W ubiegłym tygodniu z Białegostoku do Kowna – trasą przyszłej linii kolejowej Rail Baltica – przyjechał specjalny pociąg z przedstawicielami ministerstw transportu Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Finlandii. Projekt ma być ukończony w ciągu 9 lat – do 2024 r.
Przed dwoma tygodniami w Wilnie odbyło się spotkanie delegacji Grupy Polskich Kolei Państwowych z zarządem Kolei Litewskich. Głównym tematem rozmów była realizacja projektu Rail Baltica. Ta europejska inwestycja infrastrukturalna zakłada budowę i modernizację normalnotorowych linii kolejowych pomiędzy Tallinem a Warszawą, przechodzących także przez Rygę i Kowno. Rail Baltica jest kluczowym projektem dla rozwoju infrastruktury kolejowej północno-wschodniej części Europy.
Podczas spotkania delegacja Grupy PKP przedstawiła stronie litewskiej stopień zaawansowania inwestycji związanych z budową Rail Baltica po polskiej stronie. Omówiono postęp prac na poszczególnych odcinkach, wraz z kwestiami finansowania.
Prace na pierwszym odcinku, tj. Warszawa Rembertów – Sadowne zostaną zakończone w 2016 r. Modernizacja kolejnego odcinka (Sadowne – Białystok) znajduje się na liście projektów podstawowych Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 (KPK). Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2016-2020. Odcinek Białystok – granica państwa znajduje się na liście rezerwowej KPK. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzi dla tego zadania prace przygotowawcze tak, aby w przypadku uwolnienia środków lub przyjęcia innego źródła finansowania było możliwe złożenie wniosku o dofinansowanie i realizacja inwestycji.
Strona litewska podkreśliła wagę projektu dla rozwoju transportu kolejowego w regionie. Omówiła także założenia realizowanych obecnie projektów w ramach Rail Baltica po stronie litewskiej.
Strona polska zwróciła uwagę, iż wszystkie prace modernizacyjne są prowadzone zgodnie z przewidzianym harmonogramem w oparciu o szczegółowe analizy. Zachowane są normy oraz wymagania zawarte w przepisach UE dotyczących parametrów korytarza sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Podkreślono, że po stronie polskiej linia Rail Baltica już istnieje i wymaga jedynie modernizacji, natomiast po stronie krajów bałtyckich konieczne jest wybudowanie jej od podstaw.
Podczas spotkania poruszone zostały również kwestie związane z pasażerskimi i towarowymi przewozami kolejowymi. Prezes PKP Cargo Adam Purwin podkreślił gotowość współpracy naszego narodowego przewoźnika ze stroną litewską. Omówiona została też możliwość ponownego uruchomienia pasażerskiego połączenia kolejowego pomiędzy Wilnem i Warszawą.
Na zakończenie spotkania obie strony wyraziły chęć współpracy, co zostało potwierdzone podpisaniem wspólnej deklaracji przez prezesa PKP SA Jakuba Karnowskiego oraz Dyrektora Generalnego Kolei Litewskich Stasysa Dailydkę.
O sprawie napisał również Railway Market – CEE Rolling Stock. Zobacz nasz nowy portal.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.