Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Utrzymujemy tempo. Mamy pełne szuflady z projektami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
20-05-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Utrzymujemy tempo. Mamy pełne szuflady z projektami
fot. PKP PLK
Tempo inwestycji w infrastrukturę kolejową, mimo utrudnień związanych z koronawirusem, nie wyhamuje. Krajowy Program Kolejowy będzie realizowany zgodnie z planem – zapewnił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP PLK Arnold Bresch. W jego ocenie pandemia wymusiła też opracowanie i wdrożenie nowych rozwiązań, których stosowanie pozwoli usprawnić proces inwestycyjny także po powrocie do normalnego trybu działania gospodarki.

Realizacja Krajowego Programu Kolejowego weszła już – jak stwierdził Bresch – w apogeum. – Mamy już 43 mld zł w podpisanych umowach. To największy zakres w historii. Nie zwalniamy tempa, ale jesteśmy przygotowani do ogłaszania kolejnych przetargów – zadeklarował. Jednym z najbliższych postępowań ma być modernizacja linii 38 na odcinku Ełk – Korsze, połączona z jego elektryfikacją. Wkrótce rozpocznie się też procedura wykonawcy prac na odcinku Białystok – Ełk. Do końca roku będą podpisywane umowy  o łącznej wartości ok. 11 mld zł. Równocześnie zarządca infrastruktury zamierza ogłaszać kolejne przetargi.


Podobnie jak pełniący obowiązki szefa GDDKiA Tomasz Żuchowski, członek zarządu PKP PLK położył nacisk na dialog z rynkiem wykonawczym. – Partnerskie relacje będą skutkowały utrzymaniem tempa realizacji – stwierdził. W bieżącym roku spółka ma zamiar zafakturować kilkanaście miliardów złotych. Jeśli uda się zrealizować ten plan, będzie to wartość wyższa niż w 2019 r. (udało się wtedy zrealizować inwestycje za 10 mld zł). – Nie mamy opóźnień. Zacieśniamy współpracę z największymi wykonawcami, tak by nie stracić potencjału, który w nowej perspektywie będzie nam bardzo potrzebny – zaznaczył Bresch.

Jak zapewnił, znany z roku 2016 problem „pustych szuflad” (braku gotowych do realizacji projektów) nie powinien się powtórzyć. – Szuflady z projektami na kolejne lata mamy pełne. Już kilka lat temu podjęliśmy działania w tym kierunku, tak by ogłaszać i rozstrzygać przetargi już w pierwszym roku nowej perspektywy. Teraz prace projektowe już się kończą. Na 2021 rok mamy gotowe projekty na 40 mld zł. To gigantyczna kwota, która wystarczy na kilka lat – stwierdził przedstawiciel PKP PLK. Jak dodał, nie powinno się też powtórzyć związane z początkową luką inwestycyjną przesuwanie wydatków na kolejne lata unijnej perspektywy budżetowej. Według planów w każdym następnym roku wydatki na inwestycje w infrastrukturę kolejową mają wynosić co najmniej 10 mld zł.

Odnosząc się do kwestii sporów z wykonawcami wokół realizowanych lub zakończonych już umów, Bresch przychylił się do stanowiska uczestniczących w debacie prezesów firm budowlanych. – Szukamy kompromisów i rozwiązujemy spory. Największy problem stanowią te kontrakty, które zakończono już dawno – ale tu też działamy. Bardzo ważne jest opracowanie i stosowanie dobrych praktyk – powiedział. Rozstrzyganiu sporów służą nie tylko konferencje na szczeblu ministerstwa, ale i bezpośrednie rozmowy z prezesami firm, które od czasu wybuchu pandemii odbywają się co tydzień. Praktyka ta – o czym zapewnił członek zarządu PKP PLK – będzie kontynuowana także po epidemii. – Pozwala nam to szybciej reagować na problemy – uzasadnił.

Innym wymuszonym okolicznościami rozwiązaniem, które według zarządcy infrastruktury się sprawdziło, są zdalne odbiory systemów sterowania ruchem kolejowym. – W przyszłości usprawni to odbiory i pozwoli skrócić poszczególne etapy realizacji inwestycji – ocenił Bresch. Jak dodał, po nastaniu epidemii wprowadzono zupełnie nowy sposób zarządzania, dzięki któremu udaje się zidentyfikować większą liczbę problemów szczegółowych na wcześniejszym etapie procesu inwestycyjnego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij