje także inwestycje w infrastrukturę liniową, dworce przesiadkowe i przystanki jak i tabor.

Poza piątą osią priorytetową, zgodnie z zapisami Programu środków dla transportu kolejowego można szukać również w osiach trzeciej i piątej. Celem osi III – Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, w priorytecie 7.II. (Rozwój i usprawnianie przyjaznych środowisku i niskoemisyjnych systemów transportu, w tym śródlądowych dróg wodnych i transportu morskiego, portów, połączeń multimodalnych oraz infrastruktury portów lotniczych, w celu promowania zrównoważonej mobilności regionalnej i lokalnej) jest wzrost konkurencyjności transportu intermodalnego i przyjaznych środowisku form transportu towarowego oraz rozwój sieci platform multimodalnych. Zaznaczono tu wprawdzie, że środki z tej puli nie służą klasycznej modernizacji ciągów kolejowych – ale mogą być, z powodzeniem wykorzystywane do poprawy dostępu kolejowego do portów i terminali kolejowych oraz powiązań pomiędzy nimi, a także rozwoju możliwości przeładunkowych. Są tu również środki na zakup i modernizację taboru trakcyjnego oraz wagonów do przewozów intermodalnych dla przewoźników i spółek udostępniających go zainteresowanym podmiotom. Ponadto przedsiębiorcy kolejowi mogą skorzystać z dofinansowania dla systemów śledzenia przesyłek czy optymalizacji i sterowania procesami transportowymi.

Środki na transport niskoemisyjny

Ostatnim, i prawdopodobnie najtrudniejszym do wykorzystania źródłem środków dla kolei jest VI oś priorytetowa POiŚ – Rozwój transportu kolejowego w Polsce i jej czwarty priorytet inwestycyjny (Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu), który obejmuje zagadnienia zrównoważonej mobilności miejskiej. Koncentruje się on na komunikacji miejskiej, ze szczególnym naciskiem na transport szynowy. 

W zapisach tej części Programu kolej nie jest wprawdzie wymieniana obok metra i tramwajów wprost, ale z racji charakteru działalności i zbieżności z celami w pełni wpisuje się w zaproponowane tu kategorie interwencji. Co szczególnie interesujące – poza inwestycjami infrastrukturalnymi czy taborowymi – z VI osi priorytetowej pozyskać można, niedostępne w innych priorytetach środki na zaplecza techniczne do obsługi i konserwacji taboru. Jest to więc interesująca ścieżka potencjalnego wsparcia coraz liczniejszych na naszych torach kolei miejskich, ale również mniejszych zarządców infrastruktury – takich jak PKM, WKD czy trójmiejska SKM.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Prawo i polityka

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Rynek-Kolejowy.pl 26 lutego 2015

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

Biznes

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

jm, Rynek Kolejowy 17 kwietnia 2015

Obecna perspektywa UE a inwestycje i pozyskiwanie środków na kolei

Nasze konferencje

Pozostałe z wątku:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Zintegrowany transport

MPK Kraków. Kiedy kolejne zakupy tramwajowe?

Jakub Rösler 13 października 2025

Zobacz również:

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Prawo i polityka

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Rynek-Kolejowy.pl 26 lutego 2015

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

Biznes

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

jm, Rynek Kolejowy 17 kwietnia 2015

Obecna perspektywa UE a inwestycje i pozyskiwanie środków na kolei

Nasze konferencje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij