NUMER 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
Temat numeru:
Rok 2020 pełen wyzwań
szukaj
Śledź nas:

Podkarpacie: Czy marszałek dofinansuje Sanocką Kolej Powiatową?

| Roman Czubiński 05.01.2021 98

Podkarpacie: Czy marszałek dofinansuje Sanocką Kolej Powiatową?
Dworzec w Sanokufot. Rafał Jasiński
Trwają starania o uruchomienie dodatkowych kursów pociągów osobowych na terenie powiatu sanockiego. Komisja Gospodarki i Infrastruktury Sejmiku Województwa Podkarpackiego przyjęła wniosek o dofinansowanie zadania z wojewódzkiego budżetu. Na początek Sanocka Kolej Powiatowa miałaby obsługiwać odcinek Sanok – Nowy Łupków.
W myśl dokumentu zadanie miałoby być realizowane od lipca do grudnia bieżącego roku. Liczba założonych kursów wydaje się stosunkowo niewielka – między Sanokiem a Nowym Łupkowem miałyby kursować dwie pary pociągów na dobę. Obecnie na odcinku tym nie kursują żadne pociągi regionalne: do Zagórza można dojechać z Sanoka tylko dwoma kursami PKP IC na dobę (TLK „Wetlina” i „Bieszczady”), a dalej w stronę Łupkowa kolej pasażerska nie dociera w ogóle.

Dofinansowanie przewidzianych do uruchomienia pociągów miałoby kosztować w ciągu pół roku ok. 600 tysięcy złotych. Jest to kwota znacznie wyższa od tej, którą podawali pomysłodawcy pod koniec ubiegłego roku – według ówczesnych wyliczeń koszt miał wynosić 500 tys. zł rocznie. Do budżetu województwa miałaby jednak zostać zwrócona część wpływów ze sprzedaży biletów. Przewozy zamierza dofinansować także powiat sanocki.

Wniosek do budżetu województwa złożyła radna Monika Brewczak w porozumieniu z władzami powiatu sanockiego. Nie wiadomo, czy postulat zostanie uwzględniony w uchwale budżetowej, którą Sejmik musi uchwalić do końca marca. Dotychczas – o czym pisaliśmy w grudniu – władze województwa niechętnie odnosiły się do inicjatywy, zarzucając władzom powiatu jej niedostateczne przygotowanie oraz twierdząc, że na pociągi nie ma popytu. Pomysłodawcy SKP, a także przedstawiciele SKPL, odpowiadają, że osiągniecie wysokiej frekwencji wymaga długofalowej stabilności oferty, której dotychczas bardzo w regionie brakowało.

Cel przedsięwzięcia znanego pod roboczą nazwą „Sanocka Kolej Powiatowa” to zmniejszenie wykluczenia transportowego, z którym od dawna borykają się mieszkańcy południowo-wschodniej części powiatu. Dodatkową korzyścią ma być ułatwienie dojazdu w Bieszczady dla turystów w sezonie wakacyjnym. Docelowo pociągi mają kursować w trzech podstawowych relacjach: Besko – Zagórz, Sanok Dąbrówka – Łupków i Sanok Dąbrówka – Ustrzyki Dolne, zapewniając największą częstotliwość na wspólnym odcinku Zagórz – Sanok. Operatorem mogłoby być SKPL lub Polregio.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5