NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Poczta Polska sprzedaje dwa wagony pocztowe

| Kasper Fiszer 01.03.2018 7,7k

Poczta Polska sprzedaje dwa wagony pocztowe
Wagon pocztowy w Szczeciniefot. Ralf Roletschek, lic. GNU FDL
Kończy się przetarg na sprzedaż jednych z ostatnich wagonów kolejowych, jakie znajdują się na stanie Poczty Polskiej. Operator pocztowy pozbywa się dwóch nieużytkowanych od lat wagonów z Łodzi, ale nadal będzie właścicielem dwóch innych ambulansów. Poczta nie korzysta z usług kolei od 2011 r., kiedy zakończono proces zmiany łańcucha logistycznego na taki, w którym całość ruchu w kraju obsługiwana jest transportem samochodowym.
Od kilku lat przesyłki pocztowe nie są przewożone koleją, ale na stanie Poczty Polskiej pozostaje kilka ostatnich wagonów pocztowych. Aktualnie trwa procedura sprzedaży dwóch z nich – stacjonujących w Łodzi. Jeden z nich został wyprodukowany w roku 1981, drugi – w 1988. Cena wywoławcza w obu przypadkach wynosi 11 tys. zł. Termin składania ofert w postępowaniu upłynął wraz z końcem lutego. Na razie nie opublikowano szczegółów dotyczących przebiegu przetargu.

Siedem lat bez przewozu poczty koleją

– Poczta Polska rozwiązała umowę z PKP w czerwcu 2011 r. Ostatni kurs kolejowy przy użyciu wagonu pocztowego odbył się w 2011 r. na trasie Kraków – Szczecin – przypomina Justyna Siwek, rzecznik Poczty Polskiej. Wagon pocztowy włączony był wówczas w skład nocnego pociągu PKP Intercity z Przemyśla do Szczecina na stacji Kraków Płaszów. Spółka wskazuje, że stopniowo rezygnowała z utrzymywania swojego taboru kolejowego w miarę wdrażania nowego systemu logistycznego przedsiębiorstwa, który zakłada przewożenie przesyłek transportem samochodowym.

Choć od chwili rezygnacji z usług kolei minęło już niemal siedem lat, Poczta nie wyprzedała wciąż całego swojego taboru. Początkowo wagony, które przestały spełniać swoją pierwotną rolę, trafiały do różnych przedsiębiorstw, w których służyły np. jako tabor roboczy dla pracowników. Trudno się jednak spodziewać, by sprzedawane obecnie egzemplarze były eksploatowane przez nowego nabywcę w regularnym ruchu – najbardziej prawdopodobny wydaje się scenariusz, w którym zostaną one zezłomowane.

Poprzedni podobny przetarg odbył się trzy lata temu

– Wagony pocztowe są majątkiem Poczty Polskiej i przed sprzedażą były wykorzystywane jako zaplecze infrastrukturalne – tłumaczy zwłokę w sprzedaży Biuro Prasowe. W krótkim komunikacie przesłanym do naszej redakcji czytamy, że nawet po zbyciu dwóch wspomnianych ambulansów z Łodzi tabor kolejowy Poczty wciąż nie zostanie zlikwidowany całkowicie. – Posiadamy jeszcze dwa wagony: jeden w Olsztynie i jeden w Komornikach [znajduje się tam centrum logistyczne Poczty – dop. kf] – wskazują służby prasowe Poczty Polskiej.

Tym niemniej w ostatnich latach wyprzedaż majątku kolejowego prowadzona była systematycznie. – W 2014 r. sprzedaliśmy w drodze przetargu ofertowego pisemnego dwa wagony pocztowe. W 2017 r. uruchomiono kolejny przetarg i obecnie trwa procedura sprzedaży pozostałych dwóch wagonów – poinformowała nas Poczta Polska. Kilka starszych wagonów pocztowych znajduje się obecnie w zbiorach muzealnych – np. w skansenie w Chabówce i na Rogowskiej Kolei Wąskotorowej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5