NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP SA z nową nazwą?

| Jakub Madrjas 28.08.2017 8,8k

PKP SA z nową nazwą?
Fot. PKP SA
– Nawet bez nowego prawa holdingowego można zrobić dobrą strukturę PKP – mówi prezes Krzysztof Mamiński. W ramach zmian może zostać wprowadzona nowa nazwa – PKP Holding.
Jakub Madrjas, „Rynek Kolejowy”: Pamiętam naszą rozmowę sprzed ponad roku, gdy był pan jeszcze prezesem Przewozów Regionalnych. Zapowiedział pan wówczas zmianę nazwy przewoźnika – która ostatecznie została sprawnie przeprowadzona. Zakładam jednak, że nazwy PKP nie będzie pan zmieniał?

Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.: Na pewno nie. Wszyscy wiemy, jak dużą wartość ma marka PKP. Natomiast spółka PKP SA na pewno będzie się stopniowo zmieniać i mam nadzieję, że wróci do roli integratora szeroko rozumianej branży kolejowej – chciałbym, żeby tak się stało w najbliższych latach. Pozwoli to koordynować procesy modernizacyjne, inwestycyjne oraz przewozowe. Myślę, że PKP SA jako „quasiholder” grupy – rozumianej szerzej niż dziś – bardzo dobrze się sprawdzi.

Czy PKP SA będzie inicjować zmiany prawne, by powstało prawo holdingowe, którego w Polsce nie ma?

Nie będziemy się angażować w tworzenie prawa w tym zakresie. Rzeczywiście, prawa holdingowego nie ma, ale i bez niego można zrobić dobrą strukturę – w ramach obecnego stanu prawnego. Być może wprowadzona zostanie również nowa nazwa – PKP Holding.

W tej holdingowej przyszłości PKP są pewne luki – powstałe po prywatyzacji PKP Energetyki i TK Telekom.

Tak, one są – niestety. Uważam obie transakcje za szkodliwe dla polskiego kolejnictwa jako części gospodarki. Jeśli chodzi o TK Telekom, to usiłujemy wypełnić tę lukę. Stąd decyzja o połączeniu spółek PKP Utrzymanie i PKP Budownictwo. Powstanie spółka o nazwie Telkol, która oczywiście nie będzie kopią TK Telekom, ale wypełni wiele jej funkcji, w tym w zakresie połączeń miedzianych – bo światłowodowe zostały sprywatyzowane. Zaznaczę jednak, że budowa linii światłowodowych będzie się odbywała w ramach inwestycji liniowych PKP PLK – będzie więc szansa, by ten majątek odbudować.

Co do PKP Energetyki ciągle mam nadzieję, że znajdzie się rozwiązanie, które odsunie – na razie potencjalne – niebezpieczeństwo zarządzania krytyczną infrastrukturą przez podmiot finansowy. Jeżeli ta prywatyzacja zostałaby przeprowadzona z udziałem podmiotu branżowego, nie niosłaby za sobą tylu niebezpieczeństw. Takie rozwiązanie może zostać wypracowane w ramach tzw. procesów repolonizacyjnych.

Jakie jeszcze elementy powinien zawierać przyszły holding PKP?

Prywatnie marzy mi się, żeby spółka, o której już wspomnieliśmy, czyli PolRegio, w jakimś horyzoncie czasowym stała się częścią tego holdingu. Myślę jednak, że czas na rozmowy na ten temat przyjdzie po zakończeniu procesu restrukturyzacji przewoźnika, czyli w 2018 r. Wówczas na normalnych zasadach biznesowych będziemy się zastanawiali, czy koordynacja i uregulowanie ruchu pasażerskiego nie będzie łatwiejsze z jednego miejsca – przy dalszej, pogłębionej współpracy z przewoźnikami samorządowymi. Przewiduję, że w horyzoncie najbliższych kilkunastu lat rynek przewozowy będzie się konsolidował. To nie będzie powiązanie organizacyjne, ale kapitałowo jest ono jak najbardziej możliwe. Chodzi tu o układanie oferty dla pasażera, której elementem będzie wspólny bilet, o wspólne postępowania utrzymaniowe czy wypracowanie wspólnych rozwiązań w zakresie zamówień taboru u producentów, dzięki czemu można będzie zamówić długie serie taboru dla podobnych przewozów. Tak widzę przyszłą rolę holdingu PKP czy szeroko rozumianej grupy.

Całość rozmowy ukaże się już w najbliższym numerze „Rynku Kolejowego”. Zapraszamy do prenumeraty!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45791)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45791)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5