NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Po wypadku na Opolszczyźnie pociągi Pesy wyłączone z eksploatacji

| jm/Damian Kapinos, Rynek Kolejowy 31.12.2015 0

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
2015-12-31 14:27:38 Autor: kali74
---.16-4.cable.virginm.net
PESA ma juz ponad dziesięcioletnie doświadczenie w budowie SZT...
Naprawdę nie można już wyeliminować chorób wieku dziecięcego????????
2015-12-31 14:35:48 Autor: fogg
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Problem jest taki, że jakby tego żądało UTK, to można by wyłączyć nie tylko SA z Opola, ale z połowy Polski, bo większość pojazdów z Pesy ma bliźniacze wózki.
Byłby to dramat.
Z jednej strony wyłączenie pojazdów TYLKO w opolskim - dziwne. Albo żaden wyłączony nie powinien być, albo wszystkie SA tego typu, albo z tymi wózkami.
2015-12-31 14:49:23 Autor: BaRtEk
---.11.111.130
Pękł, bo jeździ po kiepskich torach.
2015-12-31 15:27:49 Autor: Quub
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Czy ktoś dalej twierdzi, ze PRy to normalna firma? Nawet komunikacji zastępczej nie potrafią zorganizować. Sa zaskoczeni, ze musza pasażerów wozić. Patologia...
2015-12-31 15:31:06 Autor: Normalny2
---.dynamic.gprs.plus.pl
Też mi nowina. Od 1984 r. Na kolei pracuje i wiele takich przypadków znam. PESY wtedy nie było. Też tamte przypadki jej przypiszecie ?
2015-12-31 15:41:07 Autor: wiesiu z Wrocławia
---.man.tk-internet.pl
Dawniej po prostu puszczono by loka spalinowego i ze 2 bonanzy, teraz autobus zastępczy, który pomija stacje na trasie bez jakiejkolwiek informacji dla pasażerów.
W normalnym kraju taka firma została by wykopana na zbity pysk bez możliwości startowania w najbliższych przetargach ale w Polsce można wszystko. Patologie regionalne.
2015-12-31 15:49:07 Autor: Kysó
---.adsl.inetia.pl
"Do zdarzenia doszło we wtorek 22 grudnia około godz. 16:00 Nysa – Kluczbork."
"Pojazd SA 134-011 wypadł z torów pod Komprachcicami, który jedna osią w tym miejscu znalazł się poza torem."
"po za tym" --> poza tym
TRZEŹWIEĆ TAM !!
2015-12-31 15:55:19 Autor: gustaw
---.dynamic.chello.pl
w SP47-002 też rama pękła
2015-12-31 16:00:45 Autor: analityk kuuper van basten
---.dynamic.chello.pl
@Wiesiu z Wrocławia


Arriva i KD też czasem uruchamiają KKZ.
2015-12-31 16:45:06 Autor: z
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
to pomyślnie Drodzy czytelnicy, ile teraz dostaliśmy w całej Polsce lipy od Pesy, a czas będzie sędzią tych wyrobów:)

Wszystkiego Dobrego w Nowym Roku!
2015-12-31 16:54:21 Autor: stary wyjadacz
---.legnica.vectranet.pl
Wózek nie jest autorską konstrukcją Pesy. Jest wzorowany na konstrukcji z Austrii. Podejrzewam, że nie jest to wada konstrukcyjna - zbyt wiele lat minęło od rozpoczęcia eksploatacji, a pojazdów jest stosunkowo dużo i nie było do tej pory takiego zdarzenia. Wykonano też już pierwsze naprawy P4, gdzie ewentualne problemy powinny zostać wykryte . Gdyby przyjąć, że chodzi o środkowy wózek toczny Jakobsa 37AN to wycofane w całym kraju powinny być: SA131, SA132, SA133, SA134 oraz SA136 (konstrukcja bliźniacza). Trzeba też zawiadomić Włochów - ATR220 też posiada te wózki.
2015-12-31 17:36:31 Autor: Mazovian
---.play-internet.pl
stary wyjadacz ma rację. Do listy pojazdów trzeba jeszcze dodać ED74 obecnie eksploatowane przez PKP Intercity SA i Acatusy z Krakowa. Pęknięta rama dotyczy wózka Jacoba 37AN. Wycofanie powinno dotyczyć całej Polski. Pęknięcie narastało. Zobaczcie sami. To nie wymaga żadnego komentarza...

http://speedy.sh/aKf8b/PC291260.JPG

Jedyna wątpliwość, to na podstawie jakiej wiedzy i doświadczenia UTK (w tym wiedzy technicznej) ma wycofać pojazdy z eksploatacji w całej Polsce. Hmm...
2015-12-31 17:46:39 Autor: Mazovian
---.play-internet.pl
Pojazdy opolskie pochodzą z kontraktu zawartego w 2008 roku na dostawę pięciu sztuk. Polecam źródło. https://pl.wikipedia.org/wiki/Pesa_218M. Miłej lektury...
2015-12-31 17:47:08 Autor: O_Q
---.tktelekom.pl
Kto to pisał, chyba "ekspert" AF?
2015-12-31 18:16:51 Autor: niepierwszy
---.play-internet.pl
Warto zauważyć że pękały również ramy wózków w autobusach Link Czechy oraz tramwajach bodajże Twist. Nie jest to pierwsza wtopa Pesy z ramami pomimo przeprowadzania badań zmęczeniowych. Co jest więc nie tak?
2015-12-31 18:24:45 Autor: lolo
---.dynamic-ww-4.vectranet.pl
@Mazovian

Ciekawe zdjęcie. Wygląda jak pęknięcie zmęczeniowe. Jeżeli konstrukcja jest typowa i sprawdzona to raczej nie powinna to być wada konstrukcyjna. Przy wykluczeniu wady konstrukcyjnej, przyczyny mogą być różne od wady materiałowej do wad wykonawczych sprowadzających się do powstania tak zwanego karbu, który początkuje złom zmęczeniowy.
Nie zaszkodziłoby przynajmniej prześwietlić feralne miejsce w eksploatowanych wózkach, czy nie rozpoczęło się tam rozwijać pęknięcie.

Ciekawy temat..

Pozdrawiam, dobrego Nowego Roku
2015-12-31 18:32:42 Autor: O_O
---.tktelekom.pl
A może by tak zlikwidować UTK? Pierdzielino do dzisiaj jeździ bez tablic kierunkowych! Innym przewoźnikom UTK wyłącza tabor z ruchu i/lub nakłada kary. IC to nie dotyczy?
2015-12-31 18:57:03 Autor: Pirx
---.centertel.pl
@przedmówca - sam się zlikwiduj. Nie masz bladego pojęcia o czym piszesz i o tym jakie są w tym zakresie obowiązujące przepisy. Teraz się zdziwisz: są one spełnione w Pendolino. A to że Intercity jest takim leszczem że nie potrafili zamówić wyświetlaczy jak należy i biegają z tabliczkami plexi, to inna sprawa.
2015-12-31 19:23:28 Autor: DBme
---.adsl.inetia.pl
"wózek pojazdu był zaprojektowany i wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami, oraz przebadany - zarówno w zakresie procedur procesu technologicznego, jak i zgodności z normami - przez certyfikowane jednostki: NoBo i IPSz."

No gościu ma tupet, nie ma co.....
pesa od dawna ukrywa fakt "naprawiania" ram wózków podczas przeglądów, które muszą być wykonywane tylko u nich.....

Dobry przykład ten IPSz - zrobią wszystko.....

Ja mam to gdzieś, mi nie zależy na walce z nimi, prezes Z. ma wtyki wszędzie....
2015-12-31 19:29:25 Autor: nici
---.dynamic-ww-3.vectranet.pl
Z racji tego, że Elfy oraz Darty mają prawie identyczne wózki, wszystkim podróżnym życzę bezpiecznej podróży.

A kończąc żarty, to naprawdę sprawa jest poważna. RK oczywiście nie opisuje faktu, że pudło całkowicie się "oderwało" od jednego wózka i wyjechała sporo poza SKRAJNIE!!

Komisja komisją, ale to ewidentna wada producenta.

I tak to wyjdzie na światło dzienne. PESA ma przechlapane.

No chyba, że zakopią to głęboko pod dywan.
2015-12-31 20:31:43 Autor: O_O
---.tktelekom.pl
Politruk z wykształcenia?
2015-12-31 21:24:16 Autor: kazek
---.5-3.cable.virginm.net
jak sie jezdzi po takich torach to i wozek z włókna weglowego nie wytrzyma dlugo
2015-12-31 21:41:23 Autor: Romo
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Tam raczej silnik nawalił.
A tak w głównym temacie to wszystkie wózki Pesa daje do badań Panie Rzeczniku chyba pierwszy wózek danej serii poddaje się takim szczegółowym badaniom.
Ale pewnie się nie znam....
2015-12-31 22:00:04 Autor: Romo
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Oglądałem zdjęcie.
Początek pęknięcia to może karb tam powstał, wada zmęczeniowa.
Konstrukcyjna wada raczej nie bo by musiała wystąpić w kilku chociaż wózkach tej serii. Raczej coś z materiałem albo wykonaniem, może eksploatacją.

O tym silniku to chodziło o SP47-002. Wał się jej ukręcił w przydługim 16-cylindrowym silniku.
2015-12-31 22:32:07 Autor: pesiok
---.adsl.inetia.pl
Ewidentnie widać, że w narożniku ktoś podpiłował!

Mnie to wygląda na robotę Gościa z USA albo jakiegoś nawiedzonego NEWAGowca
2015-12-31 23:44:54 Autor: MarekM
---.dynamic.gprs.plus.pl
Podobno szynobus nie był ostatnio serwisowany przez producenta.
2016-01-01 04:14:11 Autor: Arrivederci
---.adsl.inetia.pl

Arrivederci
Koonkurencja ma pękające wózki Jacobsa w ezetach. Będą jaja jak wszyskie pojazdy będą wycoface ;)
2016-01-01 12:20:32 Autor: buback
---.235.73.14
U nas w czechach sa tez teraz problemy s wozkami w Linkach z PESY, teraz nam jeden stoji na pekniety wozek
2016-01-01 14:45:47 Autor: Carlos
---.static.chello.pl
Wózek wyprodukowany pod koniec 2008 roku, ma więc za sobą pawie 7 lat eksploatacji, w międzyczasie P3, na pewno także P4 i liczne P2. Pęknięcie ma charakter zmęczeniowy, ale początkowo rozwijało się w wykroju maźniczym w miejscu bardzo dobrze dostępnym do oględzin - na pewno na P2, a na dobrą sprawę nawet na P1. DSU z pewnością zawiera (a przynajmniej powinno) wymóg sprawdzenia wzrokowego ram wózków na obecność ewentualnych pęknięć. Oczywiście konstrukcja jest nader delikatna, dawniej takie elementy były mocno przewymiarowane, ale i one pękały. Tu jednak pęknięcie na stosunkowo niewielkiej długości spowodowało takie spiętrzenie naprężeń, że doszło do złamania (przełom doraźny) i odkształcenia wykroju ramy. Wypadnięcie sprężyny gumowej spowodowało, że zestaw kołowy przestał być prowadzony w ramie i musiał się wykoleić...
Oczywiście relatywnie słaba konstrukcja to jedna strona medal (no, ale pojazd był chyba mocno po gwarancji), druga to eksploatacja na kiepskim torze i chyba niezbyt skuteczne oględziny na przeglądach. Wycofać pozostały tabor? Nie, ale na najbliższych P1 (!) przeprowadzić rzetelne oględziny i nie zwalać tego obowiązku na jednego pracownika, dobrze, by brał w nich udział przedstawiciel producenta. Jeżeli takich przypadków będzie więcej konieczne wydaje się wzmocnienie ram, no ale to już - niestety - na koszt szczęśliwych posiadaczy :-/
2016-01-01 14:50:43 Autor: Eurostar
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
W odpowiedzi na post nici:
"Z racji tego, że Elfy oraz Darty mają prawie identyczne wózki, wszystkim podróżnym życzę bezpiecznej podróży.

A kończąc żarty, to naprawdę sprawa jest poważna. RK oczywiście nie opisuje faktu, że pudło całkowicie się "oderwało" od jednego wózka i wyjechała sporo poza SKRAJNIE!!

Komisja komisją, ale to ewidentna wada producenta.

I tak to wyjdzie na światło dzienne. PESA ma przechlapane.

No chyba, że zakopią to głęboko pod dywan."
Nie jestem fanem Pesy, ale w tym wypadku muszę sprostować takie bzdury. Elfy i Darty nie mają identycznych wózków. Pęknięcie w wózku powstało w miejscu gdzie powstają największe naprężenia działające z zawieszenia I stopnia w postaci klinujących płytek metalowo gumowych. Ten typ zawieszenia jest bardzo prosty w swojej konstrukcji, ale wymaga bardzo mocnej obejmy, która jest częścią wózka, ze względu na to, że składowa pionowa obciążenia z zwielokrotnioną siłą rozpiera boki obejmy. Podobny typ zawieszenia zastosowano w ED74 i w Atribo. Natomiast Elfy, Darty, Linki, Acatusy mają osprężynowanie I stopnia w postaci zwykłych pionowych sprężyn śrubowych i tego typu naprężenia tam nie występują.
2016-01-01 19:37:30 Autor: Głos z USA
---.hsd1.il.comcast.net
A nie da się założyć 50 letnich wózków Made in Poland od EN57 są niezawodne.
2016-01-01 20:27:49 Autor: Arrivederci
---.adsl.inetia.pl

Arrivederci
Jeszcze pytanie, kto robił przeglądy.
2016-01-01 23:33:38 Autor: Gustlik
---.adsl.inetia.pl
W odpowiedzi na post Głos z USA:
"A nie da się założyć 50 letnich wózków Made in Poland od EN57 są niezawodne."
po coś tu przylazł krakoski szpiegu?
2016-01-02 00:01:20 Autor: erap2
---.gorzow.mm.pl
Chyba wasze nieoficjalne informacje się nie sprawdzają. Dziś wszystkie Lubuskie pojazdy były w ruchu...
2016-01-02 13:03:37 Autor: Wizard
---.dynamic-ra-3.vectranet.pl
Podstawowe pytanie kto po zakończeniu gwarancji na pojazdy SA134 zajmował się ich bieżącym utrzymaniem i naprawami P1, P2, P3 itd.? Czy była to PESA czy jakieś firmy krzaki??
Pytanie drugie jak wygląda bieżące utrzymanie serii SA134 w PRST Kędzierzyn Koźle? Może wypowie się naczelnik tej jednostki?
2016-01-02 18:13:04 Autor: franki1977
---.dynamic.chello.pl
Środkowy toczny wózek jest autorskim pomysłem Pesy więc to może być wada konstrukcyjna.
2016-01-03 03:43:58 Autor: mikol
---.opera-mini.net
Nieraz jeżdżę SA134 KD Wrocław - Legnica. Tam jest 120 km/h, i środkowy wózek na nierównościach toru niemiłosiernie wali, tak jakby kończył się zakres i wali w ogranicznik. Tylko to się nie dzieje wyjątkowo, tylko co zakołysanie pociągu łup, łup... Też bym pękł, jakby ktoś we mnie nap... nonstop. W tej sprawie może być jeszcze niezła chryja, a szkoda, bo SA134 już trwale wpisały się w naszą kolej, i nie wydawały się złe.
2016-01-04 08:54:18 Autor: Jacek Zaborowski
---.146.8.181.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Jak się popatrzy na listę firm uprawnionych do napraw taboru kolejowego w Polsce to są tam naprawdę firmy krzaki np Fundacja Rozwoju Szkolnictwa Podstawowego lub Skład Opału.
2016-01-04 12:33:26 Autor: przerazony
---.dynamic.chello.pl
Ludzie!!! te wózki trzeba zatrzymać, natychmiast, wycofać z eksploatacji, na Opolszczyźnie wszystkie SA134 mają popękane wózki ale tylko środkowe. Wykolejenie miało miejsce przy 20 km/ pękła rama wózka i się rozjechała, oś koła skręciła i cały wózek wyjechał z toru, a co by się stało przy 120 bo z taką prędkością jeżdżą na Wrocław, pierwszy wózek zostaje w torach, ostatni wózek zostaje w torach a środkowy wyjeżdża w prawo lub w lewo zależy z której strony pęknie rama i cały skład jedzie bokiem, dodam jeszcze że czasem mija się z Pędolino, nie trzeba wielkiej wyobraźni jak to się może skończyć. Wszyscy ci którzy się starają nie dopuścić aby wycofać te wózki i szynobusy na czas sprawdzenia, igrają życiem ludzkim i są totalnymi..... brak mi słów. Z niepokojem oglądam wiadomości co dziennie. Dodam że sa134-009 ma pęknięcia w 3 miejscach i są poważne. Pozdrawiam i życzę wszystkim pracownikom kolei aby nie musieli tego scenariusza oglądać na żywo.
2016-01-04 14:26:27 Autor: smikol
---.poll-1.oslink.pl
W pomorskiem też wycofano dwa SA133 - mają pękniete środkowe wózki . Więc wychodzi na to że wada fabryczna.
2016-01-05 21:39:22 Autor: alojz
---.252.0.160.internetia.net.pl
kupujcie dalej badziewie z PESY, a będziecie autobusami jeździć!
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5