NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Po pokonaniu 20000 km transeuropejski ekspres zakończył podróż

| Jakub Madrjas 07.10.2021 2,6k

Po pokonaniu 20000 km transeuropejski ekspres zakończył podróż
Fot. Connecting Europe Express
Zorganizowany z okazji Europejskiego Roku Kolei Ekspres CEE "Łącząc Europę" dotarł dziś do ostatniej stacji – Paryża, po 36 dniach podróży przez Europę.
Pociąg miał ponad 120 przystanków, przejechał przez 26 państw i 33 granice. Komisarz ds. transportu Adina Vălean stwierdziła, że pociąg "pokazał wiele osiągnięć naszego jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i sieci TEN-T, umożliwiających bezproblemowe podróżowanie w Unii Europejskiej".

Rzeczywistość nie jest jednak tak optymistyczna, jak przedstawia to komisarz. Pociąg wyśmiało wręcz wielu ekspertów, ponieważ pokazał on raczej trudności w prowadzeniu międzynarodowego ruchu kolejowego. Ze względu na różne rozstawy szyn, oddzielne składy podstawiono w krajach bałtyckich i na Półwyspie Iberyjskim. Najdłuższą część podróży pokonały wagony kilku kolei w standardzie RIC, które nie są aktualnie produkowane – obecnie oddawane wagony muszą uzyskać oddzielne dopuszczenia do ruchu w poszczególnych krajach. Do tego lokomotywy były zmieniane na każdej granicy. 
Zauważył to Andreas Matthä szef CER i prezes Kolei Austriacki OBB. – "Ekspres "Łącząc Europę" zwrócił uwagę na wyzwania związane z transgranicznymi przewozami kolejowymi. Jeśli kolejny ważny cel – Zielony Ład – ma się powieść, przejazd pociągiem przez Europę musi stać się tak łatwy, jak jazda ciężarówką – przyznał. Jego zdaniem, aby to osiągnąć, kolej będzie potrzebowała większej przepustowości i nowych inwestycji w infrastrukturę. 

Komisja Europejska w komunikacie z podróży udostępniła wnioski z organizacji przejazdu. Pierwszym z nich jest to, że aby kolej mogła uwolnić swój potencjał, podstawowym wymogiem jest prawdziwa transgraniczna, nowoczesna infrastruktura kolejowa wysokiej jakości. – Istnieje wyraźna potrzeba podjęcia wspólnych działań w celu ukończenia transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T): sieci bazowej do 2030 r., a sieci kompleksowej do 2050 r. Jeszcze w tym roku Komisja zaproponuje zmiany do rozporządzenia w sprawie TEN-T – czytamy. Po drugie, istniejąca infrastruktura musi być lepiej zarządzana, a jej przepustowość zwiększona. Ma w tym pomóc cyfryzacja, na przykład wdrożenie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS. Dopiero na trzecim miejscu wymieniono koordynację i wspólne wymogi, choć wiele przeszkód ma przecież charakter prawny, a nie techniczny, o czym szeroko pisaliśmy w jednym z ostatnim numerów miesięcznika Rynek Kolejowy

Po czwarte, kolej musi stać się bardziej atrakcyjna, aby zachęcić więcej osób i przedsiębiorstw do wyboru kolei. Pomogłaby w tym poprawa sprzedaży biletów i możliwości planowania podróży różnymi środkami transportu, a także obniżenie kosztów podróży koleją w porównaniu z innymi środkami transportu. W tym kontekście w grudniu Komisja przedstawi plan działania mający na celu pobudzenie transgranicznych pasażerskich przewozów kolejowych na długich dystansach – zapowiedziano.

W skład pociągu wchodziły m.in. wagony ze Szwajcarii, Austrii, Francji, Niemiec i Węgier. Zdjęcia i relację z przejazdu pociągu przez Polskę można znaleźć tutaj
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Europa (294)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Europa (294)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5