Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP SA: CPK to dobry hub w relacji Chiny – Europa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-11-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP SA: CPK to dobry hub w relacji Chiny – Europa
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plPoznański terminal intermodalny Franowo
W Centralnym Porcie Komunikacyjnym można zapewnić obsługę logistyczną towarów trafiających z Azji do Polski różnymi środkami transportu – przekonuje Marcin Zaremba z PKP SA. Jego zdaniem atutem portu ma być bliskość terminali pasażerskiego i towarowego. Pomoże to w zwiększeniu wolumenu ładunków lotniczego ruchu cargo przeładowywanych np. na kolej.

– Jeśli w Polsce ma powstać hub dla towarów chińskich trafiających do krajów Europy Środkowej, to towary, które będą dostarczane transportem kolejowym, morskim i lotniczym, muszą trafiać do wspólnego centrum logistycznego – przekonywał podczas poniedziałkowego Kongresu Rozwoju Transportu Marcin Zaremba, naczelnik Wydziału Projektów Logistycznych PKP SA. Stwierdził on bowiem, że końcowy etap dystrybucji obejmie przewóz wszystkich tych ładunków do tych samych odbiorców docelowych. Choć kolej nie przejmie w jego opinii obsługi całości ruchu międzykontynentalnego, może się sprawdzić na tzw. ostatniej mili niezależnie od tego, jaką drogą dotrze do Europy określony towar (mówił o tym także Radosław Pacewicz z UTK).

Przez Polskę także na Ukrainę i do innych krajów WNP

Zwłaszcza w przypadku przedmiotów o wysokiej wartości nadawcy nadal preferować mogą transport lotniczy, większość towarów najprawdopodobniej nadal przypływać będzie zaś statkami. – Jednak mając wspólne centrum logistyczne, możemy myśleć o sprawnej dystrybucji nie tylko w Polsce, ale i do Czech czy na Słowację, a w przyszłości być może też na Ukrainę – mówił prelegent. Zwrócił także uwagę, że poprzez port w Gdańsku do Polski trafiają również ładunki przeznaczone na rynek rosyjski i inne rynki krajów WNP.

Jego zdaniem zasadne są więc plany utworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego, który stanowiłby owo centrum logistyczne łańcucha Azja – Europa. Szansą na obsługę dużej części ruchu cargo ma być w jego opinii bliskość terminali pasażerskiego i towarowego. Duża część ładunków nadawanych samolotami umieszczana jest bowiem w statkach pasażerskich. Dzięki takiej organizacji CPK miałoby więc być możliwe i proste sprawne przekierowywanie towarów np. z lądującego samolotu międzykontynentalnego do pociągu towarowego.

Potrzebne także intensywne działania na granicy białoruskiej

– Musimy jednak pośpieszyć się z utworzeniem CPK, bo na Litwie trwają już prace nad budową niezamarzającego portu w Kłajpedzie. Może się więc okazać, że ów centralny punkt powstałby ostatecznie np. tam – stwierdził. W opinii przedstawiciela PKP SA znacznie obniżyłoby to atrakcyjność polskiego węzła logistycznego z uwagi na to, że towary załadowywane na pociągi w Kłajpedzie, a przeznaczone na rynki wschodnie, nie musiałyby być przeładowywane do wagonów szerokotorowych.

Podkreślał też, że dziś problemem dla spedytorów nadających ładunki w relacjach międzykontynentalnych jest właśnie wysoki koszt związany ze zmianą rozstawu torów na polskiej granicy wschodniej. – Dzieje się tak m.in. ze względu na to, że mamy nieodpowiednią infrastrukturę. Podejmujemy jednak rozliczne działania w tym zakresie, m.in. w rejonie Małaszewicz. Chcemy zwiększyć przepustowość stacji toru szerokiego w Kobylanach i mamy nadzieję, że w najbliższym czasie będziemy w stanie obsłużyć odpowiedni wolumen ładunków trafiających do nas koleją – mówił.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5