NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP SA: 21 dworców w 2021 roku

| PKP SA/ inf. prasowa 31.12.2021 6k

PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
fot. PKP SA
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
PKP SA: 21 dworców w 2021 roku
Już dziś wiemy, że 2021 rok skończy się rekordem. To właśnie w nim, jak na razie, otwarto największą liczbę dworców zrealizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
21 to nowy rekord, bo dotychczas w ciągu jednego roku w ramach Programu udało się otworzyć najwięcej dziewięć dworców kolejowych. Wśród tych udostępnionych w 2021 roku są obiekty po przebudowie oraz wybudowane od podstaw w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. PKP udostępniły podróżnym zarówno budynki duże, jak i najmniejszy dworzec w całym projekcie.

– W 2021 roku podróżni zyskali 21 komfortowych, nowoczesnych, dostępnych i bezpiecznych dworców o wysokiej estetyce. W 2022 roku planujemy udostępnić ich jeszcze więcej, a także rozpocząć prace budowlane na tak istotnych dworcach jak Olsztyn Główny, Częstochowa, Kielce czy Rzeszów Główny. Myślę, że nadchodzący rok będzie przełomowy z bardzo wielu powodów i podróżni w wielu miejscach w Polsce zobaczą na własne oczy rezultaty prowadzonych przez nas inwestycji – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. Potwierdzają to liczby, bo poza zakończonymi już inwestycjami, aż 53 proc. z nich jest na etapie budowlanym, 30 proc. projektowym, a zaledwie 17 proc. w przygotowaniu. Zanim jednak otworzą się kolejne dworce, podsumujmy rok 2021.

Nie tylko duże dworce

Dworce, które udostępniono podróżnym w 2021 roku, znacznie różniły się od siebie, choć wszystkie zmodernizowano w zgodzie ze współczesnymi standardami. Wśród nich znajdziemy duże obiekty takie jak dworce w Skarżysku-Kamiennej czy Tczewie. Mało jednak kto wie, że w mijającym roku otwarto dla podróżnych również najmniejszy historyczny dworzec ujęty w Programie Inwestycji Dworcowych, czyli obiekt w Jabłoni Kościelnej, a także pierwszy z małych typowych IDS-ów znajdujący się w Biadolinach Szlacheckich w województwie małopolskim. Udostępnione w 2021 roku dworce różniły się również wyglądem. Wśród obiektów historycznych na szczególną uwagę zasługuje dworzec w Szklarskiej Porębie Górnej nawiązujący do architektury górskiej, ceglany Wałbrzych Główny, choć równie ciekawy wydaje się neogotycki dworzec w Pszczółkach w województwie pomorskim. Ciekawą powojenną i modernistyczną architekturą wyróżnia się również dworzec w Tczewie, udostępniony podróżnym latem tego roku. W 2021 roku przybyło również dworców zgodnych z najnowszymi trendami w architekturze, czyli Innowacyjnych Dworców Systemowych.

Siedem wspaniałych

Te wznoszone od podstaw dworce kolejowe są budowane według autorskiej koncepcji PKP S.A. – mają być nowoczesne, komfortowe, dostępne i proekologiczne. O tym, że takie właśnie są mogli przekonać się w tym roku mieszkańcy kolejnych siedmiu miejscowości, w których je otwarto. Wśród zakończonych w tym roku inwestycji wyróżnia się w szczególności dworzec w Pomiechówku będący IDS-em indywidualnie zaprojektowanym przez architektów będących pracownikami PKP S.A. Posiada on minimalistyczną bryłę z elewacją wykonaną z szarej cegły, szkła oraz dominantą w postaci wieży z wielkoformatowym i podświetlanym zegarem. Jego cechą charakterystyczną jest nietypowy kształt zadaszenia, pod którym ukryto przestrzenie obsługi podróżnych oraz komercyjne. Na dworcu znajduje się również osobna poczekalnia dla rodziców z dziećmi, gdzie dla najmłodszych przygotowano zaprojektowane specjalnie według wskazań PKP S.A. zabawki, w tym kokpit sterowniczy lokomotywy dla najmłodszych.

Pozostałe sześć otwartych w tym roku IDS-ów to dworce typowe. Pięć z nich to IDS-y B (większe), mieszczące pod zadaszeniem przestrzeń obsługi podróżnych oraz niewielką przestrzeń komercyjną. Należą do nich dworce: Janikowo, Biskupice Wielkopolskie, Pobiedziska Letnisko, Czarna Tarnowska, Sterkowiec. Ostatni, IDS typu A, powstał w Biadolinach Szlacheckich. O tym, że Innowacyjne Dworce Systemowe cieszą się uznaniem świadczy przyznana w tym roku dworcowi w Oświęcimiu nagroda w konkursie architektonicznym im. Stanisława Witkiewicza w kategorii architektura użyteczności publicznej. Dworzec został w nim doceniony za kreatywność w podejściu do architektury przestrzeni publicznej, wysokie standardy funkcjonalne i estetyczne z poszanowaniem dla historii miejsca.

Łączny koszt wszystkich inwestycji zakończonych w 2021 roku wyniósł przeszło 250 mln złotych brutto. Najwięcej kosztowała przebudowa dworców Skarżysko-Kamienna – 33,7 mln zł brutto, Wałbrzych Główny – 33,5 i Szklarska Poręba Górna – 23,36 mln zł brutto.

Zapraszamy do obejrzenia galerii, w której zaprezentowano wszystkie zakończone w 2021 roku inwestycje dworcowe PKP S.A.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5