NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP Telkol: Jedną z działalności będzie utrzymanie dworców

| Michał Szymajda 11.01.2018 3k

PKP Telkol: Jedną z działalności będzie utrzymanie dworców
Dworzec Kolejowy w NasielskuFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Jedną z działalności nowo powołanej spółki PKP Telkol będzie kompleksowa opieka na dworcami kolejowymi. W 2018 roku Telkol zacznie utrzymywać jeden z dworców należących do PKP SA, ale apetyt jest znacznie większy.
Pomysł na wydzielenie spółki, która zajęłaby się kompleksowy utrzymaniem dworców – a więc np. ich ochroną, sprzątaniem, obsługą monitoringu, zapowiedzi i systemu informacji pasażerskiej – nie jest nowy. W 2010 próba powołania takie spółki – pod nazwą Dworzec Polski – zakończyła się fiaskiem, ponieważ nie doszło do ustalenia tzw. „opłaty dworcowej”. Ale, zdaniem PKP SA, powołanie jednej spółki integrującej różne aktywności zarówno w obszarze budynków dworcowych, jak i peronów, jest wskazane.

Pierwszy dworzec do obsługi już w 2018

– Taka działalność jest zapisana w strategii rozwoju spółki na lata 2018–2022. W tej chwili trwają rozmowy z PKP SA, chcemy, by spółka wytypowała jeden dworzec, który pozwoli przeprowadzić nam pilotażowy projekt utrzymania dworca. Ma do tego dojść w ciągu kilku tygodni. Będzie on zlokalizowany na Mazowszu. Pilotaż potrwa przynajmniej pół roku – powiedział Mirosław Gilarski, prezes PKP Telkol.

Prezes nowej spółki, powstałej z połączenia PKP Utrzymanie i PKP Budownictwo, podkreśla, że jeśli pilotaż się uda, spółka będzie starała się o opiekę nad kolejnymi obiektami.

– W latach 2019 i 2020 liczymy na możliwość wejścia na rynek usług utrzymaniowych kolejnych obiektów. Żebyśmy mogli tam zaistnieć, musimy poczekać, aż część umów, m.in. z firmami sprzątającymi, dobiegnie końca. Obecnie nie mamy jeszcze pełni kompetencji, aby objąć kompleksowymi usługami cały dworzec, ale będziemy wchodzić w alianse, konsorcja, aby opiekować się całymi obiektami, a z biegiem czasu będziemy się szkolić i uczyć, aby tę usługę wykonywać już samemu – dodał Mirosław Gilarski.

PKP Telkol liczy na zlecenie dotyczące systemu informacji dla PLK

Plany Telkolu są jeszcze szersze i dotyczą m.in. budowy z KZŁ Bydgoszcz sieci ładowarek do pojazdów elektrycznych, które mogłyby znaleźć się obok 60 dworców kolejowych, które będzie modernizować PKP SA. Prezes Gilarski nie ukrywa, że zajęcie się utrzymaniem i serwisowaniem urządzeń na tych dworcach także jest celem spółki. Co ważne – oprócz dworców nowa spółka miałaby zająć się również peronami i znajdującą się tam infrastrukturą (wiaty, nagłośnienie, wyświetlacze, windy). Uproszczenie struktury właścicielskiej infrastruktury do obsługi podróżnych, jak usłyszeliśmy na konferencji prasowej zorganizowanej z okazji powstania Telkolu, jest celem PKP SA.

Czy, którymi zajmie się Telkol, pozostaną w gestii spółki matki – PKP SA, czy też staną się składową majątku PKP Telkol, nie wiadomo. – Jest za wcześnie, by o tym rozstrzygać – powiedział Mirosław Gilarski.

– Liczymy ponadto na zwycięstwo w przetargu na budowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, wartego ponad 400 mln zł, gdzie startujemy razem z KZŁ Bydgoszcz, Exatelem i włoskim przedsiębiorstwem Almaviva – dodał prezes Telkolu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5161)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5161)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5