NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Podlaskie: Brak decyzji dotyczącej finansowania rewitalizacji linii do Białowieży

| jar, Rynek Kolejowy 17.01.2019 68

Podlaskie: Brak decyzji dotyczącej finansowania rewitalizacji linii do Białowieży
fot. jar (2005)
Wstępnie planowane na bieżący rok roboty budowlane na odcinku Nieznany Bór – Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac linii kolejowej nr 52 raczej nie rozpoczną się w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jak ustalił „Rynek Kolejowy”, nadal brak jest decyzji samorządu wojewódzkiego w sprawie finansowanie inwestycji.
Położona w południowo-wschodniej części województwa podlaskiego linia nr 52 Lewki – Białowieża Towarowa jedynie w części włączona jest do sieci PKP PLK. Jej wschodni odcinek wraz z linią nr 451 Białowieża Towarowa – Białowieża Pałac zarządzane są przez Starostę Hajnowskiego. W ostatnich latach infrastruktura odcinka wykorzystywana była jedynie przez kolej drezynową oraz do przejazdów okolicznościowych. Na stacji Białowieża Towarowa budynki dostosowano do nowych funkcji: restauracyjnej i hotelarskiej, do podobnych celów wykorzystywany jest historyczny tabor.

Przedsięwzięcie pn. Rewitalizacja linii kolejowej nr 52 odc. Hajnówka – Białowieża zostało wpisane do dokumentów o charakterze planistycznym i programowym – do Regionalnego planu transportowego województwa podlaskiego na lata 2014–2020 oraz do Programu rozwoju Puszczy Białowieskiej. Realizację ostatniego z dokumentów zakłada Kontrakt Terytorialny dla Województwa Podlaskiego, zawarty między stroną rządową i samorządową. W Regionalnym Programie Transportowym określono, że wartość projektu wyniesie 28 mln, z czego dofinansowanie w wysokości niespełna 24 mln ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020 oraz budżetu województwa. Dokument zakłada realizację projektu w latach 2016–2019.

Problem z finansowaniem inwestycji

Jednak założony w Regionalnym planie transportowym harmonogram nie jest realizowany. Zakładał on m.in. pozyskanie studium wykonalności w 2016 r., a wykonanie robót budowlanych w 2019 r.

Jak wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Walentyna Pietroczuk, Naczelnik Wydziału Promocji i Rozwoju w Starostwie Powiatowym w Hajnówce, samorząd wojewódzki nie podjął decyzji w sprawie finansowania inwestycji. Jak wynika z przesłanych do „Rynku Kolejowego” informacji, poprzedni Zarząd Województwa Podlaskiego stał na stanowisku, że do podjęcia ostatecznej decyzji w sprawie finansowania niezbędne są dane ze studium wykonalności, takie jak określenie długoterminowej prognozy ruchu pasażerskiego wraz z szacowaną docelową liczbą osób korzystających z usług przewozowych, analizy korzyści i kosztów społeczno-ekonomicznych.

Natomiast Powiat Hajnowski nie zdecydował się na pozyskanie studium, którego koszt wykonania oszacowano na 500–850 tys. zł, z uwagi na brak deklaracji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego odnośnie do finansowania inwestycji. – W niedługim czasie ponownie zwrócimy się do Zarządu Województwa Podlaskiego o zajęcie stanowiska w sprawie finansowania inwestycji – zapewnia Walentyna Pietroczuk.

Zakres rzeczowy projektu

Planowane przedsięwzięcie zakłada uzyskanie niezbędnej dokumentacji oraz wykonanie robót budowlanych na odcinku o długości ok. 23 km. W ramach robót budowlanych zakłada się remont infrastruktury kolejowej wraz z obiektami towarzyszącymi: wymianę podkładów kolejowych i szyn, naprawę m.in. mostów i przepustów, utworzenie nowego przystanku końcowego oraz utwardzenie czterech innych. Planowana jest również budowa ścieżki rowerowej wzdłuż torów po jednym z pasów przeciwpożarowych.

Po wykonaniu robót Powiat Hajnowski zakłada prowadzenie ruchu kolejowego. Przewozy ma realizować wyłoniony podmiot zewnętrzny dysponujący własnym taborem.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5