| jd, Rynek Kolejowy ⚫ 15.10.2014 ⚫
195
GSM–R to w największym uproszczeniu sieć telefonii komórkowej dla kolei. W uproszczeniu, bo to nie tylko system łączności, między pociągami dyspozytorami i centrum zarządzania ruchem, ale też kanał przesyłanie wszelkich informacji potrzebnych do ruchu pociągów. To jedna z dwóch części wdrażanego przez Unię Europejską programu ERTMS (European Rail Traffic Management System), czyli pomysłu na stworzenie ogólnoeuropejskiego systemu kontroli ruchu kolejowego, który pozwoli na przejechanie pociągu przez całą Europę bez konieczności wymiany lokomotywy, czy maszynisty. Drugą częścią jest ETCS (European Train Control System), czyli system sterowania pociągiem, który w podstawowej wersji będzie przekazywał maszyniście informacje dot. prędkości pociągu, a w bardziej zaawansowanej natychmiast przekazywał wszelkie informacje dotyczące kierowanego przez niego pociągu, ograniczeń prędkości, etc.
PLK na razie testują GSM–R na odcinku między Legnicą a znajdującą się na niemieckiej granicy Bielawą Dolną. Docelowo cyfrowa komunikacja obejmie swoim zasięgiem ponad 1500 km sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Poza odcinkiem testowym, system wdrażany jest m.in. na drugim linii kolejowej E 30 na odcinku Legnica – Wrocław – Opole, E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia oraz E 20 Kunowice – Terespol. Do końca przyszłego roku ma być gotowy na sieci kolejowej między stolicą a Gdynią, stolicą a Łodzią, a także z zachodniej granicy przez Poznań, Warszawę do Terespola i na wspomnianym odcinku E 30 między Bielawą Dolną a Opolem.
Warszawa-Poznań
Jak to wygląda? Serce systemu to wspomniane centrum w Warszawie. Drugie, podobne, znajduje się w Poznaniu. – Są ze sobą sprzężone. Gdyby w Warszawie była awaria, Poznań przejmuje wszystkie zadania. Sytuacja, gdyby oba centra padły w tym samym momencie raczej nie przewidujemy – tłumaczą przedstawiciele PLK.
Warszawskie centrum, to duży pokój zastawiony monitorami, zwrócony w stronę ściany obwieszonej jeszcze większymi monitorami. Na nich inżynierowie przeglądają wszelkie dane dotyczące sieci. Gdy nie ma problemu, monitory świecą się na zielono. Gdy dzieje się coś niedobrego, informacja bije w oczy czerwienią.
Za ścianą mieści się serwerownia, w której centralny komputer sterujący siecią ma wielkość dwóch szaf. Kolejne „szafy” to urządzenia obsługujące centralny system. Te same urządzenia są w Poznaniu. Dostarczył je Kapsch, który wygrał przetarg na budowę sieci na E 30. Choć w centrum znajdują się też serwery Nokii odpowiedzialne za inne odcinki sieci.
Dlaczego w PLK ciskają "nokią"
W terenie za system odpowiadają stacje przekaźnikowe wraz z antenami, które są umieszczone wzdłuż linii kolejowej co kilka kilometrów. Odległość między nimi różni się w zależności od ukształtowania terenu, czy zalesienia. Dyspozytorzy dysponują terminalami przypominającymi duży telefon stacjonarny, produkowanymi przez firmę Frequentis, która dostarcza m.in. urządzenia łącznościowe do obsługi ruchu lotniczego. Terminal przenośny, dla osób obsługujących linię kolejową w terenie wielkiego wrażenia nie robi. Przypomina starą nokię. W PLK wyjaśniono nam, że od zwykłego telefonu różni się po pierwsze wytrzymałością (żeby to udowodnić terminal kilka razy został ciśnięty o podłogę, z czego wyszedł bez szwanku), a po drugie ceną – ok. 15 tys. zł.
Sieć GSM–R umożliwia przede wszystkim łatwiejszą komunikację między wszystkimi osobami zaangażowanymi w ruch pociągów. Jest też niezbędna przy rozbudowie ERMTS, bo ECTS na poziomie II do przesyłania danym wymaga właśnie łączności komórkowej (EMTS I nie potrzebuje do działania GSM–R, choć oba systemy będą funkcjonowały obok siebie np. na Centralnej Magistrali Kolejowej). Według słów przedstawicieli PLK dzięki temu zwiększy się przede wszystkim bezpieczeństwo na trasie.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
695
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
498
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
504
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,4k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
520
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu
468
Zintegrowany transport Miasto ogłosiło przetarg w sprawie przeprowadzenia „Badań ankietowych podróży w ramach Kompleksowych Badań Ruchu w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym 2023”. Celem badań, które mogłyby zostać zrealizowane w marcu i kwietniu, jest poznanie aktualnych zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Ostatni raz w Krakowie badania na tak szeroką skalę przeprowadzono w 2013 r.
Dąbrowa Górnicza: Zmiana nazw i statusu ponad 150 przystanków [lista]
1,4k
Zintegrowany transport Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej zdecydowała o zmianie statusu lub nazwy 153 stanowisk przystankowych. Organizator komunikacji miejskiej przyznaje, że skala modyfikacji jest rekordowa.
Wylicytuj prenumeratę „Rynku Kolejowego” i wizytę w siedzibie SKM Warszawa
571
Pasażer Zapraszamy do wzięcia udziału w licytacji trzech rocznych prenumerat „Rynku Kolejowego”. Środki z licytacji zostaną przeznaczone dla fundacji zajmującej się wsparciem osób chorujących na stwardnienie rozsiane. Fundacja ta uruchomiła również inną „transportową” licytację, również na cel charytatywny: jej zwycięzca będzie mógł odwiedzić siedzibę SKM Warszawa.
Umowa na przebudowę torowiska w Zabrzu. Będzie przerwa w ruchu
4,9k
Zintegrowany transport Na tę inwestycję wyczekiwali nie tylko pasażerowie tramwajów, ale także motorniczowie, kierowcy i okoliczni mieszkańcy. W poniedziałek 9 stycznia podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac modernizacyjnych torowiska wbudowanego w jezdnię ulicy Wolności w centrum Zabrza.
jd, Rynek Kolejowy - redaktor
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >