Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

POIiŚ: Czy inwestycje transportowe szkodzą środowisku?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
22-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kf, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
POIiŚ: Czy inwestycje transportowe szkodzą środowisku?
Trwają konsultacje społeczne dotyczące oddziaływania na środowisko projektów, które będą realizowane w przyszłej perspektywie budżetowej z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wczoraj w Łodzi odbyła się konferencja, na której zarządzający POIiŚ ocenili program na lata 2014 – 2020 w kontekście wpływu na naturę.

Beneficjentami programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko są podmioty z różnych branż, które realizują duże inwestycje służące ochronie przyrody i tworzące szeroko rozumiane zaplecze techniczne. Od 2007 roku dofinansowanie uzyskały m.in. rozbudowujące się uczelnie wyższe, duże miasta przebudowujące oczyszczalnie ścieków, farmy wiatrowe, biogazownie i szpitale. Jednym z priorytetów programu, zarówno w obecnej, jak i w przyszłej perspektywie budżetowej, jest transport.

– W latach 2014 – 2020 program będzie jednak funkcjonował w nieco zmienionych ramach prawnych – mówiła wczoraj Elżbieta Płuska z firmy Atmoterm SA, która przygotowała zleconą przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego prognozę oddziaływania programu na środowisko. Spośród projektów transportowych o dofinansowanie będą mogły ubiegać się te służące drogowej i kolejowej sieci TEN-T, kolei poza tą siecią, niskoemisyjnej komunikacji miejskiej, transportowi intermodalnemu, morskiemu i śródlądowemu oraz poprawie bezpieczeństwa w ruchu lotniczym. Łącznie do rozdysponowania jest 14 mld 688 mln euro.

Drogi i poprawiają, i pogarszają środowisko

– O ile program jako całość pozytywnie wpływa na środowisko, o tyle niektóre działania w jego ramach mogą wywoływać skutki pozytywne i negatywne, albo wręcz tylko negatywne – powiedział dr inż. Jacek Jaśkiewicz, kierownik merytoryczny zespołu przygotowującego opracowanie. – Tak jest w przypadku wielu projektów transportowych. Budowa dróg ma bardzo często wymiar pozytywny, bo np. obwodnice zmniejszają zanieczyszczenie i hałas w miastach, ale i negatywny, bo przenoszą je gdzie indziej – tłumaczył.

Dodał też, że budowa nowych obwodnic i autostrad zwiększa atrakcyjność transportu indywidualnego, co może sumarycznie zwiększyć ilość emitowanych przez pojazdy zanieczyszczeń. – Ponadto nawet budując równolegle autostradę i linię kolejową nie możemy mówić, że przenosimy ruch na kolej – dodał odnosząc się do inwestycji zarówno w kolejową, jak i w drogową sieć korytarzy transportowych TEN-T. – Inwestycje drogowe uszczuplają też zasoby niektórych kopalin, np. kruszyw – uzupełniła Iwona Szatkowska, współautorka prognozy.

Za dużo hałasu, za dużo zanieczyszczeń

Wątpliwości zespołu przygotowującego raport wzbudził też brak spójnej polityki dotyczącej czystości powietrza w miastach i niedostateczny nacisk na niwelowanie hałasu. – Emituje go głównie transport w miastach oraz ruch lotniczy – stwierdził Jaśkiewicz. – Dlatego bardzo ważne jest unikanie błędów przy planowaniu przestrzeni w kontekście inwestycji w transport powietrzny – podkreślał.

Pozytywne dla natury mają być natomiast inwestycje w zakresie transportu morskiego. – W Bałtyku żyje wiele gatunków zagrożonych, dla ich zachowania bardzo dobry jest program ograniczenia emisji zanieczyszczeń przez statki – mówiła Marta Jamontt-Skotis odpowiedzialna w zespole przygotowującym analizę za kwestie bezpośrednio dotyczące ochrony środowiska.

PLK: chcemy zmian w prognozie

Poniedziałkowe spotkanie było też okazją do zgłoszenia uwag do przygotowanej prognozy skutków środowiskowych. PKP PLK chce, by w opracowaniu uwzględniono tylko te linie kolejowe przebiegające przez obszary chronione w ramach programu Natura 2000, w których przypadku istnieje negatywne oddziaływanie na przyrodę. W proponowanej wersji raportu znalazło się bowiem aż kilkadziesiąt planowanych inwestycji opisanych jako oddziałujące na obszary chronione. Zdaniem zarządcy infrastruktury wpływ rewitalizacji tych tras na środowisko jest niewielki, bo kolej istnieje tam od lat, a taki zapis spowoduje konieczność uwzględnienia dodatkowych procedur podczas rozliczania POIiŚ przed Komisją Europejską.

Wnioski do prognozy skutków środowiskowych można składać do 7 listopada nadsyłając je do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koleje Mazowieckie zapraszają na Dni Funduszy Europejskich

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie zapraszają na Dni Funduszy Europejskich

Koleje Mazowieckie 12 kwietnia 2025

Bydgoszcz Fordon: Początek odbudowy stacji [ZDJĘCIA]

Infrastruktura

Bydgoszcz Fordon: Początek odbudowy stacji [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 06 kwietnia 2025

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Roman Czubiński 31 marca 2025

Zobacz również:

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Prawo i polityka

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Rynek-Kolejowy.pl 26 lutego 2015

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

Biznes

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

jm, Rynek Kolejowy 17 kwietnia 2015

Obecna perspektywa UE a inwestycje i pozyskiwanie środków na kolei

Nasze konferencje

Pozostałe z wątku:

Koleje Mazowieckie zapraszają na Dni Funduszy Europejskich

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie zapraszają na Dni Funduszy Europejskich

Koleje Mazowieckie 12 kwietnia 2025

Bydgoszcz Fordon: Początek odbudowy stacji [ZDJĘCIA]

Infrastruktura

Bydgoszcz Fordon: Początek odbudowy stacji [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 06 kwietnia 2025

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: Umowa na 14 nowych Flirtów

Roman Czubiński 31 marca 2025

Zobacz również:

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Prawo i polityka

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Rynek-Kolejowy.pl 26 lutego 2015

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

Biznes

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

jm, Rynek Kolejowy 17 kwietnia 2015

Obecna perspektywa UE a inwestycje i pozyskiwanie środków na kolei

Nasze konferencje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5