NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PKP SA: CPK to dobry hub w relacji Chiny – Europa

| Kasper Fiszer 09.11.2017 71

PKP SA: CPK to dobry hub w relacji Chiny – Europa
Poznański terminal intermodalny FranowoFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
W Centralnym Porcie Komunikacyjnym można zapewnić obsługę logistyczną towarów trafiających z Azji do Polski różnymi środkami transportu – przekonuje Marcin Zaremba z PKP SA. Jego zdaniem atutem portu ma być bliskość terminali pasażerskiego i towarowego. Pomoże to w zwiększeniu wolumenu ładunków lotniczego ruchu cargo przeładowywanych np. na kolej.
– Jeśli w Polsce ma powstać hub dla towarów chińskich trafiających do krajów Europy Środkowej, to towary, które będą dostarczane transportem kolejowym, morskim i lotniczym, muszą trafiać do wspólnego centrum logistycznego – przekonywał podczas poniedziałkowego Kongresu Rozwoju Transportu Marcin Zaremba, naczelnik Wydziału Projektów Logistycznych PKP SA. Stwierdził on bowiem, że końcowy etap dystrybucji obejmie przewóz wszystkich tych ładunków do tych samych odbiorców docelowych. Choć kolej nie przejmie w jego opinii obsługi całości ruchu międzykontynentalnego, może się sprawdzić na tzw. ostatniej mili niezależnie od tego, jaką drogą dotrze do Europy określony towar (mówił o tym także Radosław Pacewicz z UTK).

Przez Polskę także na Ukrainę i do innych krajów WNP

Zwłaszcza w przypadku przedmiotów o wysokiej wartości nadawcy nadal preferować mogą transport lotniczy, większość towarów najprawdopodobniej nadal przypływać będzie zaś statkami. – Jednak mając wspólne centrum logistyczne, możemy myśleć o sprawnej dystrybucji nie tylko w Polsce, ale i do Czech czy na Słowację, a w przyszłości być może też na Ukrainę – mówił prelegent. Zwrócił także uwagę, że poprzez port w Gdańsku do Polski trafiają również ładunki przeznaczone na rynek rosyjski i inne rynki krajów WNP.

Jego zdaniem zasadne są więc plany utworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego, który stanowiłby owo centrum logistyczne łańcucha Azja – Europa. Szansą na obsługę dużej części ruchu cargo ma być w jego opinii bliskość terminali pasażerskiego i towarowego. Duża część ładunków nadawanych samolotami umieszczana jest bowiem w statkach pasażerskich. Dzięki takiej organizacji CPK miałoby więc być możliwe i proste sprawne przekierowywanie towarów np. z lądującego samolotu międzykontynentalnego do pociągu towarowego.

Potrzebne także intensywne działania na granicy białoruskiej

– Musimy jednak pośpieszyć się z utworzeniem CPK, bo na Litwie trwają już prace nad budową niezamarzającego portu w Kłajpedzie. Może się więc okazać, że ów centralny punkt powstałby ostatecznie np. tam – stwierdził. W opinii przedstawiciela PKP SA znacznie obniżyłoby to atrakcyjność polskiego węzła logistycznego z uwagi na to, że towary załadowywane na pociągi w Kłajpedzie, a przeznaczone na rynki wschodnie, nie musiałyby być przeładowywane do wagonów szerokotorowych.

Podkreślał też, że dziś problemem dla spedytorów nadających ładunki w relacjach międzykontynentalnych jest właśnie wysoki koszt związany ze zmianą rozstawu torów na polskiej granicy wschodniej. – Dzieje się tak m.in. ze względu na to, że mamy nieodpowiednią infrastrukturę. Podejmujemy jednak rozliczne działania w tym zakresie, m.in. w rejonie Małaszewicz. Chcemy zwiększyć przepustowość stacji toru szerokiego w Kobylanach i mamy nadzieję, że w najbliższym czasie będziemy w stanie obsłużyć odpowiedni wolumen ładunków trafiających do nas koleją – mówił.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5