Już dziś wiemy, że 2021 rok skończy się rekordem. To właśnie w nim, jak na razie, otwarto największą liczbę dworców zrealizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
21 to nowy rekord, bo dotychczas w ciągu jednego roku w ramach Programu udało się otworzyć najwięcej dziewięć dworców kolejowych. Wśród tych udostępnionych w 2021 roku są obiekty po przebudowie oraz wybudowane od podstaw w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. PKP udostępniły podróżnym zarówno budynki duże, jak i najmniejszy dworzec w całym projekcie.
– W 2021 roku podróżni zyskali 21 komfortowych, nowoczesnych, dostępnych i bezpiecznych dworców o wysokiej estetyce. W 2022 roku planujemy udostępnić ich jeszcze więcej, a także rozpocząć prace budowlane na tak istotnych dworcach jak Olsztyn Główny, Częstochowa, Kielce czy Rzeszów Główny. Myślę, że nadchodzący rok będzie przełomowy z bardzo wielu powodów i podróżni w wielu miejscach w Polsce zobaczą na własne oczy rezultaty prowadzonych przez nas inwestycji – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. Potwierdzają to liczby, bo poza zakończonymi już inwestycjami, aż 53 proc. z nich jest na etapie budowlanym, 30 proc. projektowym, a zaledwie 17 proc. w przygotowaniu. Zanim jednak otworzą się kolejne dworce, podsumujmy rok 2021.
Nie tylko duże dworce
Dworce, które udostępniono podróżnym w 2021 roku, znacznie różniły się od siebie, choć wszystkie zmodernizowano w zgodzie ze współczesnymi standardami. Wśród nich znajdziemy duże obiekty takie jak dworce w Skarżysku-Kamiennej czy Tczewie. Mało jednak kto wie, że w mijającym roku otwarto dla podróżnych również najmniejszy historyczny dworzec ujęty w Programie Inwestycji Dworcowych, czyli obiekt w Jabłoni Kościelnej, a także pierwszy z małych typowych IDS-ów znajdujący się w Biadolinach Szlacheckich w województwie małopolskim. Udostępnione w 2021 roku dworce różniły się również wyglądem. Wśród obiektów historycznych na szczególną uwagę zasługuje dworzec w Szklarskiej Porębie Górnej nawiązujący do architektury górskiej, ceglany Wałbrzych Główny, choć równie ciekawy wydaje się neogotycki dworzec w Pszczółkach w województwie pomorskim. Ciekawą powojenną i modernistyczną architekturą wyróżnia się również dworzec w Tczewie, udostępniony podróżnym latem tego roku. W 2021 roku przybyło również dworców zgodnych z najnowszymi trendami w architekturze, czyli Innowacyjnych Dworców Systemowych.
Siedem wspaniałych
Te wznoszone od podstaw dworce kolejowe są budowane według autorskiej koncepcji PKP S.A. – mają być nowoczesne, komfortowe, dostępne i proekologiczne. O tym, że takie właśnie są mogli przekonać się w tym roku mieszkańcy kolejnych siedmiu miejscowości, w których je otwarto. Wśród zakończonych w tym roku inwestycji wyróżnia się w szczególności dworzec w Pomiechówku będący IDS-em indywidualnie zaprojektowanym przez architektów będących pracownikami PKP S.A. Posiada on minimalistyczną bryłę z elewacją wykonaną z szarej cegły, szkła oraz dominantą w postaci wieży z wielkoformatowym i podświetlanym zegarem. Jego cechą charakterystyczną jest nietypowy kształt zadaszenia, pod którym ukryto przestrzenie obsługi podróżnych oraz komercyjne. Na dworcu znajduje się również osobna poczekalnia dla rodziców z dziećmi, gdzie dla najmłodszych przygotowano zaprojektowane specjalnie według wskazań PKP S.A. zabawki, w tym kokpit sterowniczy lokomotywy dla najmłodszych.
Pozostałe sześć otwartych w tym roku IDS-ów to dworce typowe. Pięć z nich to IDS-y B (większe), mieszczące pod zadaszeniem przestrzeń obsługi podróżnych oraz niewielką przestrzeń komercyjną. Należą do nich dworce: Janikowo, Biskupice Wielkopolskie, Pobiedziska Letnisko, Czarna Tarnowska, Sterkowiec. Ostatni, IDS typu A, powstał w Biadolinach Szlacheckich. O tym, że Innowacyjne Dworce Systemowe cieszą się uznaniem świadczy przyznana w tym roku dworcowi w Oświęcimiu nagroda w konkursie architektonicznym im. Stanisława Witkiewicza w kategorii architektura użyteczności publicznej. Dworzec został w nim doceniony za kreatywność w podejściu do architektury przestrzeni publicznej, wysokie standardy funkcjonalne i estetyczne z poszanowaniem dla historii miejsca.
Łączny koszt wszystkich inwestycji zakończonych w 2021 roku wyniósł przeszło 250 mln złotych brutto. Najwięcej kosztowała przebudowa dworców Skarżysko-Kamienna – 33,7 mln zł brutto, Wałbrzych Główny – 33,5 i Szklarska Poręba Górna – 23,36 mln zł brutto.
Zapraszamy do obejrzenia galerii, w której zaprezentowano wszystkie zakończone w 2021 roku inwestycje dworcowe PKP S.A.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.