Koleje Małopolskie już niebawem mogą ogłosić przetarg na budowę zaplecza technicznego dla obsługi taboru kolejowego. PKP SA zgodziło się na dzierżawę gruntów niezbędnych do zrealizowania inwestycji.
Województwo małopolskie uzyskało zgodę PKP S.A. na wydzierżawienie nieruchomości niezbędnej do budowy zaplecza technicznego dla taboru Kolei Małopolskich w Krakowie. Oznacza to, że woj. małopolskie jako inwestor już niebawem będzie mogło ogłosić przygotowywany właśnie przetarg na prace budowlane. Małopolska zyska nowy obiekt dla utrzymania taboru, który zostanie wybudowany w obrębie ul. Składowej.
Nie tylko dla KMŁ
Nowy obiekt ma służyć nie tylko Kolejom Małopolskim. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego poinformował, że z zaplecza technicznego będą mogły korzystać również Przewozy Regionalne czy inni przewoźnicy, choćby z Grupy PKP.
– Prezes PKP S.A. wyraził zgodę na wydzierżawienie nieruchomości w Krakowie Zachód obręb ul. Składowej pod realizację inwestycji Kolei Małopolskich. Inwestycja zabezpieczy kompleksową obsługę utrzymaniowo-serwisową dla taboru kolejowego obsługującego połączenia na terenie województwa małopolskiego, w tym dla pojazdów spółki Przewozy Regionalne, jak również dla taboru kolejowego wjeżdżającego z innych województw, spełniającego wymagania dokumentacji systemu utrzymania (DSU). Usługi dla Grupy PKP oraz innych przewoźników mogłyby być świadczone na warunkach określonych w innej umowie wg stawek na zasadach partnerskich – poinformowało Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Decyzje gotowe
Koleje Małopolskie posiadają już prawomocną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji oraz decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. – W chwili obecnej opracowywana jest dokumentacja przetargowa dla wyłonienia wykonawcy w trybie „projektuj i zbuduj” celem realizacji inwestycji „Budowa zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego” – informuje Biuro Prasowe UMWM.
Budowa zaplecza ma być finansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego, przy czym wkład własny Kolei Małopolskich, czyli beneficjenta, wynosiłby 15% wartości zadania. Wartość całego projektu została oszacowana na 37,6 mln zł, w tym 32 mln zł pochodziłoby ze środków unijnych, a 5,6 mln zł przeznaczyłoby woj. małopolskie na wkład własny dla Kolei Małopolskich.
Istniało ryzyko, że pieniądze przepadną ze względu na możliwość braku zgody ze strony PKP S.A.
W wywiadzie dla „Rynku Kolejowego” prezes Kolei Małopolskich Grzegorz Stawowy mówił o różnych lokalizacjach rozważanych przez inwestora. – Mamy propozycję handlową dla prezesa Mamińskiego, myślę, że bardzo atrakcyjną. Nie będę ukrywał, że jeżeli po stronie PKP nie będzie woli współpracy, będziemy szukali innej lokalizacji – powiedział wówczas Grzegorz Stawowy. W październiku 2016 r. Ryszard Rębilas, ówczesny prezes Kolei Małopolskich a obecny wiceprezes powiedział, że rozpoczęcie realizacji inwestycji planowane było w pierwszym półroczu 2017 r., a zakończenie na wrzesień 2018 r. (
czytaj więcej).