Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pociągi nieujawnione – będzie lepiej?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-06-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pociągi nieujawnione – będzie lepiej?
Serwis informacyjny „Podlasie24.pl” zainteresował się brakiem informacji o bezpośrednich pociągach osobowych Kolei Mazowieckich łączących Łuków z stolicą. Powodem tego stanu rzeczy są koszty zmiany rocznego rozkładu jazdy pociągów poza jedną korektą.  Jednak jest szansa, że w przyszłej edycji rozkładu jazdy przewoźnicy będą mieli większą możliwość wprowadzania zmian w kursowaniu pociągów.

Jak ujawnił portal informacyjny „Podlasie24.pl” trzy bezpośrednie pociągi osobowe Kolei Mazowieckich, kursujące między Warszawą a Łukowem, nie są ujawnione w rozkładach jazdy. Informacji o nich nie ma na tablicach stacyjnych, w wyszukiwarkach internetowych, nie można się o nich dowiedzieć nawet za pośrednictwem infolinii przewoźnika. Wszędzie połączenia te funkcjonują z przesiadką na stacji Siedlce. W ocenie serwisu informacyjnego wprowadza to w błąd pasażerów – zdarza się nawet, że pasażerowie jadący pociągami bezpośrednimi wysiadają w Siedlcach i szukają innego pociągu, aby kontynuować podróż.

Skrót artykułu wymienionego portalu (można go znaleźć tutaj) był żywo komentowany przez czytelników „Rynku Kolejowego”. Wypowiadający się wskazywali na inne przykłady bezpośrednich połączeń nieujawnionych i negatywne skutki braku odpowiedniej informacji. Niektóre z takich pociągów jak iR „Łysica” wraz z wejściem w życie korekty rocznego rozkładu jazdy zostaną „ujawnione” w pełnej relacji Wrocław – Chełm - Wrocław. Nie będą to powstałe w wyniku łączenia relacji bezpośrednie pociągi osobowe KM łączące Warszawę z Łukowem.

Jak wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Mirosław Siemieniec z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmiany w  rocznym rozkładzie jazdy, poza obowiązującymi terminami korekt w ruchu pasażerskim, są możliwe w ramach tzw. Indywidualnego Rozkładu Jazdy.

-  Zgodnie z Regulaminem przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy oraz Cennikiem naliczane są wówczas stosowne opłaty za realizację przejazdu – informuje Mirosław Siemieniec. Taka opłata jest odczuwalnym obciążeniem dla przewoźników.

- Marża za zmiany zgłaszane poza wyznaczoną korektą, czyli w przypadku pociągu kursującego wg Indywidualnego Rozkładu wynosi 8% podstawowej stawki dostępu do infrastruktury – podaje "Rynkowi Kolejowemu" Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.

W edycji rozkładu jazdy 2012/2013 założono tylko jedną korektę rozkładu jazdy w ruchu pasażerskim. Wejdzie ona w życie niebawem, bo 9 czerwca 2013 r. Wnioski do niej należało złożyć aż na ponad 4 miesiące przed ich wprowadzeniem. Dzieje się tak mimo iż praktycznie co dwa miesiące następuje zmiana rozkładu jazdy, wprowadzana przez narodowego zarządcę infrastruktury kolejowej.

- Zmiany w rozkładzie jazdy wprowadzane średnio co 2 miesiące związane są wyłącznie z prowadzonymi na sieci PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pracami modernizacyjnymi. Ich zakres wymaga przystosowania infrastruktury do prowadzenia prac i bezpiecznego prowadzenia ruchu pociągów – wyjaśnia pracownik PKP PLK.

Możliwość wprowadzenia (w zasadzie) tylko jednej korekty rozkładu jazdy w roku, do której wnioski trzeba złożyć na tak długi czas przed jej wejściem w życie, poważnie ogranicza przewoźników, co zgodnie podkreślają Donata Nowakowska i Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.

- Nasi podróżni wymagają od nas większej elastyczności. Z myślą o nich staramy się na bieżąco reagować na pojawiające się możliwości poprawy warunków podróży, czy zgłaszane uwagi. Niestety w obecnej chwili mamy ograniczone możliwości ze względu na funkcjonowanie jednej korekty – informuje rzecznik prasowy KM. - W tej perspektywie dobrym rozwiązaniem byłaby możliwość jeszcze jednej korekty do rozkładu jazdy. Oczywiście pozostaje pytanie jak rozplanować 2 korekty w ciągu roku. Optymalnie czas na zgłoszenie zmian do korekty mógłby wynosić do trzech miesięcy – dodaje.

- Naszym zdaniem dużo korzystniejszym rozwiązaniem niż obowiązujące rozwiązanie byłaby możliwość wprowadzanie kilku korekt rocznego rozkładu jazdy. Wówczas znacznie łatwiej byłoby nam planować ofertę przewozową, dostosowując ją w jak największym stopniu do potrzeb naszych pasażerów. To niezbędne, by móc reagować na zmiany zachodzące w otoczeniu konkurencyjnym – wtóruje pracownik biura prasowego PR.

Na postulaty przewoźników wydaje się nie być głuche PKP PLK.

- W kolejnych edycjach rozkładu jazdy pociągów planujemy możliwość zwiększenia liczby korekt w ruchu pasażerskim – informuje Mirosław Siemieniec.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

inf. pras PKP PLK 24 lipca 2023

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5