Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

PLK nie zapłaci za zawyżone stawki. Sąd oddalił powództwo Kolei Mazowieckich

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
24-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
PLK nie zapłaci za zawyżone stawki. Sąd oddalił powództwo Kolei Mazowieckich
Fot. Patryk Kuręda, SM42.pl
Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo Kolei Mazowieckich w stosunku do Skarbu Państwa i PKP PLK. Przewoźnik chciał zwrotu milionów złotych z tytułu zawyżonych stawek za dostęp do infrastruktury w latach 2009–2013.

W czerwcu 2013 roku sędziowie Trybunału Sprawiedliwości uznali, że obowiązujące w Polsce przepisy, według których zarządzająca torami spółka PKP PLK naliczała opłaty za dostęp za tory, były źle sformułowane. Efektem PKP PLK uwzględniała w wyliczaniu stawek część kosztów niezwiązanych bezpośrednio z wykonywaniem przewozów, co jest sprzeczne z prawem unijnym.

Spowodowało to m.in. konieczność znowelizowania pakietu ustaw kolejowych w marcu 2014 roku. Posłowie zdecydowali, że dla wyrównania stawek przeniesionych zostanie pół miliarda złotych rocznie, wcześniej przeznaczanych na spłatę historycznych długów PKP.

Roszczenia na 13 miliardów

Pozostała jednak kwestia zawyżonych stawek za dostęp w latach 2009–2013, za co przewoźnicy domagają się odszkodowań. Według szacunków ekspertów z branży, roszczenia sięgają 13 miliardów złotych. Przewoźnicy najpierw wystawiali wezwania do ugody sądowej, ale ani PKP PLK, ani ówczesne Ministerstwo Skarbu nie widzieli podstaw do wyrównania zawyżonych opłat.

DB Schenker Rail Polska w lipcu ubiegłego roku zdecydował, że ma dość czekania i złożył do sądu pozew w tej sprawie. Według nieoficjalnych informacji chodzi o 900 mln zł odszkodowania. Największy przewoźnik – PKP Cargo – przed upublicznieniem akcji na giełdzie oddało roszczenia do spółki córki, żeby wyłączyć je z wyceny.

PLK nie zapłaci Kolejom Mazowieckim

Przewoźnicy pasażerscy w Polsce z wyjątkiem należącej do grupy DB Arrivy są kontrolowani przez organy państwowe lub samorządowe. Na największe straty były w latach 2009-2013 narażone Przewozy Regionalne – szacowały je za prezesury Ryszarda Kucia na 555 mln zł, ale nie spieszyły się ze składaniem powództwa. Do sądu udała się za to spółka Koleje Mazowieckie.

Jak poinformował na twitterze specjalizujący się w prawie kolejowym radca prawny Jakub Tomczak, dziś o 12:00 Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo Kolei Mazowieckich w stosunku do Skarbu Państwa i PKP Polskich Linii Kolejowych. Rzeczniczka przewoźnika Donata Nowakowska potwierdza tą informację, ale KM nie dostały jeszcze pisemnego uzasadnienia wyroku. – Decyzję o dalszych krokach w tej sprawie i ewentualnym odwołaniu podejmie zarząd – mówi Nowakowska. Wyrok nie jest prawomocny.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5