Na Moście Øresund, który łączy Szwecję z Danią, uruchomiono Europejski System Sterowania Pociągiem. To jeden z elementów projektu, który ma umożliwić przejazd z Niemiec przez Danię do Szwecji, dzięki eksploatowaniu tylko tego systemu.
16-kilometrowa przeprawa nad Cieśniną Sund, składająca się z 8-kilometrowego mostu, 3,5-kilometrowego tunelu i przyczółków, jest jedną z najważniejszych w Europie. Poza autami poruszają się po niej pociągi, które łączą Danię ze Szwecją. Od tego mostu rozpoczął się montaż systemu ERTMS, który ma współpracować z pokładowymi systemami bezpieczeństwa ETCS.
W grudniu 2020 roku zakończono z sukcesem walidację systemu, a w lutym 2021 roku jazdy sprawdzające przeprowadzono na lokomotywie Siemens Vectron. W elektrowozie zainstalowano system bezpieczeństwa Trainguard200, który oprócz obsługi ERTMS, współpracuje też z krajowymi systemami bezpieczeństwa w Szwecji (ATC-2) I Danii (ZUB 123). Jazdy wypadły pomyślnie.
– Jesteśmy dumni, że jazdy demonstracyjne zakończyły się sukcesem. Lokomotywy Vectron potwierdziły swoją pełną zdolność do operowania na różnych systemach pomiędzy państwami, wykorzystując różne systemy bezpieczeństwa, a zwłaszcza ERTMS. Cieszymy się, że jazdy walidacyjne udało się zorganizować pomimo trwającej epidemii koronawirusa – powiedział Andre Rodenbeck, prezes oddziału Rail Infrastructure w Siemens Mobility.
– Montaż systemu ERTMS na Moście Øresund jest dla nas, a także dla całej Europy, bardzo ważnym krokiem. W przyszłości będziemy w stanie zaoferować znacznie łatwiejsze warunki przekraczania granic dzięki obecności tego systemu bezpieczeństwa – powiedział Rolf Sundqvist, dyrektor zarządzający kolejową częścią Mostu Øresund.
Montaż systemów ERTMS postępuje także na liniach kolejowych w regionach przyległych do mosty zarówno po stronie duńskiej jak i szwedzkiej. Do pełnej obsługi tego systemu zamówiono w Alstomie 77 kompletów pokładowych urządzeń ETCS, które będą montowane w zespołach trakcyjnych X31, które łączą przez most regiony po obu stronach morskiej granicy. Operacja ma się zakończyć w 2023 roku. ETCS ma być przygotowany także do obsługi lokalnych systemów bezpieczeństwa, podobnie jak miało to miejsce w wypadku testowej lokomotywy Vectron.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.