Przejazd odcinka o długości 55 km z Katowic do Bielska-Białej zajmuje obecnie co najmniej 55 minut. Z tego powodu PKP Intercity zrezygnowało z przedłużania tam tras EI Premium. Według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, poprawa nastąpi dopiero w 2022 roku.
Posłanka Aleksandra Trybuś-Cieślar w grudniowej interpelacji pytała Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, czy istnieje możliwość przyśpieszenia prac modernizacyjnych na odcinku od Katowic do Bielska-Białej. Dopytywała także, czy po przeprowadzeniu niezbędnych modernizacji, mieszkańcy Podbeskidzia będą mogli być pewni włączenia Bielska-Białej do listy stacji, na których zatrzymywać się będą pociągi EI Premium.
Jak wskazywała w interpelacji posłanka, wbrew wcześniejszym zapowiedziom spółki PKP InterCity, Bielska-Białej nie ma na liście stacji, na których zatrzymywać się będą pociągi EI Premium, co wynika z przeprowadzonej analizy ekonomicznej, według której eksploatacja nowoczesnego taboru z wykorzystaniem przestarzałej infrastruktury kolejowej byłaby nieefektywna ze względu na zły stan techniczny torowiska na odcinku Katowice – Bielsko-Biała. Przejazd odcinka o długości 55 km zajmuje obecnie ok. 60 min.
Według odpowiedzi na interpelację, udzielonej przez sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniewa Rynasiewicza, w planach inwestycyjnych na lata 2014-2023 przewidziano realizację prac na linii kolejowej E65 na odcinku Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice/ Bielsko-Biała – Zwardoń w ramach dwóch projektów finansowanych ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility. Będą to: „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice” oraz „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa)”.
Modernizacja do 2022 roku
Jak informuje ministerstwo, aktualnie opracowywane są dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji administracyjnych oraz dokumenty przetargowe, które pozwolą na rozpoczęcie procedury wyboru wykonawcy projektów budowlanych, a następnie robót budowlanych na odcinku Będzin – Katowice – Zebrzydowice. Ministerstwo ostrzega, że duży zakres prac (długość odcinka realizacyjnego ponad 100 km) wpływa na czas niezbędny do przygotowania wymaganych materiałów, jak i uzyskania potrzebnych decyzji. Zgodnie z aktualnym harmonogramem, zawarcie kontraktu na wykonanie prac budowlanych planowane jest dopiero w 2018 r.
Ministerstwo szacuje, że roboty potrwają 4 lata, z tym że ma to być realistyczny, a nie optymistyczny harmonogram. Proces przygotowania dokumentacji umożliwiającej rozpoczęcie prac budowanych MIR ocenia jako „zaawansowany”. Ewentualne przyśpieszenie może nastąpić dopiero na etapie prowadzenia prac budowlanych pod warunkiem m.in. sprawnego prowadzenia robót i sprzyjających warunków.
Będzie analiza dotycząca EI Premium
Ministerstwo przyznaje, że z uwagi na odległą, 51. pozycję projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa)”, na liście inwestycji kolejowych w dokumencie implementacyjnym do „Strategii rozwoju transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)” jego realizacja zależeć będzie od dostępności środków finansowych w CEF. Jeżeli środki będą niedostępne, projekt może się przesunąć, chyba że sfinansuje go budżet państwa.
Natomiast decyzja w sprawie włączenia Bielska-Białej do listy stacji obsługiwanych pociągami EI Premium od grudnia 2015 r zostanie podjęta dopiero na podstawie analizy atrakcyjności oferty na etapie tworzenia projektu rocznego rozkładu jazdy pociągów 2015/2016. PKP IC musi najpierw poznać dostępne czasy przejazdu na nowy rozkład.
Więcej o projektach modernizacyjnych linii w rejonie Krakowa przeczytasz na portalu Transport Publiczny.