Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP SA z nową nazwą?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
28-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP SA z nową nazwą?
Fot. PKP SA
– Nawet bez nowego prawa holdingowego można zrobić dobrą strukturę PKP – mówi prezes Krzysztof Mamiński. W ramach zmian może zostać wprowadzona nowa nazwa – PKP Holding.

Jakub Madrjas, „Rynek Kolejowy”: Pamiętam naszą rozmowę sprzed ponad roku, gdy był pan jeszcze prezesem Przewozów Regionalnych. Zapowiedział pan wówczas zmianę nazwy przewoźnika – która ostatecznie została sprawnie przeprowadzona. Zakładam jednak, że nazwy PKP nie będzie pan zmieniał?

Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.: Na pewno nie. Wszyscy wiemy, jak dużą wartość ma marka PKP. Natomiast spółka PKP SA na pewno będzie się stopniowo zmieniać i mam nadzieję, że wróci do roli integratora szeroko rozumianej branży kolejowej – chciałbym, żeby tak się stało w najbliższych latach. Pozwoli to koordynować procesy modernizacyjne, inwestycyjne oraz przewozowe. Myślę, że PKP SA jako „quasiholder” grupy – rozumianej szerzej niż dziś – bardzo dobrze się sprawdzi.

Czy PKP SA będzie inicjować zmiany prawne, by powstało prawo holdingowe, którego w Polsce nie ma?

Nie będziemy się angażować w tworzenie prawa w tym zakresie. Rzeczywiście, prawa holdingowego nie ma, ale i bez niego można zrobić dobrą strukturę – w ramach obecnego stanu prawnego. Być może wprowadzona zostanie również nowa nazwa – PKP Holding.

W tej holdingowej przyszłości PKP są pewne luki – powstałe po prywatyzacji PKP Energetyki i TK Telekom.

Tak, one są – niestety. Uważam obie transakcje za szkodliwe dla polskiego kolejnictwa jako części gospodarki. Jeśli chodzi o TK Telekom, to usiłujemy wypełnić tę lukę. Stąd decyzja o połączeniu spółek PKP Utrzymanie i PKP Budownictwo. Powstanie spółka o nazwie Telkol, która oczywiście nie będzie kopią TK Telekom, ale wypełni wiele jej funkcji, w tym w zakresie połączeń miedzianych – bo światłowodowe zostały sprywatyzowane. Zaznaczę jednak, że budowa linii światłowodowych będzie się odbywała w ramach inwestycji liniowych PKP PLK – będzie więc szansa, by ten majątek odbudować.

Co do PKP Energetyki ciągle mam nadzieję, że znajdzie się rozwiązanie, które odsunie – na razie potencjalne – niebezpieczeństwo zarządzania krytyczną infrastrukturą przez podmiot finansowy. Jeżeli ta prywatyzacja zostałaby przeprowadzona z udziałem podmiotu branżowego, nie niosłaby za sobą tylu niebezpieczeństw. Takie rozwiązanie może zostać wypracowane w ramach tzw. procesów repolonizacyjnych.

Jakie jeszcze elementy powinien zawierać przyszły holding PKP?

Prywatnie marzy mi się, żeby spółka, o której już wspomnieliśmy, czyli PolRegio, w jakimś horyzoncie czasowym stała się częścią tego holdingu. Myślę jednak, że czas na rozmowy na ten temat przyjdzie po zakończeniu procesu restrukturyzacji przewoźnika, czyli w 2018 r. Wówczas na normalnych zasadach biznesowych będziemy się zastanawiali, czy koordynacja i uregulowanie ruchu pasażerskiego nie będzie łatwiejsze z jednego miejsca – przy dalszej, pogłębionej współpracy z przewoźnikami samorządowymi. Przewiduję, że w horyzoncie najbliższych kilkunastu lat rynek przewozowy będzie się konsolidował. To nie będzie powiązanie organizacyjne, ale kapitałowo jest ono jak najbardziej możliwe. Chodzi tu o układanie oferty dla pasażera, której elementem będzie wspólny bilet, o wspólne postępowania utrzymaniowe czy wypracowanie wspólnych rozwiązań w zakresie zamówień taboru u producentów, dzięki czemu można będzie zamówić długie serie taboru dla podobnych przewozów. Tak widzę przyszłą rolę holdingu PKP czy szeroko rozumianej grupy.

Całość rozmowy ukaże się już w najbliższym numerze „Rynku Kolejowego”. Zapraszamy do prenumeraty!
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PGE Energetyka Kolejowa z kontraktem na utrzymanie sieci trakcyjnej PKP Intercity

Infrastruktura

PGE Energetyka Kolejowa z kontraktem na utrzymanie sieci trakcyjnej PKP Intercity

inf. pras. PGE Energetyka Kolejowa 09 lutego 2024

1,3 mld zł inwestycji PGE Energetyka Kolejowa w 2023 r.

Biznes

1,3 mld zł inwestycji PGE Energetyka Kolejowa w 2023 r.

inf. pras. PAP Biznes/PGE 07 lutego 2024

MAP: PGE Energetyka Kolejowa pozostanie państwowa [AKTUALIZACJA]

Prawo i polityka

Zobacz również:

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Pasażer

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Kasper Fiszer 30 września 2025

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

Infrastruktura

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

inf. pras PKP SA, oprac. PP 25 września 2025

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Infrastruktura

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Redakcja/inf. pras. 10 września 2025

Pozostałe z wątku:

PGE Energetyka Kolejowa z kontraktem na utrzymanie sieci trakcyjnej PKP Intercity

Infrastruktura

PGE Energetyka Kolejowa z kontraktem na utrzymanie sieci trakcyjnej PKP Intercity

inf. pras. PGE Energetyka Kolejowa 09 lutego 2024

1,3 mld zł inwestycji PGE Energetyka Kolejowa w 2023 r.

Biznes

1,3 mld zł inwestycji PGE Energetyka Kolejowa w 2023 r.

inf. pras. PAP Biznes/PGE 07 lutego 2024

MAP: PGE Energetyka Kolejowa pozostanie państwowa [AKTUALIZACJA]

Prawo i polityka

Zobacz również:

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Pasażer

Tomaszów Maz.: Zaczyna się projektowanie remontu dworca

Kasper Fiszer 30 września 2025

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

Infrastruktura

PKP S.A. Ogłasza nowy program dworcowy (lista lokalizacji)

inf. pras PKP SA, oprac. PP 25 września 2025

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Infrastruktura

PKP SA: Początek modernizacji dworca w Otwocku

Redakcja/inf. pras. 10 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij