Plan restrukturyzacji Ukraińskich Kolei ma być gotowy do końca 2019 roku. Polecenie wykonania projektu zmian w strukturze monolitu Ukrzaliznycii wydał prezydent Ukrainy, Wołodymyr Zełeński.
Zmiany w strukturze Kolei Ukraińskich to jeden z elementów zapowiadanych przez nowego prezydenta Ukrainy jeszcze w kampanii wyborczej. Prezydentowi Wołodymyrowi Zełeńskiemu łatwiej jest wdrażać w życie swoje pomysły w związku z większością parlamentarną, jaką posiada w Werchownej Radzie. Ta poleciła opracowanie planu restrukturyzacji Ukrzaliznyci w czerwcu 2019, co zaakceptowała rada nadzorcza państwowej firmy.
Zgodnie z modelem europejskim, firma zostanie podzielona na trzy: zarządce infrastruktury, operatora cargo i operatora pasażerskiego. – Infrastruktura kolejowa podlegać będzie państwu, natomiast przewoźnik pasażerski i towarowy będą działać na warunkach rynkowych – powiedział Jewhen Krawcow, prezes UZ.
Krawcow zaznacza i ostrzega, że wprowadzenie znanego m.in. z Polski modelu działania kolei nie będzie możliwe bez wprowadzenia finansowania przewozów pasażerskich w wydaniu regionalnym i dalekobieżnym, a także przez rozpoczęcie finansowania na szeroką skalę utrzymania i modernizacji infrastruktury przez państwo.
– Warunkiem podstawowym działania takiego modelu jest także zapewnienie niedyskryminacyjnych (przede wszystkim taryfowych) warunków między przedsiębiorstwami z sektora prywatnego i publicznego. A także pomoc panstwa w rozwiązywaniu problemów społecznych w procesie restrukturyzacji kolei – napisał Krawcow.
Obecnie na Ukrainie przewozy pasażerskie finansowane są z nadwyżek finansowych z przewozów cargo, tak jak działo się to w Polsce np. w latach 90-tych. Obecnie na Ukrainie brakuje instrumentów prawnych i woli wsparcia finansowego przewozów pasażerskich (a także pieniędzy). Samofinansują się w zasadzie wyłącznie połącznia IC+, realizowane pociągami Rotem i niewielka część pociągów dalekobieżnych. Skutkuje to coraz słabszą ofertą na wielu liniach lokalnych, gdzie, w oddaleniu od większych miast, często uruchamia się dwie lub trzy pary pociągów regionalnych dziennie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.