NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Podlaskie: Rośnie zainteresowanie pociągami na Litwę

| jar, Rynek Kolejowy 08.10.2018 2,7k

Podlaskie: Rośnie zainteresowanie pociągami na Litwę
fot. jar
Od przeszło dwóch lat funkcjonuje pasażerskie połączenie kolejowe Białystok – Kowno. Uruchamiane w weekendy pociągi cieszą się rosnącym zainteresowaniem podróżnych. Jak wynika z informacji uzyskanych w podlaskim oddziale Przewozów Regionalnych, w przyszłym roku oferta będzie podobna.
Pociągiem na Litwę

Po kilku latach przerwy, kiedy to PKP Intercity przestało uruchamiać pociągi z Warszawy do stacji Sestokai, od 17 czerwca 2016 r. przywrócono pasażerskie połączenie kolejowe między Litwą a Polską. Dzięki współpracy białostockiej jednostki Polregio z Kolejami Litewskimi oraz samorządem województwa podlaskiego, w każdy weekend uruchamiane są pociągi Białystok – Kowno – Białystok. Kursują one od piątku do niedzieli „tam”, zaś z powrotem od soboty do poniedziałku. W celu skrócenia czasu przejazdu są to połączenia przyspieszone, nie zatrzymujące się na wszystkich przystankach. Dodatkowym atutem jest możliwość przesiadek na pociągi do Wilna w Kownie.

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Renata Gerasimiuk, rzecznik prasowy PR Białystok, połączenie ze stolicy regionu cieszy się rosnącym zainteresowaniem podróżnych. – Obserwujemy stały wzrost zainteresowania tymi połączeniami, zarówno na odcinkach zagranicznych, jak i krajowych, gdzie doskonale uzupełniają weekendową ofertę Polregio na trasie Białystok – Suwałki. Przez cały rok frekwencja pasażerów w tych pociągach była na zadowalającym poziomie, a szczególnie w sezonie wakacyjnym – wyjaśnia Renata Gerasimiuk. – Warto podkreślić, że tegoroczne wakacje okazały się rekordowe dla tych połączeń. W tym roku przewieźliśmy około 30% więcej podróżnych niż w analogicznym okresie roku 2017 – dodaje.

Reaktywacja połączeń na linii nr 51

Obok przywrócenia możliwości przejazdu koleją na Litwę, reaktywowano również ruch regionalny na linii nr 51 Suwałki – Trakiszki. Jednak na trasie o długości 28,6 km pociągi zatrzymują się jedynie na stacji granicznej. Natomiast nie obsługują przystanków: Kaletnik, Lipniak i Łowocie. – Pociągi kursujące do Kowna zatrzymują się tylko na większych stacjach w celu maksymalnego skrócenia czasu przejazdu, by choć trochę przybliżyć się do czasu przejazdu samochodu. Dodatkowo, na linii kolejowej nr 51 Suwałki – Trakiszki, wchodzą jeszcze względy techniczne. Przystanki Kaletnik, Lipniak, Łowocie nie posiadają odpowiedniej infrastruktury kolejowej, pozwalającej na postoje handlowe – wyjaśnia rzecznik Podlaskiego Oddziału PR.

Wskazuje również, że stacja Trakiszki nie należy do dużych generatorów frekwencji w pociągach. Jest to spowodowane jej oddaleniem od większych miejscowości – niewielkie miasto Puńsk oddalone jest od stacji ponad 3 km. Jak informuje Renata Gerasimiuk, to głównie jego mieszkańcy korzystają ze stacji. Zwykle są to uczniowie i studenci, udający się na weekend do domów.

W 2019 r więcej postojów i skomunikowania

9 grudnia wejdzie w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. Nie przewiduje się istotniejszych zmian w kursowaniu pociągów obsługujących trasę Białystok – Kowno, takich jak np. wprowadzenie codziennego kursowania czy obsługa wszystkich przystanków na linii nr 51.

Jak zapowiada rzecznik PR Białystok, nastąpią jednak pewne korekty. – Istotną zmianą będzie wprowadzenie dodatkowych stałych postojów handlowych na stacji Sidra oraz przystanku osobowym Augustów Port. Odpowiadamy tym samym na zapotrzebowanie społeczne oraz wnioski zgłaszane przez mieszkańców i turystów odwiedzających nasz region. Przy tym, wydłużenie czasu przejazdu będzie praktycznie nieodczuwalne – zapewnia Renata Gerasimiuk.

Jak dodaje udzielająca informacji „Rynkowi Kolejowemu”, zamiarem przewoźnika jest dobre skomunikowanie pociągów na Litwę z połączeniami krajowymi na stacji Białystok. – We współpracy z samorządem województwa, PKP Intercity S.A. oraz Kolejami Litewskimi zamierzamy osiągnąć komplementarne skomunikowania na stacji Białystok naszych pociągów z pociągami dalekobieżnymi w/z kierunku Warszawy, Krakowa, Opola czy też Wrocławia. To pozwoli na utworzenie kolejowego ciągu komunikacyjnego Warszawy z Kownem z przesiadką w Białymstoku, a tym samym przyczyni się do wzrostu zainteresowania tymi połączeniami – kończy.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5