Pojawiła się szansa na przywrócenie przejezdności linii 190. PKP PLK przeprowadzą analizę kosztów udrożnienia trasy i podejmą decyzję o ewentualnym remoncie. Jeśli tak się stanie, roboty będą dużym sukcesem cieszyńskich samorządowców, kórzy od dłuższego czasu zabiegają o wpisanie do rozkładu jazdy podbeskidzkiego połączenia zlikwidowanego przed sześcioma laty.
Nie ustają starania cieszyńskich samorządowców ws. przywrócenia kursowania pociągów pasażerskich na całości linii nr 190 łączącej Śląsk Cieszyński z Bielskiem-Białą. Ich efektem jest niedawna decyzja PKP PLK o analizie możliwości przeprowadzenia remontu zamkniętej w marcu tego roku trasy.
Zarządca infrastruktury wyłączył wówczas z eksploatacji dwa fragmenty 40-kilometrowej linii: 22-kilometrowy odcinek z Bielska-Białej Głównej do Skoczowa i 9-kilometrowy szlak z Goleszowa do Cieszyna. Przejezdny (i eksploatowany) jest zatem obecnie jedynie krótki łącznik Skoczów – Goleszów, który stanowi element ciągu pasażerskiego Katowice – Wisła, a także graniczny szlak Cieszyn – granica państwa – Czeski Cieszyn, na który w grudniu po dłuższej przerwie wrócić mają pociągi osobowe – uruchamiane przez Koleje Czeskie przy współpracy z Kolejami Śląskimi.
Decyzja o remoncie zapadnie po analizie kosztów
Podstawowym warunkiem wznowienia ruchu osobowego na odcinkach z Bielska do Skoczowa i z Goleszowa do Cieszyna jest zatem remont infrastruktury do stanu, w którym ruch pociągów byłby możliwy. Sens prowadzenia regularnych kursów wymaga jednak także znacznego podniesienia dopuszczalnych prędkości ponad ostatnie przed zamknięciem, bardzo niskie wartości. Samorządowcy z Cieszyna przekonywali na czerwcowej konferencji prasowej, że wtedy na linię wrócić mogliby także przewoźnicy towarowi.
W ostatnim czasie pojawiła się szansa na przeprowadzenie pewnych prac, aczkolwiek nie jest znany ich możliwy zakres. – Po spotkaniu z przedstawicielami samorządów lokalnych z Podbeskidzia (z Cieszyna i Bielska-Białej) na temat wznowienia ruchu kolejowego na odcinku linii nr 190 Bielsko – Cieszyn PKP PLK wykonają wstępną analizę parametrów technicznych, które decydują o wznowienia ruchu kolejowego – stwierdza Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Pozwoli to określić możliwości i ewentualne nakłady niezbędne do przywrócenia ruchu na tej linii – dodaje.
Pociąg jechał tak samo długo, jak ten kursujący dookoła
Przewozy pasażerskie w bezpośredniej relacji Bielsko – Cieszyn zostały zawieszone przez ówczesne PKP Przewozy Regionalne w styczniu 2009 roku. W ostatnich latach funkcjonowania połączenia stan techniczny infrastruktury determinował bardzo niskie prędkości handlowe – np. w roku 2007 pociągi osobowe pokonywały 40-kilometrowy dystans w czasie od 1 godz. 25 min. do aż 1 godz. 47 min., co przekładało się na prędkość średnią rzędu 25 – 30 km/h.
Dziś taki sam czas przejazdu – 1 godz. 47 min – osiąga jedyny bezpośredni kurs Kolei Śląskich z Bielska-Białej do Cieszyna, który kierowany jest okrężną trasą przez Czechowice-Dziedzice, Zabrzeg, Zebrzydowice i Pogwizdów. Przewoźnicy drogowi realizują przewozy w tej relacji w czasie około 60 minut, a w godzinach szczytu realizowanych jest nawet kilka kursów busowych i autobusowych na godzinę.