NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

UTK radzi, jak właściwie zaplanować podróż pociągiem

| inf. pras 22.07.2020 51

UTK radzi, jak właściwie zaplanować podróż pociągiem
Fot. Marcel Raś, SM42.PL
Podróżowanie koleją lubi prawie 70% pasażerów – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Urząd Transportu Kolejowego. Szczególnie w wakacje, kiedy drogi do kurortów często się korkują, korzystny czas przejazdu oraz nowoczesny tabor mogą przyciągać do kolei. By podróż była przyjemna i szybka, warto ją wcześniej zaplanować. Urząd Transportu Kolejowego podpowiada, jak to zrobić.
Każdą podróż – bezpośrednią lub z przesiadkami – warto zacząć od jej zaplanowania. Najpierw powinniśmy sprawdzić rozkład jazdy. Żeby to zrobić, nie musimy nawet wychodzić z domu. Obecnie wszystkie informacje dostępne są w internecie. To prosty i szybki sposób na zaplanowanie przejazdu od stacji początkowej do stacji docelowej.

Na Portalu Pasażera prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe można znaleźć bieżący rozkład jazdy wszystkich krajowych przewoźników regionalnych i dalekobieżnych. Podczas wyboru połączenia określamy przede wszystkim podstawowe informacje, czyli datę, godzinę i miejsce wyjazdu oraz miejsce docelowe. Możemy także wskazać dodatkowe preferencje takie jak: wybrana kategoria pociągu, klimatyzacja, dostępność usługi gastronomicznej oraz wyposażenie pojazdów w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Internetowy rozkład jazdy pozwala nam także zdecydować, czy kurs ma być bezpośredni, czy z przesiadkami, co daje pewną elastyczność. Minimalny czas na przesiadkę wskażemy sami, jednak w Polsce nie ma gwarantowanych skomunikowań poza tymi, które wymienione są w internetowym rozkładzie jazdy (czas oczekiwania umieszczony jest na Portalu Pasażera).

Na Portalu Pasażera dostępne są również informacje o opóźnieniach pociągów z podziałem na te aktualne, na konkretnej stacji i wybranej trasie oraz plakaty rozkładowe, takie same jak te na dworcach kolejowych.

Bilety bez wychodzenia z domu

Bilety najwygodniej kupować przez internet. Niektórzy przewoźnicy udostępniają możliwość zakupu biletów przez aplikacje mobilne na smartfony i tablety. Bezpośrednio na dworcu bilety kupimy w kasach lub biletomatach.

Podczas przejazdów po różnych częściach Polski warto skorzystać z oferty „Wspólny Bilet”. Dzięki niej podróżni mogą kupić jeden bilet na całą podróż, korzystając z przejazdów pociągami przewoźników: PKP Intercity, Polregio , Arriva RP, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Wielkopolskie, Koleje Mazowieckie – KM, Koleje Małopolskie, Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie oraz PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Z powodu epidemii koronawirusa PKP Intercity wprowadziło od 4 czerwca 2020 r. obowiązkową rezerwację miejsc we wszystkich uruchamianych pociągach. Dotyczy to także przejazdu na popularnych biletach weekendowych i okresowych, gdzie koszt pojedynczej miejscówki wynosi 1 złoty.

Jeśli w składzie nie będzie wolnych miejsc siedzących, to pasażerowie bez ważnego biletu muszą pamiętać o tym, że przejazd pociągiem tego przewoźnika będzie wiązał się z nałożeniem opłaty dodatkowej w wysokości 130 zł oraz opłaty taryfowej. Konsekwencją tej sytuacji może być także konieczność opuszczenia pojazdu na najbliższej stacji według rozkładu jazdy.

Przed rozpoczęciem podróży warto także zapoznać się z bardzo ważnym dokumentem, czyli regulaminem przewoźnika, z usług którego będziemy korzystać. Określa on między innymi zasady przewozu rowerów, dużych bagaży, wymiany/zwrotu biletu czy prawidłowego sposobu złożenia reklamacji.

Pośpiech jest złym doradcą

Nie zawsze będziemy mogli dojechać do celu bezpośrednim pociągiem. Korzystając z przesiadek, musimy je jednak dobrze zaplanować. Jeśli nie chcemy narażać się na dodatkowy stres na dworcu, powinniśmy mieć w zapasie przynajmniej kwadrans. Wtedy przejście z jednego peronu na drugi nie powinno nam sprawić trudności. Osoby z niepełnosprawnością i o ograniczonej sprawności ruchowej powinny zaplanować sobie odpowiednio dłuższy czas na przesiadkę.

Jeśli czas na przesiadkę wynosi np. pięć minut i mniej, to w przypadku opóźnienia jest niemal pewne, że do przesiadki nie dojdzie. Warto też pamiętać, że podróż z dzieckiem w wózku, z dużym bagażem lub ze zwierzętami jest możliwa, ale wymaga więcej czasu na przemieszczanie się po terenie dworca. Dłuższego czasu na przesiadkę będziemy potrzebowali również w przypadku modernizacji dworca. Przed wyjazdem warto zatem sprawdzić wykaz aktualnych modernizacji.

Lepiej wcześniej niż później

Internetowy rozkład jazdy wskazuje peron odjazdu naszego pociągu. Jednak na dworcu najlepiej pojawić się przynajmniej pół godziny przed odjazdem. Czas ten pozwoli na sprawdzenie, czy pociąg nie jest opóźniony lub czy nie zmienił się peron, a nawet na szybkie zakupy w dworcowym sklepie. Jeśli mamy już kupiony bilet, to nie pozostaje nam nic innego, jak udać się na peron i zająć odpowiednie miejsce w pociągu.

W składach regionalnych dostępna jest tylko klasa druga, a miejsca nie są numerowane. W pociągach dalekobieżnych występuje podział na klasę pierwszą i drugą.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w budynkach dworców, centrach obsługi pasażerów oraz w pociągach należy mieć zasłonięte usta i nos. Można do tego wykorzystać odzież (np. chusty czy szaliki) lub maski, maseczki, przyłbice. Wyjątkiem jest czas po zajęciu miejsca siedzącego w pociągach objętych rezerwacją miejsc, kiedy spożywamy posiłki i napoje.

Do obowiązku zakrywania ust i nosa nie muszą stosować się podróżni z przeciwskazaniami zdrowotnymi i nie muszą tego faktu potwierdzać odpowiednim zaświadczeniem lekarskim.

Odkrycie ust i nosa będzie konieczne również w przypadku potrzeby identyfikacji lub weryfikacji tożsamości pasażera. Może tego żądać na przykład drużyna konduktorska lub funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei czy Policji.

Po podróży – pochwała lub skarga

Jeśli chcemy podzielić się swoją opinią na temat przejazdu, warunków podróży lub obsługi drużyny konduktorskiej, możemy przesłać ją do przewoźnika. Jeśli nasz pociąg był opóźniony, nie działała w nim klimatyzacja albo ogrzewanie, to mamy możliwość złożenia odpowiednio – reklamacji lub skargi.

Ważne, aby nie wyrzucać biletu na przejazd, który zakupiliśmy w kasie. Będzie on potrzebny przy składaniu reklamacji – jest to potwierdzenie zawarcia umowy z przewoźnikiem. Jeśli kupiliśmy bilet przez internet, wystarczy wydruk lub po prostu sam jego numer. Więcej informacji o prawach pasażerów znajduje się na stronie Urzędu Transportu Kolejowego – pasazer.utk.gov.pl. Znajdują się tam również dane kontaktowe do wszystkich przewoźników kolejowych w Polsce.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44621)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44621)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5