W Lesznie odbyły się pierwsze z cyklu konsultacje społeczne wstępnego projektu Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+. Zarząd województwa zaprosił do dyskusji nad kształtem dokumentu, pragnąc, by kolejny regionalny program operacyjny był adekwatny do aspiracji i oczekiwań społeczności regionu.
– Będziemy musieli się dostosować do gorsetu, który nakłada nam Komisja Europejska, więc chcemy wszystkim jasko uświadomić, że nie wszystkie projektu będziemy mogli w tym programie spełnić – zaznaczył marszałek Marek Woźniak podczas spotkania.
Poza Lesznem, konsultacje odbędą się jeszcze w Koninie, Kaliszu, Pile i Poznaniu. Konsultacje społeczne potrwają do 4 listopada tego roku włącznie. Władze województwa zapraszają wszystkich partnerów społeczno-gospodarczych, środowisko naukowe i mieszkańców Wielkopolski zainteresowanych rozwojem regionu do zapoznania się ze wstępnym projektem RPO oraz do wyrażenia opinii o jego treści.
Realizacja WRPO 2014+ ma przyczynić się przede wszystkim do rozwoju Wielkopolski. Podjęte działania powinny umożliwić zainwestowanie w poprawę połączeń komunikacyjnych, drogowych i kolejowych, regionu, szczególnie z siecią głównych powiązań krajowych i europejskich, a także wewnątrz województwa.
Do tej pory z całej Wielkopolski w Systemie Ewidencji Przedsięwzięć zarejestrowano 400 projektów, z czego 38 to projekty subregionu leszczyńskiego. Całkowita wartość projektów to około 290 mln zł, a potencjalni beneficjenci zamierzają wnioskować o dofinansowanie środkami unijnymi na łączną kwotę około 210 mln zł.
Wśród projektów, które subregion leszczyński realizuje w obecnej perspektywie znajduje się miedzy innymi przebudowa drogi wojewódzkiej nr 434 od drogi nr 36 do Śremu na długości 42,791 km. Wartość przedsięwzięcia to 84,877 mln zł, z czego 68,507 mln zł stanowi dofinansowanie unijne. Projekt ten umożliwi poprawę stanu technicznego drogi, a to z kolei przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Kolejnym projektem jest przebudowa drogi wojewódzkiej nr 323 w Lesznie na odcinku od alei Konstytucji 3 Maja (DK-5) do granicy administracyjnej miasta. Projekt umożliwił przebudowę drogi na odcinku 3,36 km wraz z ciągiem pieszo-rowerowym. Realizacja tej inwestycji pochłonęła 14,368 mln zł, natomiast w ramach Wielkopolskiego RPO przyznano 6,393 mln zł dofinansowania.