NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PLK: Dwumiesięczne awaryjne zamknięcie linii 117 było konieczne

| Kasper Fiszer 02.10.2018 56

PLK: Dwumiesięczne awaryjne zamknięcie linii 117 było konieczne
Peron przystanku Krzemionki na linii nr 117fot. Adrian.s6, lic. CC BY-SA 3.0
PKP PLK zamknęła na tegoroczne wakacje linię kolejową nr 117 w tzw. trybie operatywnym. Oznacza to, że zmian dokonano nagle, bez zachowania 21-dniowego okresu wyprzedzenia w informowaniu o zmianach w rozkładzie jazdy. Zarządca infrastruktury ocenia jednak, że było to działanie konieczne w celu zapewnienia możliwości dalszej eksploatacji tej trasy, którą określa mianem turystycznej.
Przez niemal cały okres letni niemożliwe było prowadzenie ruchu pociągów po mającej znaczenie turystyczne linii nr 117 łączącej Kalwarię Zebrzydowską-Lanckoronę z Bielskiem-Białą Główną. Prowadzono tam bowiem prace remontowe, które zlecono w ostatniej chwili, co wymusiło nagłe wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej. O zwrócenie uwagi na tryb wprowadzenia zamknięcia zwrócił się do nas jeden z czytelników, który skierował swoje pismo także do Ministerstwa Infrastruktury.

Nie było to pierwsze zamknięcie trasy w tym roku

Podkreślił on, że linię zamknięto dla ruchu wcześniej także w maju tego roku, co powiązał on z zapadnięciem się torów pod składem towarowym. Wskazywał też, że okres ówczesnego zamknięcia był przedłużany, a ostatecznie pociągi regionalne nie kursowały tamtędy przez okres 23 dni. – Wydawałoby się, że problemy na linii zostały doraźnie rozwiązane – konkluduje nasz czytelnik.

– Prace wykonywane były na odcinku 12 km w niespełna dwa tygodnie: od 8 do 20 maja. W tym czasie wymieniono 782 sztuk podkładów oraz szyny i zapewniono przejezdność trasy. Prace nie były związane z żadnym zdarzeniem eksploatacyjnym. Jednocześnie otwierano tor na sobotę i niedzielę dla obsługi pociągów dalekobieżnych PKP Intercity, Kolei Śląskich oraz składów PR Kraków – zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy – odpowiada Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreśla też, że wszyscy przewoźnicy traktowani byli jednakowo. Warto w tym miejscu dodać, że PR musiały odwoływać swoje kursy także pomiędzy 29 maja a 22 czerwca.

Majowe prace nie wystarczyły, by eksploatować linię w dłuższej perspektywie

Dorota Szalacha dodaje przy tym, że zakres majowych robót nie pozwalał na zapewnienie eksploatacji trasy w dłuższym okresie, stąd decyzja o wprowadzeniu kolejnego zamknięcia na okres od 16 lipca do 14 września. – Po uprzednim uzgodnieniu i poinformowaniu przewoźnika połączono naprawę linii nr 117 na terenie Śląska i Małopolski. Na peronach były ogłoszenia o zmianach oraz komunikaty megafonowe dla podróżnych. Zgodnie z zapewnieniem przewoźnika informację o zmianach i komunikacji zastępczej zamieszczono także na stronie internetowej Przewozów Regionalnych – mówi nasza rozmówczyni.

Czytelnik zarzuca tymczasem zarządcy, że nie uprzedził on podróżnych o zmianach z należytym 21-dniowym wyprzedzeniem, a komunikaty o komunikacji zastępczej nie były przekazywane na mniejsze przystanki. – Zachowanie terminu 21 dni na poinformowanie pasażerów jest obligatoryjne w przypadku planowych zmian w rozkładzie jazdy. Nie ma on zastosowania w przypadku trybu operatywnego, jaki dotyczył linii nr 117. PLK starała się jednak maksymalnie poinformować zainteresowanych o zmianach w kursowaniu pociągów – odpowiada Dorota Szalacha. Zapewnia też, że informacje o wprowadzeniu zmian umieszczono na tablicach ogłoszeń na peronach, a autobusy uruchamiane przez Przewozy Regionalne kursowały zgodnie z rozkładem jazdy.

Ruch pasażerski jest minimalny – i prowadzony z minimalnymi prędkościami

– W okresie od 16 lipca do 14 września wymieniono 6000 podkładów i ponad 5 km szyn. Poprawiono tor w kilku lokalizacjach oraz wykonano naprawę na przejazdach kolejowo-drogowych – opisuje przy tym zakres inwestycji przedstawicielka PLK. Zapewnia, że pomimo awaryjnego charakteru robót ich przeprowadzenie nie wiązało się z wcześniejszymi zaniedbaniami.

– Zarządca infrastruktury wykonywał niezbędne prace gwarantujące utrzymanie parametrów technicznych linii: prowadzenie ruchu pociągów z prędkością rozkładową V = 30 – 40 km/godz. – opisuje nasza rozmówczyni. Określa przy tym charakter linii nr 117 jako turystyczny. – Od kilkudziesięciu lat jest ona linią o minimalnym obciążeniu przewozami pasażerskimi. Przewozy towarowe w ostatnich latach nie były tam realizowane – stwierdza.

Kolejne prace na linii nr 117 w przyszłym roku

Dorota Szalacha dodaje także, że wykonawca remontu uprzątnie teren wokół linii do końca roku, co jest zgodne z zapisami umowy. Zapowiada też, że zarządca infrastruktury będzie prowadzić dalsze prace remontowe. – Mając na względzie zapotrzebowanie na przewozy turystyczne na linii nr 117, PLK planują w przyszłym roku kontynuację robót. Zapewnią one poprawę parametrów technicznych linii – mówi. Nie precyzuje jednak zakresu zadania.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5