Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK pokazała serce GSM–R

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-10-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jd, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK pokazała serce GSM–R
PKP PLK zaprosiły dziennikarzy do warszawskiego Centrum Zarządzania Siecią, w którym inżynierowie kontrolują działanie rozbudowywanej właśnie sieci GSM–R. Dzięki niej polskie koleje jeśli chodzi o łączność przeskoczą w XXI w.

GSM–R to w największym uproszczeniu sieć telefonii komórkowej dla kolei. W uproszczeniu, bo to nie tylko system łączności, między pociągami dyspozytorami i centrum zarządzania ruchem, ale też kanał przesyłanie wszelkich informacji potrzebnych do ruchu pociągów. To jedna z dwóch części wdrażanego przez Unię Europejską programu ERTMS (European Rail Traffic Management System), czyli pomysłu na stworzenie ogólnoeuropejskiego systemu kontroli ruchu kolejowego, który pozwoli na przejechanie pociągu przez całą Europę bez konieczności wymiany lokomotywy, czy maszynisty. Drugą częścią jest ETCS (European Train Control System), czyli system sterowania pociągiem, który w podstawowej wersji będzie przekazywał maszyniście informacje dot. prędkości pociągu, a w bardziej zaawansowanej natychmiast przekazywał wszelkie informacje dotyczące kierowanego przez niego pociągu, ograniczeń prędkości, etc.

PLK na razie testują GSM–R na odcinku między Legnicą a znajdującą się na niemieckiej granicy Bielawą Dolną. Docelowo cyfrowa komunikacja obejmie swoim zasięgiem ponad 1500 km sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Poza odcinkiem testowym, system wdrażany jest m.in. na drugim linii kolejowej E 30 na odcinku Legnica – Wrocław – Opole, E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia oraz E 20 Kunowice – Terespol. Do końca przyszłego roku ma być gotowy na sieci kolejowej między stolicą a Gdynią, stolicą a Łodzią, a także z zachodniej granicy przez Poznań, Warszawę do Terespola i na wspomnianym odcinku E 30 między Bielawą Dolną a Opolem.

Warszawa-Poznań

Jak to wygląda? Serce systemu to wspomniane centrum w Warszawie. Drugie, podobne, znajduje się w Poznaniu. – Są ze sobą sprzężone. Gdyby w Warszawie była awaria, Poznań przejmuje wszystkie zadania. Sytuacja, gdyby oba centra padły w tym samym momencie raczej nie przewidujemy – tłumaczą przedstawiciele PLK.

Warszawskie centrum, to duży pokój zastawiony monitorami, zwrócony w stronę ściany obwieszonej jeszcze większymi monitorami. Na nich inżynierowie przeglądają wszelkie dane dotyczące sieci. Gdy nie ma problemu, monitory świecą się na zielono. Gdy dzieje się coś niedobrego, informacja bije w oczy czerwienią.

Za ścianą mieści się serwerownia, w której centralny komputer sterujący siecią ma wielkość dwóch szaf. Kolejne „szafy” to urządzenia obsługujące centralny system. Te same urządzenia są w Poznaniu. Dostarczył je Kapsch, który wygrał przetarg na budowę sieci na E 30. Choć w centrum znajdują się też serwery Nokii odpowiedzialne za inne odcinki sieci.

Dlaczego w PLK ciskają "nokią"

W terenie za system odpowiadają stacje przekaźnikowe wraz z antenami, które są umieszczone wzdłuż linii kolejowej co kilka kilometrów. Odległość między nimi różni się w zależności od ukształtowania terenu, czy zalesienia. Dyspozytorzy dysponują terminalami przypominającymi duży telefon stacjonarny, produkowanymi przez firmę Frequentis, która dostarcza m.in. urządzenia łącznościowe do obsługi ruchu lotniczego. Terminal przenośny, dla osób obsługujących linię kolejową w terenie wielkiego wrażenia nie robi. Przypomina starą nokię. W PLK wyjaśniono nam, że od zwykłego telefonu różni się po pierwsze wytrzymałością (żeby to udowodnić terminal kilka razy został ciśnięty o podłogę, z czego wyszedł bez szwanku), a po drugie ceną – ok. 15 tys. zł.

Sieć GSM–R umożliwia przede wszystkim łatwiejszą komunikację między wszystkimi osobami zaangażowanymi w ruch pociągów. Jest też niezbędna przy rozbudowie ERMTS, bo ECTS na poziomie II do przesyłania danym wymaga właśnie łączności komórkowej (EMTS I nie potrzebuje do działania GSM–R, choć oba systemy będą funkcjonowały obok siebie np. na Centralnej Magistrali Kolejowej). Według słów przedstawicieli PLK dzięki temu zwiększy się przede wszystkim bezpieczeństwo na trasie.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Biznes

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Mikołaj Kobryński 25 czerwca 2023

GSM-R: Tysiąc dni opóźnienia i gigantyczne roszczenia

Innowacje

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Biznes

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Łukasz Malinowski 31 stycznia 2023

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Biznes

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Jakub Madrjas 12 października 2022

Zobacz również:

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Biznes

GSM-R: Kary umowne od PKP PLK dla konsorcjum Nokii

Mikołaj Kobryński 25 czerwca 2023

GSM-R: Tysiąc dni opóźnienia i gigantyczne roszczenia

Innowacje

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Biznes

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Łukasz Malinowski 31 stycznia 2023

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Biznes

Słabość Herkulesa nie zatrzyma gigakontraktu na GSM-R?

Jakub Madrjas 12 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5