Już w marcu Koleje Dolnośląskie uruchomią kilka rozkładowych, ogólnodostępnych kursów przez przejście Bielawa Dolna – Horka. Nie będzie to jednak oznaczać skrócenia czasu jazdy, brakuje bowiem przepustowości po stronie niemieckiej. Objazd związany jest z zamknięciem na szlaku Leszno Górne – Żary.
Trzy miesiące po
ponownym otwarciu przejścia granicznego Bielawa Dolna – Horka po nowym moście nad Nysą Łużycką pojedzie pierwszy rozkładowy pociąg pasażerski. Jak potwierdzają KD, używanym na co dzień tylko przez składy towarowe szlakiem skierowany zostanie bowiem „Pociąg do Kultury”. Weekendowe połączenie Wrocławia z Berlinem będzie jednak funkcjonować w nietypowym formacie jedynie przez dwa weekendy marca.
Połączenia blokują braki przepustowości – Pociąg pojedzie zmienioną trasą ze względu na całkowite zamknięcie szlaku pomiędzy Lesznem Górnym i Żarami – mówi Konrad Antkowiak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. – Powodem zamknięcia jest przełożenie konstrukcji na mostach – dodaje. Trasa przejazdu zmieniona będzie 18, 19, 25 i 26 marca.
Podczas grudniowego inauguracyjnego przejazdu specjalnego po moście na Nysie Łużyckiej władze regionu i przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podkreślali, że ciąg przez Węgliniec, Bielawę Dolną i Horkę ma szanse stać się najszybszą trasą łączącą stolice Niemiec i Dolnego Śląska. – Czas przejazdu wytyczonym objazdem jest atrakcyjny wyłącznie dla 0,5 pary [jednego kursu w jedną stronę] – wskazuje jednak przedstawiciel KD. – W pozostałych przypadkach brak przepustowości po stronie niemieckiej powoduje, że szybciej byłoby przejechać przez Forst – dodaje.
Stała trasa przejazdu nie zostanie zmienionaDolnośląski przewoźnik nie zamierza więc na razie zmieniać podstawowej trasy swojego weekendowego połączenia międzynarodowego. Argumentuje także, że pozwala ona obsłużyć kilka dużych miejscowości i zmniejszyć koszty funkcjonowania „Pociągu do Kultury”. – Na wybór przejścia granicznego ma wpływ kilka czynników. Pociąg KD kursuje przez Forst, ponieważ tamtędy jest bliżej, są mniejsze koszty dostępu do infrastruktury, a poza tym nie omijamy Żar i Żagania – mówi Konrad Antkowiak.
Obecnie przez Horkę kierowane są niemal wyłącznie pociągi towarowe DB Cargo Polska. Jest to związane m.in. z ograniczeniami dotyczącymi pracy manewrowej na pierwszej stacji po stronie niemieckiej. Wkrótce jednak znaczenie przejścia ma istotnie wzrosnąć, bo trwa modernizacja ciągu z Horki prowadzona przez DB Netz połączona z elektryfikacją trasy.
Ma ona zostać zakończona za dwa lata.